Český trh s novými automobil zažil turbulentní rok. Na začátku roku 2021 se zdálo, že situace se po pandemii koronaviru rychle zlepšuje, zákazníci nadále měli zájem o auta a registrace meziročně radostně rostly. Jenže následně se automobilky začaly potýkat s důsledky pandemie, nedostatkem výrobních dílů kvůli omezené výroby nebo ztížené logistice. Výroba najednou začala klesat a tím i dobyt. Výsledkem toho všeho je, že na českém trhu bylo za rok 2021 registrováno 206.876 osobních aut, jen o 1,9 % více než o rok dříve, přestože původní odhady počítaly s několikaprocentním růstem. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Svazem dovozců automobilů (SDA), které prozradily i nejprodávanější auta u nás za rok 2021.
Meziroční mírný nárůst je navíc sice ve srovnání s rokem 2020 pozitivní zprávou, nicméně jen jednou z mála. Z hlediska statistik registrací šlo totiž s výjimkou roku 2020 o nejhorší rok od roku 2014. Tehdy bylo u nás evidováno pouze 192.314 aut. Od té doby roční statistiky vždy překonaly hranici 200.000 registrací osobních aut, maxima dosáhly v roce 2017, kdy bylo registrováno 271.595 osobních vozů.
„Rozhodně pozitivní zprávou je fakt, že i v tak složitém roce existovala poptávka po nových vozech,“ říká šéf českého zastoupení značek Toyota a Lexus Martin Peleška. Zástupci značek se totiž shodují v tom, že odbyt klesal právě jen kvůli omezené výrobě a tedy nedostatečné nabídce. Poptávka byla naopak vysoká. A to natolik, že mnozí zákazníci raději volili ojetá vozidla. Dovoz ojetých osobních automobilů meziročně vzrostl o 23,2 % na 185.663 kusů, počet registrovaných ojetin se tak přiblížil registracím nových aut. Špatnou zprávou je bohužel ta, že více než polovina dovezených ojetých vozů bylo starších 10 let, což zpomaluje obměnu tuzemského vozového parku.
Nejžádanější značky
Turbulentní rok logicky ovlivnily také výsledky jednotlivých značek na trhu. Jedničkou zůstává domácí Škoda, jejíchž 70.946 registrací však bylo o 5,1 % méně než před rokem. Na druhou příčku naopak poskočil Hyundai, jehož 20.200 registrací byl meziroční skok o 26 %. Korejská značka tak přeskočila předloňskou dvojku, Volkswagen, který byl třetí, přestože si meziročně mírně pomohl na 16.813 registrací.
Právě Korejcům se loni nebývale dařilo. Kia byla pátá, s meziročním nárůstem o 17,5 %. Nadále se po návratu na trh daří také SsangYongu, 1.020 registrací vyneslo korejského specialistu na SUV na krásnou 22. příčku.
Nejsilnější pozici mezi prémiovými značkami nadále drží na českém trhu Mercedes-Benz, který skončil celkově šestý. Naopak Dacia se v roce 2021 propadla kvůli meziročnímu poklesu o 30 % až na devátou příčku, její výsledek negativně ovlivnil konec Loganu MCV a Dokkeru, u nás nadmíru populárních modelů. Podobně spadl i Renault, na celkově jedenáctou pozici. Nejlepší desítku mimochodem uzavírá SEAT, 6.337 registrací byl skok o 46,2 %.
Český trh v roce 2021: Registrace nových aut dle značek
Poř. | Značka | Registrace 2021 (ks) | Meziroční rozdíl (%) | Tržní podíl (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda | 70.946 | -5,1 | 34,79 |
2. | Hyundai | 20.200 | +26,0 | 9,76 |
3. | Volkswagen | 16.813 | +0,3 | 8,13 |
4. | Toyota | 10.334 | +3,1 | 5,00 |
5. | Kia | 9.787 | +17,5 | 4,73 |
6. | Mercedes-Benz | 8.226 | +17,1 | 3,98 |
7. | Peugeot | 7.652 | -9,6 | 3,70 |
8. | Ford | 7.038 | +3,4 | 3,40 |
9. | Dacia | 6.821 | -30,0 | 3,30 |
10. | SEAT | 6.337 | +46,2 | 3,06 |
11. | Renault | 5.457 | -27,2 | 2,64 |
12. | BMW | 4.909 | 0 | 2,37 |
13. | Opel | 4.457 | +32,0 | 2,15 |
14. | Citroën | 4.018 | -11,2 | 1,94 |
15. | Audi | 2.910 | +18,8 | 1,41 |
16. | Mazda | 2.492 | +39,3 | 1,20 |
17. | Volvo | 2.480 | +23,5 | 1,20 |
18. | Suzuki | 2.468 | -0,3 | 1,19 |
19. | Nissan | 1.376 | +61,3 | 0,67 |
20. | Mitsubishi | 1.326 | -27,4 | 0,64 |
– | CELKEM | 206.876 | +1,9 | – |
Nejprodávanější auta
V roce 2021 se měnilo také pořadí nejžádanějších automobilů. Na první příčku se po letech vyšvihla Škoda Fabia, která s 15.450 registracemi navzdory mírnému poklesu překonala dlouhodobou hegemonku trhu, Škodu Octavia, která se meziročně propadla o 26,6 % na 14.007 registrací. Souvisí to přitom s tím, že právě Octavia měla více tratit na nedostatku výrobních dílů.
