Honda Jazz je léta unikátem svého segmentu. Na trh přišla v době rozmachu malých MPV, jenže zatímco konkurence se těchto aut postupně zbavila (hlavně ve prospěch malých SUV), Honda na koncepci nezanevřela a Jazz v průběhu let postupně ladila. Na trhu je dnes již čtvrtá generace Jazzu, kterou jsem vyzkoušel v provedení Crosstar.
Crosstar reaguje na dnešní trendy a přestože si tak Jazz uchovává prvky MPV, v této verzi je inspirován světem SUV. Na tento typ aut odkazuje oplastování spodní části karoserie nebo třeba střešní ližiny. Odolný a dobrodružný vzhled v rámci faceliftu podtrhly i upravené detaily, jako je nová maska se zřetelnějším voštinovým vzorem.
Prostorný praktik s malým kufrem
Uvnitř vás okamžitě zaujme bohatý vnitřní prostor. Na půdorysu malého auta segmentu B se Hondě opět povedlo vytvořit kabinu, v níž mají bohatý prostor čtyři cestující. Před koleny je na zadních sedadlech opravdu slušná rezerva, dostatečný je i prostor nad hlavou.
Zavazadelník je nicméně kvůli tomu už spíše průměrný, udávaný objem činí 304 litrů. Kompaktní vnější rozměry ale zkrátka obejít nešlo. Navíc Jazz je neskutečný praktik. Nechybí dnes už dobře známá “magická sedadla”, kdy se zadní sedačky nejen klasicky sklápí, ale naopak lze i jejich sedák snadno vyklopit vzhůru a převážet tak rozměrné předměty přímo v kabině. Manipulace se sedadly je přitom opravdu snadná.
Líbí se mně také ztvárnění interiéru. Rozvržení palubní desky je spíše konzervativní, to se mně ale ve výsledku líbí. Digitální přístrojový štít je jednoduchý, dotyková obrazovka infotainmentu je hezky po ruce, klasické ovladače klimatizace usnadňují ovládání. Jen samotný multimediální systém chce trochu zvyku, pro neznalého není tak intuitivní. Nechybí tu ani odkládací prostory, škoda jen, že klasické kapsy ve dveřích jsou spíše menší a 1,5litrová lahev se sem už vkládá hůře. Plusem je i příkladné zpracování a vysoká úroveň použitých materiálů, byť některé plasty jsou tvrdšího ražení.
Není tak vlastně divu, že se Jazz Crosstar cenově nepodbízí. Vyšší pořizovací cena je navíc kompenzována bohatou výbavou. Crosstar už v základu má adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v kolonách, vyhřívání volantu i předních sedadel, navigaci nebo LED světla včetně mlhovek.
Specifikem dnešního Jazzu je pak rovná horní hrana palubní desky, která má zvětšovat výhled ven. Rozhled z auta je opravdu vynikající, mám ale zkušenosti s tím, že pasažérům toto řešení vadí a dělá se jim nevolno – kvůli rovné hraně oken jsou znatelnější nerovnosti na silnici.
Úsporný, zato však bez elánu
Dnešní Honda Jazz (generace GR) je od vstupu na trh dostupná s jedinou motorizací, hybridem e:HEV, jehož součástí je zážehový atmosférický čtyřválec 1.5 i-VTEC a dvojice elektromotorů – jeden fungující jako generátor a druhý jako trakční motor. S modernizací Jazzu pro modelový rok 2024 jediná verze v nabídce zůstává, nově však hybridní ústrojí poskytuje výkon 90 kW, o 10 kW více než dosud. Právě o 10 kW posílil hnací motor, zatímco výkon motor-generátoru povyrostl o 8 kW na 78 kW a spalovací motor má nově 79 kW, o 7 kW více než dosud.
Jestli jste doufali, že to Jazzu konečně pomůže, budete zklamáni. Dynamika je i přes navýšení výkonu pořád spíše průměrná. Ve městském prostředí si tohoto nepovšimnete, to je elektrifikovaný pohon dostatečně agilní. Na okreskách a hlavně na dálnicích však už Jazz začne ztrácet dech. Musí si pomoci vytočeným spalovacím motorem, což s sebou přináší hluk, byť patnáctistovka je sama o sobě tichým a kultivovaným agregátem. Sladění motorů je nicméně naprosto hladké, koncepce pohonu pak znamená, že při zrychlování se nedočkáte nepříjemně monotónních tónů jako u jiných hybridů.
