Hyundai Ioniq (2016-2022)

Hyundai Ioniq je ekologický model korejské automobilky vyráběný mezi lety 2016 a 2022. Jedná se kompaktní pětidveřový liftback, který byl postupně nabídnut jako full-hybrid, plug-in hybrid s možností dobití baterií ze zásuvky a čistě bateriový elektromobil. V době premiéry se jednalo o první model značky navržený výhradně pro alternativní druhy pohonu a jako první sériové auto na světě s třemi různými elektrifikovanými pohony. S ohledem na koncepci se mu přezdívalo korejský Prius, právě Toyota Prius je jeho přímým rivalem. V roce 2022 výroba skončí bez přímé náhrady, auto nicméně dalo jméno čistě elektrické řadě IONIQ.

Velikostně vůz spadá s délkou okolo 4,5 metru do nižší střední třídy. Design byl navržen především s ohledem na co nejlepší aerodynamiku – proto ta silueta podobná jako u zmíněné Toyoty Prius. Součinitel aerodynamického odporu činí 0,24. Jednotlivé detaily pak vychází z fluidního jazyka Hyundaie, jsou však poměrně futuristické, s ohledem na moderní pohonné ústrojí.

V roce 2019 pak byl vůz modernizován, přiostřil tvary a elektromobil proměnil svoji tvář, aby se více přiblížil ostatním derivátům. Uvnitř se pak objevila nová obrazovka multimediálního systému s úhlopříčkou 10,25 palce.

Použitá technika

Základem je specificky navržená platforma s pohonem předních kol a motorem vpředu. Hybridní deriváty se spoléhají na zadní zavěšení typu multilink s hliníkovými komponenty pro snížení hmotnosti, zatímco Ioniq Electric má vzadu torzní příčku pro zajištění dostatek prostoru pro baterie.

Hybrid a plug-in hybrid využívají atmosférický čtyřválec 1.6 GDI v kombinaci se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, elektromobil má pod kapotou elektromotor. Na karoserii byly užity hliníkové komponenty (kapota, víko zavazadelníku), což pomáhá snížit hmotnost konstrukce. A zároveň to kompenzuje váhu těžkých baterií.

Jméno je kombinací slov iont (elektricky nabitá částice) a unikátní (anglicky unique). Hyundai Ioniq se pro celý svět vyrábí v korejském závodě Ulsan. Konec výroby je naplánován na červenec 2022. Automobilka oznámila, že přímý nástupce nevznikne, a to v reakci na měnící se poptávku spotřebitelů v automobilovém sektoru. Obdobně koncipovaná Kia Niro sesterské značky Kia přitom pokračuje v druhé generaci.

Hyundai Ioniq: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4470 x 1820 x 1450 x 2700  mm
  • Objem zavazadlového prostoru:  456 litrů (Ioniq HEV), 341 litrů (Ioniq PHEV), 357 litrů (Ioniq EV)
  • Výroba: 2016-2022 (Ulsan, Jižní Korea)

Hyundai Ioniq

4.1

Design

3.8/5

Technika

4.3/5

Jízdní vlastnosti

3.8/5

Cena

4.3/5

Celkový dojem

4.2/5

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

3 komentáře: „Hyundai Ioniq (2016-2022)

  • 9 března, 2020 (18:39)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4

    +Po faceliftu elektromobilu už slušný dojezd, bohatá výbava, kvalitně zpracovaný interiér, poskytované pohodlí, na poměry elektromobilů slušná cena, dobře fungující infotainment
    -Pomalé nabíjení z domácí zásuvky, průměrné jízdní vlastnosti

    Reagovat
  • 19 dubna, 2020 (17:14)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4.5

    Na krátké trasy jsem si ale Ioniqa oblíbil. Jeho pohon je tichý, a to i na dálnici, kde uslyšíte leda tak tichý šum vzduchu kolem karoserie. Elán je pak parádní, a to hlavně po spuštění sportovního módu, v němž okamžitě ucítíte větší ochotu ke zrychlení při sešlápnutí pedálu plynu. Logicky to ale znamená i snížení dojezdu – jeho ukazatel je mimochodem v Ioniqu na poměry elektrovozů velice přesný. Stejně jako ukazatel délky dobíjení baterií.

    Pár chybek jsem ale našel. Dozadu je hůře vidět – kvůli neobvyklému tvaru je uprostřed zadního okna vodorovná lišta, které se ve vnitřním zpětném zrcátku zkrátka nezbavíte. Záď se navíc dost špiní, což v kombinaci s chybějícím zadním stíračem znamená, že toho při pohledu vzad opravdu moc neuvidíte. Neseděl mně ani moc vyšší posaz jak v nějakém crossoveru, který mně nebyl moc pohodlný. Zvykat jsem si pak musel také na třístupňovou rekuperaci brzdné energie – odhadovat, kdy začít brzdit byl pro mě i pro kolegy někdy pěkný oříšek.

    Více na: https://www.auto.cz/hyundai-kona-hybrid-ma-se-toyota-co-ucit-132829

    Reagovat
  • 16 října, 2021 (18:53)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    IONIQ Plug-In Hybrid je úsporným autem, které se se svým dojezdem vtírá do společnosti lepších dieselů. Při mém ježdění jsem se udávanému dojezdu nepřiblížil, ale i oněch přibližně 900 kilometrů na jediné natankování je vážně dobrý výsledek. S čistě elektrickým pohonem pak zvládne ujet přibližně 60 kilometrů.

    Na rozdíl od jiných „lidových“ elektrifikovaných aut totiž IONIQ nabízí dobrý jízdní komfort a dostatek prostoru v interiéru. Ten je po vzoru současných trendů dekorovaný modrou barvou, jež se v moderních autech stala jakýmsi symbolem odkazujícím na elektrický pohon, ale stále v něm lze nalézt několik ne příliš dobrých a na dotyk nevábných plastů. Líbí se mi naopak jednoduchý dotykový infotainment s rychlou odezvou, který nezdržuje zbytečnostmi a nabízí pouze několik základních a šikovných funkcí. Zaujmou i kožená sedadla, jež jsou kromě vyhřívání vybavené i elektrickou ventilací.

    Více na: https://templeofspeed.cz/hyundai-ioniq-plug-in-budoucnost-automobilismu/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *