Novinky

Nová Toyota Land Cruiser je tu! Má retro vzhled a čtyřválec

Toyota Land Cruiser má dnes už legendární postavení v nabídce značky, díky čemuž každá nová generace tohoto offroadu přináší hodně pozornosti. Na trhu jsou přitom hned tři modely nesoucí toto jméno. Stařičká série J70 určená hlavně pro rozvojové země, plnotučná verze, v dnešní generaci J300 nabízená výhradně s šestiválcovými modely, a o něco menší model, na některých trzích nazývaný Prado. Tento Land Cruiser se oficiálně prodává na českém trhu a aktuálně se představuje v nové generaci, s interním označením J250. Co o sobě prozrazuje?

Leccos už jsme o ní věděli už před premiérou, i díky tomu, že ji automobilka začala postupně odhalovat. Díky zveřejněnému snímku přídě jsme tak dopředu věděli, že nová Toyota Land Cruiser vsadí na retro vzhled. Majestátní, takřka vertikální příď s hranatými světlomety připomíná někdejší generaci J60. To zároveň znamená, že se vůz nově výrazněji odlišuje od Lexusu GX, který dosud býval opticky hodně podobný Land Cruiseru, ale luxusněji ztvárněný. Technický základ obou offroadů nicméně zůstává stejný.

Základem se konkrétně stane rámová konstrukce TNGA-F, kterou vůz sdílí s větším Land Cruiserem (J300), stejně jako třeba s modely Tundra a Sequoia, primárně určené pro americký trh. Ta má zajistit snadnější ovladatelnost i vyšší komfort za běžné jízdy, stejně jako větší schopnosti mimo silnice. Tomu pomáhá též o 50 % vyšší tuhost rámu. Nová konstrukce znamená i technické novinky, jako je elektrický posilovač řízení nebo odpojitelný přední stabilizátor. Co se týče rozměrů, je novinka dlouhá 4.920 mm.

Interiér využívá horizontálních prvků. Může být přitom pětimístný nebo sedmimístný.

A co motory? Bude i mild-hybrid

Motory pod kapotou už dříve naznačily uniklé dokumenty, které potvrdily sázku výhradně na čtyřválce, zatímco odcházející generace J150 byla dostupná i s vidlicovými šestiválci. Pro západní Evropu je určen turbodiesel o objemu 2,8 litru známý z Hiluxu. Poskytuje 150 kW a je spárovaný s osmistupňovým automatem. V roce 2025 dorazí i mild-hybrid, doplňující spalovací dieselový motor o 48V elektrický systém pro snížení spotřeby.

Pro „benzinové trhy“ tu má být základní atmosférický čtyřválec o objemu 2,7 litru a turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,4 litru. Ten by k dispozici mohl být také v hybridním provedení. Naopak 3,4litrového vidlicového šestiválce z Lexusu GX se podle všeho nedočkáme, minimálně v době příchodu na trh, a to zřejmě v rámci odlišení obou bratrských modelů.

Na příchod nové generace Toyoty Land Cruiser je už nejvyšší čas. Stávající generace J150 je na trhu již od roku 2009 – přestože prošla několika modernizacemi, technický základ je pořád stejný, což ji v dnešní době už omezuje. Na rozdíl od větší J300 se J250 bude oficiálně prodávat také na evropských trzích.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *