Volkswagen Passat s interním označením B8 (někdy též 3G) je osmá generace modelu střední třídy německé automobilky, představená v roce 2014. Stejně jako předchůdci je nabízena ve formě sedanu (Passat) a kombíku (Passat Variant). Druhá jmenovaná karosářská varianta je navíc opět dostupná ve zvýšeném oplastovaném provedení (Passat Alltrack). V rámci Evropy VW Passat patří mezi nejžádanější vozy střední třídy. V roce 2015 se stal evropským Autem roku.
Mnohé novinky
Design vsadil na ostré hrany podle tehdejšího designérského jazyka značky. Autorem vnějších křivek je Philipp Römers. Interiér pak poprvé v historii Passatu nabídl za příplatek digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3″, nechyběla ani možnost head-up displeje. Jednoduše řešenou palubní desku pak ozdobily analogové hodiny.
Technickým základem se stala modulární platforma MQB s pohonem přední nápravy a příčně uloženými motory sdílená také s dalšími vozy koncernu VW Group. Díky jejímu užití se navzdory uchování vnějších rozměrů podařilo mezigeneračně snížit hmotnost vozu až o 85 kilogramů, a to i díky ocelovým a hliníkovým komponentům. Zároveň však architektura pomohla zvětšit vnitřní prostor, a to díky významně nataženému rozvoru (mezigeneračně o 89 mm u sedanu).
Nový základ znamenal rovněž příchod nové generace pohonných jednotek. Základem byl v době premiéry turbodiesel 1.6 TDI (88 kW), nad nímž stál čtyřválec 2.0 TDI ve verzích se 110 kW a 140 kW a vrcholné 2.0 Bi-TDI s dvojicí turbodmychadel (176 kW). Benzinové jednotky při uvedení zastoupily 1.4 TSI (ve variantách 92 kW a 110 kW), 1.8 TSI (132 kW) a 2.0 TSI (162 kW a 206 kW). V závislosti na motoru byla k dispozici dvouspojková převodovka DSG nebo pohon všech kol 4Motion. Nově byl k dispozici také plug-in hybrid Passat GTE s kombinovaným výkonem 160 kW.
V průběhu let se ale nabídka motorů měnila, hlavně v reakci na přísnější emisní normy. Benzinové čtrnáctistovky tak v roce 2018 nahradilo 1.5 TSI (110 kW), ve stejném roce skončila také osmnáctistovka a slabší dvoulitr, zatímco vrcholný zážehový motor 2.0 TSI oslabil na 200 kW.
Změny spíše technické
Pro rok 2019 pak Volkswagen Passat B8 prošel faceliftem. Vnější změny však byly jen decentní, a to přestože se změnily oba nárazníky. Světlomety se dočkaly vrcholné verze Matrix LED, zatímco záď nově ozdobil nápis Passat. Uvnitř se objevil nový volant a jiné dekory. Hlavně ale odtud zmizely dosavadní analogické hodiny, které nahradil osvětlený nápis Passat. Digitální budíky mají úhlopříčku 12,7″, doplnit je může 9,2″ obrazovka na středovém panelu.
Spíše než vzhled se však měnila technika. Hlasové ovládání lze vyvolat hláškou „Ahoj, Volkswagene,“ jsou tu i nové asistenční systémy. Například Travel Assist kombinuje funkce adaptivního prediktivního tempomatu s udržováním vozidla v jízdním pruhu.
Modernizace se dotkla také motorů. Benzinový základ je 1.5 TSI Evo (110 kW), který doplňuje 2.0 TSI ve verzích se 140 kW a 200 kW. Turbodiesely zastupuje zase 2.0 TDI Evo (110 kW), 2.0 TDI (140 kW) a 2.0 TDI biturbo (176 kW). A opět nechybí ani plug-in hybrid Passat GTE. Ten si uchoval motor 1.4 TSI i celkový výkon 160 kW, zvětšil však kapacitu svých baterií na 13 kWh pro větší dojezd v elektrickém režimu. Na vybraných trzích pokračoval i inovovaný 1.6 TDI (88 kW), který však od roku 2020 nahradilo 2.0 TDI (90 kW).
