Dovolená v obytném automobilu se v posledních letech stala velice oblíbeným způsobem trávení volného času. Zvlášť v době pandemie koronaviru se dovolená v karavanu ukázala pro mnohé jako ideální řešení, vždyť celou dobu jste „bezpečně ve svém“. I proto se nabídka obytných automobilů v poslední době značně rozšířila, existují mini karavany i obří obytná vozidla a jejich prodeje rostou strmě vzhůru. Mnozí zájemci si ale v pestré nabídce neumějí vybrat, váhají, zda si pořídit či půjčit tzv. alkovnu, polointegrál, nebo rovnou integrál, nebo zda si klidně vystačí jen s nějakou vestavbou. A proto jsme se rozhodli poradit, jak správný karavan vybrat.
Obytná vozidla a jejich druhy
Široká nabídka obytných vozidel znamená, že dnes na trhu najdete různé možnosti:
Alkovna: Pro rodiny s dětmi
Když si někdo vybaví obytný vůz, představí se obvykle právě tzv. alkovnu. Jde o karavan na základě dodávky, který je už primárně postaven jakožto obytné auto. Nechybí mu tak prostor pro spaní, obvykle nad předními sedadly, praktická kuchyňka s místem pro usazení se, stejně jako velký prostor pro zavazadla, tzv. garáž.
Alkovna je ideální typ obytného auta pro rodiny s dětmi, často bývají vhodné pro převoz a spaní až šesti osob. Právě nad kabinou bývá místo pro dva, další prostor pro spaní bývá vzadu, buď v podobě dvou samostatných lůžek po stranách, s možností dalšího lůžka mezi nimi, případně dvou spacích míst ve formě palandy.
Má to ale dva háčky. V tomto případě už musíte počítat, že je to primárně „obytné“ a pak až auto. Manévrování je tak složitější, už jen kvůli rozměrům, problémem může být výška, kvůli níž už je potřeba dávat pozor na nízké podjezdy a tunely. Rozhodně tak už nejde o vozidlo pro každý den, co se dá pak jednou za čas použít k přespání na dovolené. Často navíc dnes alkovny narážejí na hranici maximální přípustné hmotnosti (běžně 3,5 tuny). Užitečné zatížení tak bývá nízké, které při balení jistě překročíte. V takovém případě je tak potřeba si dávat pozor hlavně na kontroly vozidla v zahraničí. A nebo volit auto nad 3,5 tuny, na nějž vám už ale běžný řidičský průkaz na osobní automobil nestačí.
Alkovna: Hodnocení | |
---|---|
Plusy | Minusy |
Ideální pro rodiny s dětmi: dostatek prostoru pro spaní, uveze klidně šest osob | Vyšší spotřeba paliva, rozměry ztěžují manévrovatelnost, obvykle nízké užitečné zatížení |
Polointegrál: Obytné auto pro dva nebo čtyři osoby
Také tzv. polointegrál využívá základ z užitkového automobilu jako alkovna. Úpravy ale nejdou tak daleko, mají blíže výchozím dodávkám, ať už ztvárněním kabiny nebo třeba svými rozměry. V tomto případě už chybí spací prostor nad předními sedadly, což zmenšuje vnější rozměry vozidla, ale také samozřejmě snižuje i přepravnost. Polointegrované obytné vozy obvykle odvezou nejvýše čtyři osoby, mnohdy jsou ale také obytným autem pro dva.
Ve výsledku je ale právě tento druh obytného automobilu dnes nejžádanější. Nabízí už výhody alkovny z hlediska kuchyňky nebo dostatečného odkládacího prostoru. Vnitřního prostoru je ale méně, a tak je ideálnější pro rodiny s maximálně dvěma dětmi. Navíc mnohdy využívají tzv. stahovací lůžko, které po stažení omezuje pohyb uvnitř, a tak bývá potřeba si vybrat mezi spaním a „žitím“.
Polointegrované obytné vozidlo: Hodnocení | |
---|---|
Plusy | Minusy |
Kompaktnější rozměry než u alkovny, dostatečný vnitřní prostor, široká nabídka na trhu, přijatelná cenovka, nižší spotřeba paliva než u alkoven | Stahovací lůžko po stažení omezuje vnitřní prostor, méně vhodné pro vícečlenné posádky |
Integrál: Luxusní obytné auto hlavně pro dva
Plně integrované karavany ještě výrazněji sázejí na komfortní přespání, díky kompletně přepracovanému interiéru, se vším potřebným. Určeny jsou totiž na dlouhé cestování, kdy v nich posádka může trávit i několik měsíců. Obvykle se hodí pro páry, které mohou využít dokonce oddělené ložnice, s plnohodnotnými lůžky, stejně jako prostorné a kompletně vybavené kuchyňky. Často jim nechybí ani stahovací lůžko, které umožní přespání dalším dvěma osobám.
Od výchozích dodávek se navíc zásadně liší i svým designem, což bohužel znamená i náročnější servis. Obvykle jde o vcelku luxusní stroje, čemuž odpovídá i jejich vyšší cenovka. Větší vozy už používají za základ nákladní vozy, což vypovídá o jejich rozměrech i nutnosti řidičského průkazu pro taková vozidla.
Integrovaný obytný vůz: Hodnocení | |
---|---|
Plusy | Minusy |
Velkorysý vnitřní prostor, zajímavý design, luxus na palubě, pohodlné spaní | Vyšší pořizovací cena, náročnější servis, obvykle jen pro dva |
Obytná vestavba: Karavan z Mini i Dacie
Naopak na opačném konci spektra, z hlediska pohodlí a luxusu jsou obytné vestavby, jejichž nabídka se v poslední době značně rozšířila. Pro mnohé zákazníky je to ideální řešení, protože obytnou vestavbou vloží do svého automobilu jen v době, kdy ji opravdu potřebují. A když na dovolené zrovna nejsou, mohou takový vůz každodenně používat s tím, že vestavbu mají někde schovanou v garáži.
Výhoda takové vestavby je v tom, že ji dnes můžete pořídit už prakticky pro každé auto. Tytam jsou doby, kdy byly vhodné jen pro užitkové vozy. Dnes je nabídka obytných vestaveb opravdu široká, a tak karavan klidně uděláte i z Dacie Duster nebo třeba z Mini Countryman. Navíc je široká nabídka i z hlediska kvality zpracování nebo výbavy. Vedle jednoduchých vestaveb z laciných materiálů existují i luxusní řešení, se skvělým zpracováním a bohatou výbavou.
Univerzálnost těchto přestaveb a možnost jejich vyjmutí z vozu je sice jejich zásadní přednost, zároveň ale i nevýhoda. Jde zkrátka o nouzové řešení, a tak si moc komfortu zrovna neužijete, natožpak vnitřního prostoru. Kuchyňka se obvykle ukrývá v zavazadelníku auta, spaní bývá řešené stanem na střeše auta. Samozřejmě univerzálnější možností jsou v tomto případě dodávky, do jejichž útrob se obvykle vejde jak místo pro spaní, tak pro kuchyňku. Nespornou výhodou každopádně je cenová dostupnost, při vhodně zvolené vestavbě si klidně postavíte nejlevnější obytný vůz na trhu.
Obytná vestavba: Hodnocení | |
---|---|
Plusy | Minusy |
Univerzálnost, dnes už široká nabídka různých cenových hladin a pro různorodá auta | Kompromisní řešení, menší prostor než u klasických obytných aut |
Tovární přestavba: Už nejen VW California
Existují ale i tovární obytné přestavby. Jejich průkopníkem je Volkswagen, se svým modelem California, na bázi Transporteru. Dnes už je jejich nabídka ale mnohem širší, ostatně sám Volkswagen má dnes už tři takové vozy, Caddy California, California (na bázi Transporteru) a Grand California (základ Crafteru). Existují i podobně řešené vozy od Fordu nebo Mercedesu.
Základem těchto obytných vozidel bývají dodávky, jejichž nákladový prostor bývá přeměněn právě pro obytnou část. Takovým vozům v závislosti na zvolené výbavě nechybí kuchyňka, prostor pro stolování a samozřejmě místo na spaní. To bývá řešené třeba výklopným střešním stanem nebo sklopným lůžkem. Výhoda těchto aut je tovární záruka a hlavně široká síť značkových servisů, stejně jako obvyklá možnost každodenní využitelnosti – nejde o ryzí obytná auta, a tak se s nimi snadněji manévruje a dají se používat nejen při jízdách na dovolenou.
Negativem však bývají jisté kompromisy. Je potřeba myslet na to, že vnitřního prostoru tu tolik nebývá. Zvlášť prostor pro zavazadla bývá omezený, moc místa není ani pro pohyb po kabině, zvlášť když sklopíte lůžko. Právě díky snadnému ovládání a servisní síti jsou však takové karavany dnes náramně populární.
Tovární obytná přestavba: Hodnocení | |
---|---|
Plusy | Minusy |
Tovární záruka, široká servisní síť, prodej v rámci značkové sítě výrobce, univerzální použitelnost, snadné ovládání | V některých ohledech kompromisní řešení, menší vnitřní prostor než u klasických karavanů |
Expediční speciál: Obytné auto pro dobrodruhy
Představa dovolené v obytném automobilu obvykle souvisí s myšlenkou trávení času někde v autokempu nebo snadno přístupné přírodě. Existuje ale i klientela, která se chce obytným autem vydat do hůře přístupných míst. A pro ty existují různé expediční speciály, přizpůsobené jízdě v terénu. Dnes jsou takové automobily obvykle postaveny na bázi pracovních pick-upů, některé přestavby ale využívají i za základ terénní offroady. Velké expediční speciály pak využívají základ nákladního vozidla.
Takové karavany do terénu jsou primárně přizpůsobeny právě jízdě v terénu, musí se tak u nich počítat s nižší úrovní komfortu. Spaní je obvykle řešeno ve stanu na střeše, obytného prostoru tu pak obvykle moc nebývá. Zato takové obytné auto dojede opravdu kamkoliv.
Expediční speciály: Hodnocení | |
---|---|
Plusy | Minusy |
Zpřístupní i těžce dostupná místa | Nižší obytný komfort u speciálů na bázi pick-upů, velké rozměru u speciálů se zákaldem v nákladním automobilu |