Skvělá je navíc spotřeba, která je nadmíru nízká. Jako městský automobil budete Jazz milovat, při jízdě po městě si totiž řekne jen o nějaké 4 l/100 km. A spotřeba příliš neroste ani v jiných podmínkách. Na okresních silnicích si při klidnějším tempu Jazz Crosstar rovněž říká o 4 l/100 km, na dálnici při dodržování povolených limitů o 5,5 l/100 km.
Pohodář
Hondy jsou známé pro svoje agilní chování a sportovní náturu, Jazz Crosstar je ale s ohledem na cílovou klientelu naladěn spíše jako pohodový automobil. Podvozek je komfortní a spíše měkčí – při prudké změně směru se karoserie poněkud rozhoupe. Odpružení je každopádně poddajné a neozývají se od něj hlučné rány. Odhlučnění motoru je pak příkladné, byť kvůli práci ve vyšších otáčkách je třeba na dálnici slyšet. V dálničním prostředí si také všimnete šumu okolního vzduchu.
Jako dobře vybavený automobil pak Jazz nabízí množství asistenčních systémů. Fungují spolehlivě, třeba práci adaptivního tempomatu ale doprovází otravné pípání oznamující přítomnost vozidla před vámi. Zda se toto zvukové varování dá vypnout, jsem bohužel neobjevil.
Honda Jazz Crosstar: Základní technická data
MOTOR | 1.5 i-MMD |
---|---|
Výkon (kW) | 90 |
Točivý moment (Nm) | 253 |
Převodovka | A |
Maximální rychlost (km/h) | 175 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 9,7 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 4,8 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 108 |
Objem palivové nádrže (l) | 40 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1320/370 |
Honda Jazz: Další recenze
Japan-cars.cz
Popravdě řečeno jsem to čekal po prvním svezení horší. Nakonec se ukázalo, že Jazzu Crosstar lze vytknout jen drobnosti. Vzhledem k silně nadstandardní velikosti kabiny vyloženě zklame snad jen podprůměrný kufr. Dalším, ještě závažnějším problémem je pak cena auta.
Dominik Parajka
Plusy
„oplastovanie“ karosérie je praktické a Jazzu sa hodí
vyklápateľné zadné sedadlá “Magic seats”
praktické riešenia v kufri, rovná podlaha po sklopení zadných sedadiel
veľa priestoru na nohy a hlavu na zadných sedadlách
štýlový a moderný dizajn interiéru
perfektný výhľad z auta, pocit vzdušnosti
rýchly a prehľadný multimediálny systém
praktické odkladacie priestory na palubnej doske
veľmi dobre naladené hybridné pohonné ústrojenstvo
komfortný podvozok
príjemná spotreba v meste a na okresných cestách
veľmi dobré fungovanie asistenčných systémov
Mínusy
príliš úzke a tvrdé stredné zadné sedadlo
slabšie odhlučnenie podvozku
Tomáš Devera, Roadblog.cz
Jazz mě překvapil svou prostorností. A výhledem. A spotřebou. Ano, překvapil mě dost. Není to to nejlevnější auto na trhu, ale rozhodně to nejsou vyhozené peníze. Protože dostanete opravdu kvalitní auto u kterého je poznat, že se při jeho navrhování myslelo na potřeby řidiče a posádky.
jekyll
Honda Jazz zůstává ve své čtvrté generaci primárně autem do města. V takovém případě nadchne kombinací kompaktních rozměrů s prostorným a provzdušněným interiérem. Městská spotřeba paliva je navíc neskutečně nízká, běžně se pohybuje kolem 4 l/100 km. Oceníte i velice komfortní podvozek, Jazz skvěle tlumí nerovnosti, na nichž se navíc od kol neozývají žádné hlučné rány. Naopak na dálnici počítejte stále s průměrnou dynamikou (byť předchůdce byl na tom hůře) a hlukem, jednak od vytočeného vyjícího spalovacího motoru, jednak aerodynamickým svistem od vysoké karoserie. Líbí se však také interiér, byť ty tvrdé lesklé plasty působí lacině, oživují je však textilní výplně zlepšující celkový dojem. Multimediální systém pak zůstává spíše složitější, už má však konečně moderní grafiku. Jazz bohužel nadále sráží vyšší cenovka, základní výbava je ale slušná a své kvality má. Kdo je docení, nebude nad koupí Jazzu váhat.