Volkswagen postupně rozšiřuje svoji nabídku elektromobilů, v čemž hodlá pokračovat i v nejbližších letech. Jedním z chystaných automobilů bude také malý elektromobil přezdívaný Volkswagen ID.1. O tom se dlouho spekulovalo, loni však jeho přípravy výrobce oficiálně potvrdil. A nyní se odhaluje i jeho koncept Volkswagen ID. Every 1, který je předobrazem novinky.
Už dříve zveřejněný teaser odhalil nečekaně funky pojatou příď. „Naší ambicí bylo vytvořit něco odvážného a současně přátelského. ID. Every 1 má sebejistý vzhled, který zůstává sympatický – díky detailům, jakým jsou dynamické přední světlomety a ‚usmívající se‘ záď. S těmito designovými prvky je ID. EVERY1 víc než jen automobilem: propůjčují mu charakter a identitu, k níž si lidé mohou vytvořit vztah,“ říká k tvarům šéfdesignér značky Volkswagen Andreas Mindt.
Novinka se přitom prezentuje jako duchovní nástupce někdejšího e-up!, byť půjde o něco větší vůz. Zatímco e-up! byl s délkou 3.600 mm typický minivůz, koncept ID. Every 1 s délkou 3.880 mm má přece jen blíže typickým městským hatchbackům. Půjde tak o přímého konkurenta Renaultu 5 E-Tech.
Už dříve vyšlo najevo, že Volkswagen při tvorbě vozu vybíral ze čtyř návrhů. Stále přitom není vyloučeno, že půjde o nepřímou náhradu za model Polo, s tím, že dokonce převezme jeho jméno. S ohledem na logiku názvosloví modelů značky by se připravovaný vůz mohl jmenovat Volkswagen ID.Polo. Zatím se mu však pořád přezdívá ID.1, jeho koncept se jmenuje ID. Every 1, což má zdůrazňovat cenovou dostupnost. Název se dá vlastně přeložit jako „pro každého“.
Cenově dostupné elektroauto
Automobilka už loni oficiálně potvrdila, že „navzdory těžkostem“ do budoucna chystá ještě cenově dostupnější elektroauto, s cenou pod 20.000 eur, tedy méně 480.000 korun. Tím bude právě auto přezdívané ID.1.
Tento nejdostupnější elektromobil v nabídce Volkswagenu dorazí v roce 2027. „Pracovní název je ID 1 a vozidlo je plánováno na rok 2027. Jsme uprostřed toho všeho. Víme, jak by měl vůz vypadat,“ uvedl už v březnu 2023 předseda představenstva značky Thomas Schäfer. „Cenově dostupný, kvalitní a ziskový elektrický Volkswagen z Evropy pro Evropu – to je Liga mistrů v automobilovém inženýrství!“ popsal novinku na začátku roku 2025.
Volkswagen ID.2all jako vize budoucnosti: Bude i GTI
Nová technika
Vývoj přitom podle všeho vede Škoda Auto, která v rámci koncernu VW Group má vývoj takto cenově dostupných elektroaut na starosti. Základem je menší derivát platformy MEB Entry s pohonem předních kol, který využije i připravovaný model ID.2. V souvislosti s touto platformou se mluví o použití baterií s kapacitou 38 nebo 56 kWh dle verze. V případě ID.1 by akumulátor mohl být ještě menší, kvůli ceně se pak spekuluje o nasazení lithium-železo-fosfátových článků.
Koncept mimochodem používá elektromotor o výkonu 70 kW, který se dá očekávat i v sériové verzi. Ta bude mimochodem prvním modelem v celém koncernu, který bude používat od základu novou softwarovou architekturu, díky níž budoucí vstupní Volkswagen bude možné vybavovat novými funkcemi po celou dobu jeho životního cyklu, pokud si to budou uživatelé vozu přát.
Interiér konceptu mimochodem nabízí prostor pro čtyři cestující a zavazadlový prostor o objemu 305 litrů, což jsou hodnoty očekávané i v sériové variantě.
Německý výrobce již přiznal, že připravovaná přísná emisní norma Euro 7 nemusí do budoucna umožnit prodej Pola se spalovacím motorem. Technika pro tak malé auto by byla příliš nákladná, a tak by se prodej malého auta se spalovacím motorem Volkswagenu jednoduše nevyplatil. V budoucnu tak městské vozy koncernu VW Group pro evropské trhy mohou přezbrojit na elektropohon.
Jaká nová auta dorazí v roce 2027? Už teď známe mnohé chystané novinky, od BMW, Škody, VW i Dacie
Cenu by pak mohla snižovat i výroba mimo Evropskou unii. Jisté v tomto je, že se ID.1 nebude vyrábět ve Španělsku, kde se budou vyrábět ID.2 a jeho bratři, Cupra Raval a chystaný malý elektrovůz Škoda Epiq. Právě možnost výroby sesterských modelů značek Škoda, Cupra, potažmo SEAT je také reálná, jako další cesta ke snížení nákladů.
Volkswagen ID.1 je jedním z 9 nových modelů značky chystaných do roku 2027. Jedním z nich bude i kompaktní SUV, zřejmě nazvané ID.Tiguan, dalším pak malý elektromobil vycházející z konceptu ID.2all, jež se začne prodávat v roce 2026.