Audi Q7 4M (2015-)
Audi Q7 s interním označením 4M je druhá generace takto označeného velkého SUV ingolstadtské značky uvedená na trh v roce 2015. Tehdy nahradila první generaci tohoto modelu, s interním označením 4L. Opět šlo o největší SUV v nabídce značky, nově však na stejném základu vzniklo též odvozené Audi Q8 (s interním označením 4M).
Základem auta se stala platforma MLB Evo s motorem vpředu podélně a pohonem předních kol. Standardem se však v tomto případě stal pohon všech kol, podvozek využil pětiprvkové zavěšení vpředu i vzadu. Zvolená architektura pomohla tomu, že se pohotovostní hmotnost vozu mezigeneračně snížila až o 325 kilogramů. Nižší váha v kombinaci s úspornějšími motory měla za cíl snížit spotřebu paliva.
Šestiválce, osmiválec i plug-in hybridy
Automobil na trh vstupoval se třemi motory, ve všech případech šlo o třílitrové šestiválce, standardně spárované s osmistupňovým automatem. Benzinové jednotky zastupoval 3.0 TFSI o výkonu 245 kW, z turbodieselů tu byly dvě varianty 3.0 TDI, se 160 kW a 200 kW.
Na vrchol nabídky se pak v roce 2016 postavil sportovně orientovaný model nazvaný Audi SQ7. Pod jeho kapotou se objevila nově vyvinutá naftová V8 4.0 TDI o výkonu 320 kW. Motor přitom spolehl na dvojici turbodmychadel a elektrické dmychadlo vykrývající turbodíru. Tehdy debutovaly i dva plug-in hybridy. Q7 3.0 TDI e-tron kombinoval naftový šestiválec s elektromotorem a osmistupňovým automatem, o kombinovaném výkonu 275 kW, zatímco Q7 2.0 TFSI e-tron využil dvoulitrový čtyřválec s elektromotorem o souhrnném výkonu 270 kW.
Výrazný facelift
V roce 2018 Audi Q7 prošlo faceliftem. Ten byl rozeznatelný podle přepracované přídě s novou maskou single frame a jinými světlomety. Ty byly standardně diodové, za příplatek využily techniku Matrix LED, s laserovými dálkovými světly. Kompletně se proměnil také interiér, který po vzoru tehdy nových velkých modelů značky, konkrétně Q8, vsadil na koncepci s dvojicí dotykových obrazovek na středovém panelu.
V rámci tehdejší změny logiky pojmenování motorů dostaly pohonné jednotky nová obchodní označení. Turbodiesely nově zastoupily mildhybridní třílitrové šestiválce 45 TDI (170 kW) a 50 TDI (210 kW), z benzinových agregátů tu byl třílitr 55 TFSI (250 kW).
Vrcholné SQ7 si po faceliftu zpočátku uchovávalo čtyřlitrový naftový osmiválec s 320 kW, v roce 2020 však přezbrojilo na benzinový osmiválec s dvěma turbodmychadly o výkonu 373 kW. Podobně se proměnila i nabídka plug-in hybridů. Ten dieselový skončil, nově tu však od roku 2019 byly dva benzinové deriváty, 55 TFSI e s kombinovaným výkonem 280 kW a 60 TFSI e s 335 kW. Oba mají pod kapotou zážehový vidlicový šestiválec o objemu tří litrů.
Audi Q7 (4M): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 5063 x 1970 x 1741 x 2994 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 295 litrů (sedmimístná konfigurace), 890 litrů (pětimístná konfigurace)
- Výroba: 2015- (Bratislava, Slovensko)
Design
4.5
Technika
5
Jízdní vlastnosti
4.5
Cena
4
Celkový dojem
4.5
Audi SQ8 TDI má se stylovějším agresivnějším zevnějškem větší punc luxusu, ale osobně bych se přiklonil k tradičnější SQ7 TDI. Ačkoli je SQ8 jízdně trochu lepší, onen rozdíl není tak markantní, že by měla být automaticky upřednostněna. Jízdní komfort SQ7 je nepatrně slabší, ale i přesto je příjemný. Nejdůležitější důvod svého rozhodnutí jsem už uvedl, SQ7 je mi sympatičtější, protože je klasickým luxusním SUV s normálním nenápadným tvarem. Je přesně taková, jaké by luxusem a výkonem nadupané SUV mělo být.
Více na: https://templeofspeed.cz/audi-sq7-tdi-test/