Volvo XC40 je kompaktní SUV z dílny švédské automobilky představené v roce 2017. Tehdy vůz přišel jako novinka v nabídce této prémiové značky, která chtěla zákazníky zaujmout neotřelým vzhledem nebo prostorným interiérem. V roce 2018 se Volvo XC40 stalo evropským Autem roku. Ve stejném roce získalo i titul ženské světové auto roku. V roce 2021 pak na stejném základu vzniklo odvozené SUV-kupé Volvo C40 dostupné výhradně ve formě elektromobilu.
Design 4.425 mm dlouhého SUV poprvé naznačil koncept 40.1 v roce 2016, za jeho tvary stojí tým Thomase Ingenlatha, dlouholetého šéfdesignéra značky. XC40 první generace sice využívá obdobných stylistických prvků jako větší modely, celkový charakter je ale hravější. Toho se povedlo dosáhnout směrem dovnitř prolomené kapoty nebo ostřeji tvarovaným „Thorovým“ kladivem v hlavních světlometech. Koncová světla jsou pak vertikálně orientovaná, jak je u vozů Volvo obvyklé. Boční prosklení je pak navrženo pro co nejlepší prosvětlení interiéru. Světlá výška pak činí vysokých 211 mm.
Prvků z větších modelů XC40 využívá také uvnitř. Displej multimediálního systému s úhlopříčkou 9″ je svisle orientovaný. Podobně je před řidičem digitální přístrojový štít s 12,3″ obrazovkou.
Široká nabídka motorů
Technický základ poskytla platforma CMA vyvinutá ve spolupráci s mateřským Geely pro kompaktní vozidla. XC40 se přitom stala vůbec prvním Volvem s touto architekturou. Podvozek vpředu tvoří zavěšení typu McPherson (větší Volva s architekturou SPA mají lichoběžníkovou nápravu), vzadu je víceprvková náprava, a to jak u vozů s pohonem předních, tak všech kol. Systém pohonu všech kol mimochodem tvoří mezinápravová spojka Haldex páté generace.
Nabídka motorů v době premiéry čítala dva přeplňované dvoulitrové čtyřválce, benzinový T5 se 182 kW a naftový D4 se 140 kW. Postupně se však nabídka rozrostla. D3 je dvoulitrový turbodiesel se 110 kW, T4 benzinový dvoulitr se 140 kW. T3 je pak nově vyvinutý benzinový tříválec s výkonem 120 kW, zatímco T2 jeho slabší varianta s 95 kW. T5 Twin Engine je zase tříválcový plug-in hybrid se 195 kW.
V roce 2019 debutovala také čistě elektrická varianta P8 Recharge s dvěma elektromotory o celkovém výkonu 300 kW. Postupně také expandovaly mildhybridy, doplněné o elektromotor s výkonem 10 kW. B4 je benzinový dvoulitr se 145 kW, B5 pak dvoulitrový čtyřválec se 185 kW.
Volvo XC40 se pro evropské trhy vyrábí v belgické továrně značky v Ghentu. Produkce ale pro lokální trhy probíhá též v Číně nebo Malajsii.
Volvo XC40: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4425 x 1863 x 1652 x 2702 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 460 litrů
- Výroba: 2019- (Gent, Belgie)
Volvo XC40 je možná nejmenší SUV v nabídce této švédské značky, rozhodně však nepůsobí nedospěle. Potěší komfortním podvozkem i slušným odhlučněním, stejně jako praktičností. Kufr s 460 litry možná není v rámci své kategorie nejobjemnější, výhodou je ale možnost jeho rozdělení na dvě části pomocí dvojité podlahy nebo dostatek háčků na nákupní tašky. Dostatek odkládacích prostorů je také uvnitř a špatné to není ani s vnitřním prostorem. Mně osobně se pak hodně líbí design, mladistvý a jasně rozpoznatelný. Motory jsou nicméně žravější a jejich sladění s automatem není vždy nejšťastnější.