Volkswagen Passat B8 pro evropské trhy vzniká v německém závodě Emden, po boku technicky spřízněného Volkswagenu Arteon, v minulosti se vyráběl též ve Cvikově. Existuje i stejnojmenný sedan primárně určený pro severoamerický trh (tzv. Passat NMS), který se však liší svým vzhledem i použitou technikou. Výroba Passatu B8 pro Evropu měla být původně ukončena v létě 2022. Vůz ale ve výrobě nakonec ještě pokračoval.
Volkswagen Passat (B8): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4767 x 1832 x 1456 x 2791 mm (Passat)
- Objem zavazadlového prostoru: 586 litrů (sedan), 650 litrů (kombi)
- Výroba: 2014-2023 (Emden, Cvikov, Německo)
Celosvětovou popularitu SUV respektujeme, ale úplně nechápeme. Výhodu snazšího nastupování kompenzují mnoha nevýhodami, obecně menším vnitřním prostorem, vyšší cenovkou nebo vysokou karoserií zvyšující spotřebu paliva. Schopnosti mimo zpevněné cesty pak lze rozporovat, ne všechna SUV nabízejí pohon všech kol, některá navíc ani nemají takovou světlou výšku. A tak se nám pro zákazníky skutečně hledající auto schopné projet nějakou tu polňačku a lehčí terén zdá jako výhodnější alternativa zvýšené kombi, jako právě Volkswagen Passat Alltrack.
Díky zvýšenému podvozku, oplastované karoserii nebo jízdním asistentům pro pohyb mimo silnice už něco v lehkém terénu zvládne, přitom nemá nevýhodu SUV v podobě vysoké karoserie a vysoké spotřeby. Dlouhodobý průměr 7,6 l/100 km za týden testování se zdá vzhledem k síle pod kapotou velice slušný.
Právě k motoru ale máme určitě výhrady. Převodovka jeho schopnosti výrazně otupuje, kvůli emisním normám řadí neustále co nejnižší převod, a tak ve výsledku ani nemáte pocit, že právě sedíte v nejsilnějším nabízeném Passatu. V Arteonu i Tiguanu se nám 2.0 BiTDI jevilo silnější a lépe sladěné s převodovkou.
Jinak ale moc chyb Passat Alltrack nemá, snad jen hlučnější podvozek (19palcová kola už jsou docela slyšet). Je pohodlný, jak odpružením, odhlučněním nebo třeba komfortními sedadly. Volkswagen si ale za takové povedené auto nechává tučně zaplatit.
Více na: https://www.auto.cz/vw-passat-variant-alltrack-2-0-tdi-176-kw-da-se-boj-s-suv-vyhrat-112497
VW Passat dlouhodobě patřil mezi nejžádanější automobily na českém trhu, díky čemuž je dnes generace B8 také vyhledávanou ojetinou. A vlastně není divu, jedná se o povedené auto, které ocení nejen rodiny. V bazarech najdete hlavně kombíky, s prakticky objemným kufrem, českým prodejům totiž dlouhodobě vládne Passat Variant, sedan tvoří jen asi desetinu prodejů. Právě cílové klientele nemusí ani vadit, že Passat s příchodem generace B8 (a platformy MQB) přišel o šestiválce. Spíše si postesknou nad slabší výdrží brzd a povrzáváním přední nápravy (vlivem silentbloků), což se řešení speciální vazelínou, v krajním případě výměnou. I po letech je však podvozek pohodlný, nejkomfortnější měl zvýšený Alltrack, zatímco pro větší kola se vyplatilo dokoupení adaptivních tlumičů, které naštěstí nezlobí. Co se týče motorů, tak naprostá většina prodaných Passatů B8 má pod kapotou turbodiesel, zkrátka vůz z éry obliby nafty. Raději se vyhněte 1.6 TDI, je slabé a nijak úspornější než 2.0 TDI. Právě 2.0 TDI je ideální volbou, do podzimu 2017 se dokonce obešlo bez AdBlue, jen se smiřte s tím, že DSG motor často podtáčí – zkrátka software snažící se snížit spotřebu paliva. Problémové pak v Passatu není ani 2.0 TDI biturbo, jde o jiný motor než ten v Amaroku a Multivanu. Z benzinových jednotek berte starší 2.0 TSI (do 2018), s přímým a nepřímým vstřikováním, novější varianta je sice úsporná (zvlášť ve verzi se 140 kW), do budoucna ale hrozí karbonování. U 1.4 TSI pak může dělat potíže vypínání válců, zatímco 1.5 TSI škube za studena a není vlastně lepší jak předchůdce.