Nejlepší trio uzavírá Škoda Kamiq, která meziročně vyskočila dokonce o 40,5 %. Městský crossover tak jasně porazil obdobně velký kompaktní hatchback, Škodu Scala s 8.632 registracemi, což opět dokazuje, že je o takový typ aut zkrátka zájem. Škoda má mimochodem na prvních sedmi příčkách nejprodávanějších aut hned šest zástupců. Hegemonii narušuje jen celkově čtvrtý Hyundai i30, s meziročním skokem o 38,9 % na 10.304 kusů.
Výrazně se z top 20 modelů v České republice za rok 2021 dařilo také devatenácté Toyotě RAV4 (+25,9 %) nebo dvacátému Opel Crossland (+43,5 %). Nejvíce však vyskočil SEAT Arona, 2.883 registrací bylo o neuvěřitelných 184 % více než o rok dříve.
Český trh v roce 2021: registrace nových aut dle modelů | ||||
---|---|---|---|---|
Poř. | Model | Registrace 2021 (ks) | Meziroční rozdíl (%) | Tržní podíl (%) |
1. | Škoda Fabia | 15.450 | -3,4 | 7,47 |
2. | Škoda Octavia | 14.007 | -26,6 | 6,77 |
3. | Škoda Kamiq | 10.453 | +40,5 | 5,05 |
4. | Hyundai i30 | 10.304 | +38,9 | 4,98 |
5. | Škoda Karoq | 9.671 | +20,2 | 4,67 |
6. | Škoda Scala | 8.632 | -1,2 | 4,17 |
7. | Škoda Kodiaq | 6.250 | -4,0 | 3,02 |
8. | Hyundai Tucson | 5.696 | +27,9 | 2,75 |
9. | Škoda Superb | 5.205 | -16,6 | 2,52 |
10. | Volkswagen Golf | 4.654 | +18,1 | 2,25 |
11. | Kia Ceed | 4.132 | +7,9 | 2,00 |
12. | Dacia Duster | 3.439 | -2,8 | 1,66 |
13. | SEAT Arona | 2.883 | +184,0 | 1,39 |
14. | Dacia Sandero | 2.790 | +26,5 | 1,35 |
15. | Peugeot 2008 | 2.689 | +26,7 | 1,30 |
16. | Renault Clio | 2.396 | -31,4 | 1,16 |
17. | Volkswagen Tiguan | 2.368 | -9,5 | 1,14 |
18. | Toyota Corolla | 2.082 | -11,6 | 1,01 |
19. | Toyota RAV4 | 1.886 | +25,9 | 0,91 |
20. | Opel Crossland | 1.664 | +43,5 | 0,80 |
Elektromobily propadly
Měnil se i zájem o jednotlivá auta podle typu pohonu. Největší podíl však pořád mají modely se zážehovým motorem, které držely 68,06% podíl na trhu. Podíl aut se vznětovým agregátem naopak poklesl na 24,7 %. Nadále se však prodejně nedaří elektromobilům, 2.646 jejich registrací tvořilo jen 1,28 %, což s ohledem na expanzi jejich nabídky je velice málo.
Naopak co se týče druhu karoserie, dominují už dnes trhu SUV. Hned 42,51 % registrovaných vozů tvořila právě SUV. Následují kombíky (21,4% podíl) a liftbacky/hatchbacky (18,26 %). Naopak třeba sedany mají jen 5,63% podíl. Z hlediska barev je nejoblíbenější šedá (27,87 %), následuje bílá (24,22 %) a modrá (18,98 %).