Kia Soul s interním označením SK3 je třetí generace městského crossoveru s charakteristickým tvarem karoserie prodávaná od roku 2019. Na evropských trzích je nabízen výhradně jako elektřinou poháněný derivát Kia e-Soul. Jinde ve světě je ale vůz dostupný také se spalovacími motory.
Automobil se poprvé představil na autosalonu v Los Angeles na podzim roku 2018, evropská premiéra proběhla na ženevském autosalonu na jaře následujícího roku, kdy se vůz začal také prodávat.
Třetí generace Soulu charakteristicky tvarovanou karoserií navazuje na kultovní ztvárnění a hravý charakter první i druhé generace tohoto modelu, a to navzdory tomu, že všechny panely karoserie jsou nové. S nově tvarovanými křivkami karoserie, ostrými detaily a technickými prvky osvětlení se však stala nejvíce futuristickou a mladistvou generací tohoto modelu.
Poznávacím znakem se staly nově řešené světlomety. Full-LED světla jsou začleněná do horního ‚obočí‘, které je protaženo napříč celou přídí. Kvůli elektrickému pohonu pak e-Soulu chybí klasická maska, nahrazená pevným panelem. Zboku si všimnete nově pojatého zadního sloupku a jiného tvaru zasklení. Boční okénka se směrem k zádi zužují a jsou zakončena zadním sloupkem ve tvaru ploutve, jenž nahradil někdejší ostrý úhel u základny zadních oken.
Proporce automobilu se však přesto lehce změnily. Kia e-Soul s délkou 4.195 mm přerůstá svého předchůdce o 55 mm; chlubí se přitom rozvorem 2.600 mm (+30 mm) a o 15 mm delším předním převisem. Rozvor je tak díky shodné platformě stejný jako u Hyundaie Kona.
V interiéru e-Soulu najdeme tvary a textury inspirované světem zvuku. Crossover si třeba zachoval typické vysokotónové reproduktory lemující přístrojovou desku, tedy prvek ze Soulu předchozí generace. Palubní navigace využívá dotykový displej o velikosti 10,25″, před řidičem se pak nachází sdružený displej s úhlopříčkou 7″.
Dvě verze
Na evropských trzích se vůz začal prodávat výhradně jako elektromobil, nabídl však možnost volit mezi dvěma verzemi pohonu. Základem je hnací ústrojí s lithium-iont polymerovými bateriemi o kapacitě 39,2 kWh, derivát s prodlouženým dojezdem má pak akumulátor s kapacitou navýšenou na 64 kWh. V závislosti na zvolené variantě se liší také výkon, v základu má e-Soul elektromotor o výkonu 100 kW, silnější provedení se spoléhá na 150kW elektromotor.
Kia přitom použila několik řešení pro navýšení dojezdu. Je tu energeticky hospodárný systém topení a ventilace s tepelným čerpadlem, který získává odpadní teplo z chladicí soustavy vozidla, případně možnost individuálního větrání a klimatizace pouze pro sedadlo řidiče, když jede v autě zrovna sám. Úroveň rekuperace brzdné energie je možné nastavit pomocí pádel pod volantem.
Karoserie je vyrobena z oceli a hliníku v zájmu co největší torzní tuhosti při zachování nízké hmotnosti. Tužší základ disponuje vyšším zastoupením komponentů z vysokopevnostní oceli a oceli tvářené za tepla, stejně tak jako novými hliníkovými výztuhami prahů karoserie, což se odrazilo v potlačení vibrací od vozovky a vyšší bezpečnosti cestujících v případě nehody. Podvozek tvoří vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu vpředu, respektive víceprvkové zavěšení vzadu.
Kia e-Soul se vyrábí v korejském závodu Gwangju.
Kia e-Soul: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4195 x 1800 x 1600 x 2600 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 315 litrů
- Výroba: 2019- (Gwangju, Jižní Korea)
Kia e-Soul
Pokud nechcete zapadnout v davu, je pro vás e-Soul tím pravým autem. Tohle auto ale není jen výrazný automobil, ale i skvělý elektromobil. Předně je potřeba říct, že pokud se vám vzhled tohoto auta úplně nelíbí, ale rádi byste elektromobil s opravdu výbornou spotřebou, Kia pro vás má i usedlejší e-Niro.
A co samotná jízda, dojezd a dobíjení? Jízda je jako s elektromobilem, To je věc, která se musí zažít. Nečekáte, až se motor zahřeje, jakmile přidáte, tak auto vystřelí vpřed. Ano, nebojím se použít slovo vystřelí, protože jsem měl silnější verzi, která nabídne 150 kW a i sportovní pneumatiky měly s točivým momentem 395 Nm od nulových otáček co dělat. Předjíždění je tak naprostá radost, svižnější jízda také.
Více na: https://www.roadblog.cz/kia-e-soul-2021/