Passat můžete mít s úžasně úsporným 2.0 TDI generace EVO s výkonem 150 koní, pak jako zlatou střední cestu 2.0 TDI o výkonu 190 koní a nakonec vrcholný 2.0 BiTDI s výkonem 240 koní. I z benzínových motorů si vyberete – od základní 1.5 TSI se 150 koňmi po vrcholný 2.0 TSI s 272 koňmi. A nebo chcete radši plug-in hybrid? I ten je v nabídce!
Já měl k dispozici prostřední naftový motor. Ten bude nejspíš i vaší volbou, pokud chcete tankovat naftu a mít pohon všech kol, protože tato kombinace u slabšího dvoulitru možná není. Motor je to vlastně starý známý, výkonu má dost, točivého momentu ještě víc a když potřebujete přidat, rozhodně vás nenechá na holičkách. Může být jen ve spojení s automatem DSG. Ten řadí hezky plynule, na můj vkus ale nechává moc nízké otáčky a při akceleraci se až moc snaží opírat o točivý moment, což není úplně ono, pokud by podřadil, bylo by to lepší. Má spotřeba za dobu ježdění byla 6,7 l/100 km. Se slabším TDI bych měl počítám o nějaké dva litry méně, ale také nižší výkon a neměl bych pohon všech kol.
Více na: https://www.roadblog.cz/test-volkswagen-passat-variant-2-0-tdi-2020-video/
Volkswagen Passat GTE 1.4 TSI (2021)
Plusy
štýlový dizajn
praktický kufor
veľa priestoru na zadných sedadlách
odolnosť interiéru voči opotrebeniu
ergonómia usporiadania ovládačov
veľmi príjemné sedadlá ErgoComfort
výborné LED svetlomety
intuitívny a plynulo fungujúci infotainment
skvelá dynamika
výborné naladenie pohonu
komfortný no zároveň stabilný podvozok
široké možnosti plánovania nabíjania
Mínusy
nižší maximálny nabíjací výkon a nemožnosť DC nabíjania
Více na: https://dominiccars.sk/test-jazdenky-volkswagen-passat-gte-1-4-tsi/
Stejně jako CC, tak ani Passat 2.0 TSI není autem, které byste si užívaly na okreskách, protože na nich působí trochu neohrabaně (u tohoto exempláře to zhoršují pneumatiky 215/55 R17). Ovšem, když budete mít naspěch, silnice všeho druhu dokáže proletět solidním tempem. Úplně nejlepší je při rychlém dálničním cestování, kde potěší komfortním podvozkem a kvalitním odhlučněním, přičemž v tomto směru těsně překonává českého bratra Škoda Superb. Passat je unifikované, bezpohlavní auto, které nevyčnívá z davu. Dobře odvede zadanou práci, má jeden z nejlepších čtyřválců na trhu, ale tím to končí. Nic víc, nic míň, prostě kvalitní spotřebič.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-volkswagen-passat-b8-2-0-tsi-dsg-4motion-206-kw-skvely-motor-v-bezpohlavnim-aute/