Jaký bude rok 2022? Přetrvávající potíže, ale mírný růst prodejů aut

Rok 2022 je tady. Zástupci automobilek vědí, že nebude jednoduchý. Pandemie koronaviru neustává, což bude odbyt aut nadále ovlivňovat, stejně jako samotnou výrobu. Přesto jsou zástupci dovozců opatrně optimističtí. Jaký tedy bude rok 2022 očima automobilových odborníků?

„Nebude to rok jednoduchý. Musíme si držet palce,“ říká František Neuman, výkonný ředitel ve společnosti Emil Frey, starající se o import vozů značky Citroën.

Nedostatek dílů trvá

Expertní pohled PricewaterhouseCoopers (PwC) uveřejněný u příležitosti oznámení statistik registrací nových vozidel na českém trhu za uplynulý rok totiž odhaluje, že mnohé potíže z loňského roku budou pokračovat i v roce 2022.

V automobilovém průmyslu setrvává nedostatek výrobních komponentů, což nadále bude negativně ovlivňovat produkci. Primárně se mluví o nedostatku křemíkových čipů, jenže automobilkám chybějí také třeba plastové granuláty. Problém je navíc také s logistikou a obecně s dodavatelským řetězcem. Přepravců je dnes málo, situaci navíc nadále ovlivňuje pandemie koronaviru, a to mnohdy dost neočekávatelným způsobem.

Opatrný optimismus

Přesto všechno vládne v oboru opatrný optimismus. Obecně se předpokládá, že potíže s nedostatkem výrobních komponentů by mohly být vyřešeny na konci pololetí roku 2022. To by se situace mohla stabilizovat a výroba by se mohla konečně plně rozběhnout. Ostatně PwC odhaduje, že na českém trhu by se v roce 2022 mohlo prodat 215.000 až 228.000 automobilů, což by byl meziroční nárůst o 4 až 10 %.

Někteří odborníci ale tak optimističtí nejsou. Říkají, že se situace stabilizuje nejdříve v pololetí roku. I proto tací tvrdí, že bude dobrou zprávou, když prodeje v roce 2022 zůstanou na stejné úrovni co loni.

Navzdory problémům s odbytem však zástupci značek vidí jednu dobrou zprávu z trhu. „I ve složitém období existovala poptávka,“ tvrdí šéf českého zastoupení značek Toyota a Lexus Martin Peleška s tím, že nedošlo ke kolapsu poptávky. Napříč oborem totiž zástupci dovozců automobilů zdůrazňují, že zájem o automobily setrvává. Jen mírný meziroční nárůst registrací nových aut je tak způsoben jen nedostatečnou nabídkou než nízkou poptávkou.

Auta nezlevní

To se ostatně podepisuje na tom, že loni rostly zájem o ojetá vozidla, stejně jako o nové motocykly. Zákazníci zkrátka hledali jiné cesty, co koupit. „Potřeba individuální mobility tady bude i nadále,“ tvrdí Jan Hurt, jednatel společnosti Porsche Česká republika, která do Česka dováží vozy značek Volkswagen, SEAT, Cupra, Audi a dalších z VW Group.

To je však zároveň vlastně špatná zpráva pro zákazníky. Nová auta v roce 2022 nezlevní. Naopak kombinace vysokého zájmu a nedostatku aut znamená, že prodejci nejsou ochotní dávat takové slevy. Navíc i je tíží inflace a rostoucí náklady, třeba zvyšující se ceny energií nebo růst platů. Zároveň kvůli nižším prodejům jim klesá obrat a zisk. Není proto divu, že František Neuman z Citroënu hovoří o možné optimalizaci české dealerské sítě.

A co elektromobily?

Silný vliv na prodeje nových aut má také ekologizace automobilů. Ta ovlivňuje skladbu, když omezuje dostupnost některých motorizací nebo typů vozidel. Napříč Evropou je dnes propagována elektromobilita, té se ale na českém trhu zatím moc nedaří. „Mezi českými zákazníky není poptávka o elektromobily,“ přiznává Jan Hurt z Porsche Česká republika. Loni podíl elektroaut na českém trhu činil jen 1,28 %, což je vzhledem k expanzi nabídky takových vozů velice nízké číslo. Problémem je hlavně vyšší cena takových vozidel. Nízké prodeje nicméně logicky ovlivňují i výstavbu dalších nabíjecích stanic. Logicky platí, že pokud nebude o elektrovozy zájem, nebudou se stavět ani další nabíječky.

Zajímavá je pak odlišná strategie značek v oblasti vodíkového pohonu. Toyota již svůj Mirai prodává, přestože se výstavba prvních veřejných plnicích stanic na vodík pozdržela. „Bereme to jako marketingovou záležitost. Je pro nás zážitek prezentovat vodíkový pohon těm, co o něj mají zájem,“ říká Peleška z Toyoty. Naopak ředitel českého zastoupení Hyundai Martin Saitz říká, že vodíkové Nexo nemá zatím smysl prodávat, dokud veřejné vodíkové stanice v Česku nejsou. Oba se však shodují v tom, že vodíkový pohon je technologie budoucnosti, která jednou bude hrát důležitou roli. Byť aktuálně platí, že se očekává spíše její rozvoj v oblasti nákladních vozidel, autobusů nebo dodávek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.