Nový Lexus RX je tu! Jako plug-in hybrid a bez šestiválce

Lexus oficiálně představuje novou generaci svého populárního modelu RX. Středně velké luxusní SUV přijíždí již ve své páté generaci, která vystřídá dosavadní čtvrtou (interně AL20), uvedenou v roce 2015. Automobilka slibuje modernější techniku a vyšší úroveň komfortu. Do České republiky dorazí první vozy na přelomu roku.

Výraznější design

Ještě před premiérou automobilka zveřejnila první upoutávku naznačující podobu přídě. Ta dopředu potvrdila, že přední partie projdou výraznou proměnou. Nově řešena je maska ve tvaru přesýpacích hodin, kterou doplňují nízké, ostře řezané světlomety. Záď zase zdobí koncová světla vedoucí přes celou její šíři. Ve snaze o výraznější vnější podobu pak designéři Lexus navrhli nový postoj boků, kde se projevilo protažení kapoty, prodloužení rozvoru o 60 mm a snížení linie střechy o 10 mm. Celková délka je ale stejná jako u předchůdce. Tým designérů přitom našel inspiraci v designových tradicích RX.

Řidičsky zaměřený kokpit dle koncepce „Tazuna“ chce zprostředkovat přímé a intuitivní ovládání vozidla podle zásady „ruce na volantu, oči na silnici“. Jeho klíčovou součástí je nový 14″ dotykový displej infotainmentu, který nabízí i pokročilé hlasové ovládání, dostupné v češtině. HD grafika zprostředkuje skvělou viditelnost za všech světelných podmínek a používaný procesor je nyní 3,6x rychlejší než u předchůdce.

Nové RX vedle standardní vestavěné navigace přináší i cloudové služby. Nepřetržitou konektivitu zprostředkuje palubní komunikační modul (DCM), jenž poskytuje on-line informace o dopravních událostech, nehodách a stavu vozovky. Cílem návrhářů bylo vytvořit minimalistický a současně intuitivní a promyšlený interiér s využitím těch nejkvalitnějších materiálů. Specialitou je i možnost syntetické kůže, reagující na zvyšující se poptávku takových materiálů. Příplatková výbava čítá i hudební systém Mark Levinson s 21 reproduktory, funkci automatického zaparkování nebo digitální vnitřní zpětné zrcátko.
Ovládání vozu na úzkých místech usnadňuje digitální funkce panoramatického zobrazení okolí vozu s rozhledem 360° včetně zobrazení situace pod vozidlem (díky nahrávání obrazu kamer, které lze nyní navíc automaticky čistit).

Už jen čtyřválce

Pro nové RX je v Evropě připravena nabídka tří různých elektrifikovaných pohonů. Všechny se spoléhají na benzinový čtyřválec, šestiválec už pro RX dostupný nebude. První novinkou je RX 450h+ s plug-in hybridním pohonem. Používá čtyřválcový hybridní pohon 2,5 litru v kombinaci s trakční lithium-iontovou baterií o kapacitě 18,1 kWh, která má zajistit dojezd v elektrickém režimu až 65 km. Pohon všech kol zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě. Plug-in hybridní systém disponuje výkonem 225 kW.

Provedení RX 350h pak chce být zajímavou hospodárnou alternativu k naftovým a benzínovým ústrojím o nižším zdvihovém objemu. Benzínové ústrojí 2,5 litru má 180 kW.

A pro ty řidiče, kteří hledají opojnější jízdní schopnosti, má Lexus připraven historicky první hybrid s přeplňovaným ústrojím, RX 500h s pohonem všech kol Direct4. Jeho přeplňovaný hybridní pohon 2,4 litru se šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol dosahuje výkonu 273 kW. Využívá přitom dvojici elektromotorů. Přední elektromotor je umístěn mezi spalovacím motorem a převodovkou; díky spojkám po obou stranách nabízí široké možnosti rozdělování hnací síly.  Vzadu se používá náprava e-Axle o výkonu 80 kW.

Lehčí a tišší

Ve snaze ještě vylepšit „typický jízdní projev Lexus“ pak konstruktéři optimalizovali základní atributy SUV, jako je těžiště, setrvačné síly, snížení hmotnosti, tuhost a hnací ústrojí k dosažení přirozenější komunikace mezi vozidlem a řidičem. Vylepšený handling a odezva přitom staví na zdokonalené podvozkové platformě TNGA-K (sdílenou s menším NX), která přináší vynikající tuhost karoserie a nízké těžiště.

Platforma pro RX přinesla pokles hmotnosti vozu o 90 kg a snížení celkové výšky o 10 mm, což se odrazilo ve snížení těžiště o 15 mm. Při zachování celkové délky se rozvor se prodloužil o 60 mm. Širší je i rozchod kol (15 mm vpředu, 50 mm vzadu), což propůjčuje RX lepší trakční schopnosti.

S ohledem na úsporu hmotnosti Lexus používá vyspělé materiály, jako např. vysokopevnostní ocel třídy 2 GPa v oblasti středových sloupků, resp. hliník na blatníky a kapotu. Nová konstrukce zároveň zahrnuje ocel 1180 MPa pro výztuhy prahů nebo ocel třídy 1470 MPa pro vyztužení střechy.

Nový systém zavěšení zadních kol typu multi-link k dosažení co nejlepších jízdních schopností přináší lepší boční stabilitu a omezuje nežádoucí náklony karoserie. Zadní náprava se kromě vyšších úrovní točivého momentu lépe vypořádá s hlučností či vibracemi.

Lexus RX se v posledních dvou desetiletích stalo nejlépe prodávaným modelem značky Lexus. Prodalo se ho více než 3,5 milionu kusů po celém světě od uvedení na trh v roce 1998, včetně více než 300 tisíc vozů v Evropě, nyní v páté generaci. Oblíbený je i v České republice, kde je historicky nejprodávanějším modelem značky s více než 1500 prodanými vozy.

Lexus RX: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4890 x 1920 x 1710 x 2850 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: ? litrů
  • Výroba: 2022-

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *