Hyundai ix20 JC (2010-2019)

Hyundai ix20 s interním označením JC je malé MPV vyráběné korejskou automobilkou mezi lety 2010 a 2019. Šlo o sourozence Kie Vengy, nabízené mezi lety 2009 a 2019. Model určený pro evropské trhy se stal nástupcem modelu Matrix, na vybraných trzích nabízený jako Lavita. V roce 2019 produkce skončila bez přímého nástupce, v rámci poklesu zájmu zákazníků o segment malých MPV. Svým způsobem se tak náhradou stalo SUV Kona, vyráběné od roku 2017, respektive crossover Bayon představený v roce 2021. Po konci Škody Roomster držela ix20 titul nejprodávanějšího velkoprostorového auta na českém trhu.

Design automobilu navrhnul tým německého stylisty Thomase Bürkleho, přičemž vyznával tehdejší styl tzv. „fluidního designu.“ Ten navazoval třeba na druhou generaci Tucsonu (LM) z roku 2009, u nás prodávané jako ix35. Hlavním motivem tudíž byly oblé tvary a na sebe volně navazující linie. Oproti Kie Venga postavené na shodném základě byla nejvýraznější odlišností příď, s motivem šestiúhelníkové masky s orámováním. Ve skutečnosti ale byly jiné také dveře nebo střešní spoiler. Krátce se prodávala také oplastovaná verze Crossline, jejíž produkce byla omezena na 500 kusů.

S Vengou ix20 sdílela také rozvor 2.615 mm, stejně jako šířku a výšku karoserie. Díky odlišným nárazníkům však s celkovou délkou 4.100 mm byla o 32 mm delší.

Nabídka motorů v době premiéry vsadila na čtyři jednotky, dvě zážehové a dvě vznětové. První skupinu zastupovaly atmosférické čtyřválce 1.4 CVVT (66 kW) a 1.6 CVVT (92 kW), z turbodieselů tu byly dvě výkonové verze čtyřválce 1.4 CRDi (57 kW a 66 kW).

Prodloužení života

Modernizace se Hyundai ix20 dočkal až po pěti letech. V roce 2015 malé MPV dostalo nové světlomety nebo diodová koncová světla, stejně jako přepracovanou masku chladiče, jejíž tvar později převzaly i další modely značky.

Motorová nabídka se pak musela přizpůsobit nové emisní normě Euro 6. Výkon dosavadních motorů 1.4 CVVT (66 kW), 1.6 CVVT (92 kW) a 1.4 CRDi (57 kW a 66 kW) nicméně zůstal zachován. Nově k nim však přibyl turbodiesel 1.6 CRDi (81 kW a 94 kW). V roce 2018 se však ix20 v souvislosti s přísnějšími normami všech vznětových agregátů zase zbavila.

V následujících letech se už začalo mluvit o konci výroby, který byl skutečně naplánován na rok 2017. Souvisel s poklesem zájmu evropské klientely o segment malých MPV, který v tehdejších letech znamenal rovněž konec modelů Citroën C3 Picasso, Opel Meriva nebo Škoda Roomster. Hyundai ix20 se ale třeba na českém trhu pořád prodával dobře (šlo o jeho třetí největší trh vůbec, po Itálii a Německu), a tak byl rozhodnuto o prodloužení výroby.

Životní cyklus auta se tak nakonec prodloužil až do května 2019. Celou dobu se ix20 vyráběla v závodě automobilky v Nošovicích, kde bylo celkem postaveno 315.829 jeho kusů.

Hyundai ix20: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4100 x 1765 x 1600 x 2615 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 440 litrů
  • Výroba: 2010-2019 (Nošovice, Česká republika)

Ohodnoťte Hyundai ix20 i vy, v komentářích pod článkem:

Hyundai ix20

3.6

Design

3.5/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

3.5/5

Cena

3.5/5

Celkový dojem

3.5/5

Jeden myslel na “Hyundai ix20 JC (2010-2019)

  • 15 prosince, 2020 (08:43)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    3.5

    Hyundai ix20 ve své době bývalo nejžádanějším MPV na českém trhu, a tak není divu, že dnes patří mezi žádané ojetiny. Nabídka je omezená, poptávka ji vždy převyšovala, protože si auto často kupovali senioři na důchod, a proto si vůz úspěšně drží cenu. Vymírající kategorie malých MPV dnes zákazníky zaujme snadným nástupem dovnitř, dobrým výhledem a prostornou kabinou. Plusem konkrétně ix20 je také slušná spolehlivost. Podvozek má kvalitní protikorozní ochranu a výraznějších problémů nemají ani motory. Paradoxně se však doporučují turbodiesely, a to nejlépe 1.6 CRDi, které se v ix20 objevilo po faceliftu v roce 2015. Benzinové jednotky zvláště u starších kusů může trápit ztráty komprese, potíže s rozpadajícím se jádrem katalyzátorů jako u jiných Hyundaiů té doby se tu však naštěstí už nevyskytuje. S výjimkou základního 1.4 CVVT se však vyhněte přestavbě na LPG, která motorům tolik nesvědčí. Při nákupu si pak rozhodně prohlédněte palivovou nádrž, je plechová a často rezne. Pronikají k ní nečistoty a vlhkost, což si může vyžádat její nákladnou výměnu. Obecně je totiž cena náhradních dílů u ix20 spíše vyšší. Jako celek se však klidným řidičům ix20 vyplatí, jen se musíte smířit s ne úplně pohodlným podvozkem.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *