Fiat a jeho budoucnost: Noví členové rodiny 500 i obměna dodávek

Automobilka Fiat byla v rámci koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) v posledních letech poněkud přehlíženou značkou. Vedení italsko-americké skupiny raději kladlo důraz na jiné, v nichž vidělo větší potenciál, konkrétně na Alfu Romeo nebo Jeep. Po spojení FCA s francouzskou Skupinou FCA do celku Stellantis však italský výrobce může využít spolupráce s novým partnerem, když se dokonce hovoří o tom, že Fiat bude vůbec nejvíce těžit ze vzniku Stellantisu. Jaká je vůbec budoucnost značky Fiat?

Fiat se v poslední době zaměřoval hlavně na jihoamerické trhy, které jsou pro něj důležitým odbytištěm, blízká budoucnost ale bude opět zaměřena i na Evropu. Konečně se tak Fiat na starém kontinentu vrátí do segmentů, v nichž dnes bohužel chybí, což má vliv na jeho prodeje. Vždyť jedna z kdysi největších značek v Evropě dnes už nebývá z hlediska prodejů ani v top 10.

Klíčovou součástí evropské nabídky Fiatu je dnes rodina retro stylizovaných modelů 500, inspirovaná někdejším stejnojmenným autem, které kdysi motorizovalo v Itálii. Po městském miniautě 500 (v roce 2007) postupně dorazilo i malé MPV 500L (v roce 2012) a SUV 500X (v roce 2014). Přestože už nedosáhly takových úspěchů jako výchozí 500, která letos v polské továrně Tychy překonala 2,5 milionu vyrobených kusů, Fiat počítá s dalším rozšířením této řady.

SUV s otevřenou střechou

Prim hrají dnes hlavně SUV, a tak není divu, že se Fiat zaměří právě na tento segment. Vyzkouší však netradiční věc, když 500X nabídne v další karosářské variantě, tentokrát jako kabriolet. Nové SUV kabrio tak vyzve Volkswagen T-Roc Cabriolet, na rozdíl od něj však zůstane autem s dvěma páry bočních dveří jako výchozí 500X. Půjde totiž o kabriolet ve stylu 500C, tedy o vůz s plátěnou střechou, který si i po jejím stažení zachová rám dveří.

Příchod otevřené 500X je naplánován na podzim 2021, když se jí dočkáme v rámci modernizace výchozího městského SUV. To je na trhu už sedm let, a tak by se očekávala už nová generace, výrobce ale té stávající pořád věří, a tak se dočká další úpravy. Hlavní změnou bude podle zákulisních zpráv příchod mildhybridních jednotek.

Další pokračování stávající 500X souvisí s tím, že Fiat do budoucna v tomto segmentu počítá s technickým základem od PSA, tedy ve formě platformy CMP. Vývoj takového auta ale ještě nějakou dobu potrvá, do té doby je však ještě potřeba snížit emise stávající generace, což má zajistit právě elektrifikovaný pohon. Náhrada za 500X s technikou nového partnera údajně dorazí až v roce 2025. Mezitím už zřejmě skončí stávající 500L, které i kvůli klesajícímu zájmu evropských zákazníků o MPV nikdy nedosáhla na očekávané prodejní úspěchy.

Dostupné Fiaty

Mezitím však Fiat přijde ještě s jedním SUV segmentu B. Pro rok 2023 se chystá nový model, již využívající platformu CMP od Peugeotu a spol., který se začne vyrábět v polském závodě Tychy. Má jít o dostupný, ale pořád stylový automobil, který se má inspirovat konceptem Centoventi z roku 2019. Malé SUV přitom už vzniká v souladu s novou strategií pro značku Fiat, která se v rámci koncernu Stellantis má stát spolu s Citroënem klasickým mainstreamem a nabízet spíše dostupné automobily. Konkrétně o této novince se přitom v zákulisí mluví jako reinkarnaci původní Pandy. S ohledem na stále přísnější emisní normy každopádně nabídne i čistě elektrickou verzi. Stejný základ mimochodem využije také tzv. baby Jeep a Alfa Romeo Brennero, které se budou vyrábět po jeho boku v Polsku.

Nabídka cenově dostupných aut Fiatu se přitom následně postupně rozšíří. Modelem Centoventi se následně inspiruje i blíže nespecifikovaný městský automobil, chystaný pro rok 2024. Podle všeho nahradí dosavadní Pandu, přičemž v reakci na klesající zájem o klasická miniauta možná vyroste na úroveň malých hatchbacku segmentu B. Na cenu orientovaný vůz pak Fiat nabídne i v nižší střední třídě, a to jako náhradu za dnešní Tipo. Také tento cenově dostupný kompakt dorazí v roce 2024, využít má přitom stejný základ jako aktuální Citroën C4.

Když jsme už krátce zmínili elektrický pohon, nesmíme zapomenout ani na další rozšíření nabídky elektrické „Nuova 500“. Ta loni dorazila jako třídveřový hatchback a otevřený model s plátěnou střechou, který krátce na to doplnil netradiční čtyřdveřový model 3+1 s třemi bočními dveřmi. Konvenční dveře v tomto případě doplňují na pravé straně ještě druhé, otevírané proti směru jízdy, pro snadnější nástup dozadu. Tím přitom expanze nekončí. Pro rok 2022 je plánována vlastně konvenční pětidveřová verze, s dvěma páry klasických bočních dveří. Také ta bude dostupná výhradně jako elektromobil. Vyloučeno přitom není, že pouze elektrický pohon v budoucnu nabídne i nástupce SUV 500X.

Obměna dodávek

Fiat je nicméně prostřednictvím divize Fiat Professional aktivní také na poli užitkových aut a rovněž v této oblasti chystá důležité novinky. Skončil totiž středně velký model Talento, vyráběný ve spolupráci s Renaultem (šlo o přeznačkovaný Trafic), jehož nástupce už využije techniky sdílené napříč koncernem Stellantis. Půjde totiž o další derivát Citroënu Jumpy/Peugeotu Boxer/Opelu Vivaro/Toyoty Proace. Už na podzim 2021 pak čeká facelift velké Ducato, které už je sourozencem obdobně velkých dodávek Citroënu a Peugeotu už dnes. Pro rok 2023 se pak plánuje i nová generace kompaktního Doblo, které se stane sourozencem Citroënu Berlingo/Peugeotu Partner/Opelu Combo/Toyoty Proace City.

Jak se tedy zdá, budoucnost značky Fiat vypadá hodně zajímavě. A my už se těšíme, jak vznik koncernu Stellantis Italové využijí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.