Celoroční pneumatiky jsou v posledních letech stále větším tématem. Mnozí řidiči by rádi ušetřili a rádi by zvolili pneumatiky, které se nemusí podle sezony měnit. Vyplatí se ale takové řešení, nebo je to ryzí kompromis? Na to se snažil odpověď test německého autoklubu ADAC.
ADAC v roce 2020 vyzkoušel sedm modelů celoročních pneumatik s rozměry 235/55 R17, které jsou typické pro mnohá kompaktní SUV nebo kombíky. Obouvat je může třeba Audi Q3, Fordy Kuga, Galaxy a S-Max, Opel Cascada nebo třeba Volkswagen Tiguan.
Nanejvýš dostatečné
Test přitom probíhal za letních i zimních podmínek, aby se plně projevily vlastnosti těchto gum. Výsledek přitom není zrovna pozitivní. ADAC tvrdí, že ani jeden z modelů nedosáhl takového výsledku, že by jej přiblížil k letním, nebo zimním gumám. A to se testu zúčastnily i modely renomovaných výrobců Continental, Michelin, Goodyear či Nokian.
ADAC na základě tohoto testu tvrdí, že celoroční pneumatiky jsou jen kompromisem. Vidět je to prý už na samotném vzorku, který se snaží kombinovat prvky letních a zimních pneumatik, což v praxi nefunguje zcela optimálně. Také samotná směs už je kompromisem, guma musí být taková, aby fungovala jak za nízkých zimních teplot, tak za letních pařáků, což opět nelze snadno vyvážit. Na suchém povrchu se pak projevila delší brzdná vzdálenost než u „dobrých“ letních pneumatik.
I to je důvodem, proč v testu celoročních pneumatiky byly i ty nejlepší modely ohodnoceny nanejvýš jako „dostatečné“. Konkrétně si takovou známku vynesly Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, Nokian Weatherproof, Uniroyal AllSeasonExpert 2 a Michelin CrossClimate+. U prvních čtyř přitom platilo, že na mokru se chovají uspokojivě, Goodyear dokonce zaujal brzdnou schopností. Na suchu však už nejsou tak precizní, hlavně za vysokých teplot. ADAC dokonce tvrdí, že při jízdě na suchu bylo potřeba neustále korigovat směr.
Problémy na sněhu
Hlavní potíž se nicméně projevila při jízdě na sněhu. Konkrétně o modelu Bridgestone Weather Control A005 ADAC tvrdí, že na suchu fungovaly optimálně a na mokru dokonce podobně dobře jako letní pneumatiky, na sněhu však propadly a dočkaly se proto výsledného hodnocení „slabé“. Německý autoklub tak zvlášť v jejich případě upozorňuje na to, že se vyplatí opravdu jen řidičům z míst, kde jsou zimy mírné, nebo těm, kdo nejezdí na sněhu. V testu celoročních pneu ADACu dopadlo v roce 2020 toto obutí právě nejhůře. Hodnocení „slabé“ si ale vysloužily i gumy Vredestein Quatrac pro. Ty pracovaly dobře jen na mokru, naopak za sucha a na sněhu nefungovaly.
Závěr ADACu je tudíž jednoznačný. Pokud jezdíte autem na letní i zimní dovolenou a nevyhnete se vysokým teplotám i mrazům, bez výměny sezónních pneumatik se neobejdete. Letní pneumatiky v létě a zimní v zimě je nejbezpečnější volba. Na druhou stranu, německý autoklub dodává, že celoroční pneumatiky jsou pořád lepší řešení než mít po celý rok obuté letní pneumatiky.
Test ADAC: Celoroční pneumatiky 235/55 R17 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Model | Celková známka | Sucho | Mokro | Sníh | Led | Hluk | Spotřeba | Opotřebení |
Continental AllSeasonContact | 3,6 | 3,6 | 2,6 | 3,0 | 2,4 | 3,0 | 1,5 | 1,5 |
Goodyear Vector 4Season Gen-2 | 3,8 | 3,8 | 2,6 | 3,6 | 2,4 | 2,8 | 1,9 | 1,0 |
Michelin CrossClimate + | 3,9 | 2,6 | 2,7 | 3,9 | 2,4 | 3,0 | 2,0 | 0,6 |
Nokian Weatherproof | 3,9 | 3,9 | 2,9 | 3,0 | 2,7 | 3,4 | 2,4 | 2,0 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 4,3 | 4,3 | 2,7 | 3,0 | 2,4 | 2,7 | 2,2 | 1,0 |
Vredestein Quatrac pro | 5,2 | 3,9 | 2,6 | 5,2 | 2,7 | 2,7 | 2,5 | 1,0 |
Bridgestone Weather Control A005 | 5,4 | 2,6 | 2,0 | 5,4 | 2,4 | 2,9 | 1,9 | 2,0 |