Novinky

Příprava auta na jaro: ÚAMK radí 10 kroků

Jaro je tady a s ním i období příprav řidičů na jarní sezonu. Po zimě je totiž auto vhodné pečlivě prohlédnout. Jaké kroky by řidiči měli na jaře provést? Ústřední automotoklub České republiky radí těchto 10 kroků přípravy auta na jaro:

Přezutí kol

První krok tolik nepřekvapí, je jím samozřejmě výměna pneumatik, ze zimních na letní.  Jízda na zimních pláštích za teplého počasí není jen neekonomická, neekologická, ale i nerozumná. Zásadně se prodlužuje brzdná dráha, při vyhýbacích manévrech se vůz více naklání, snadněji se dostane do smyku. I proto je vhodné v létě opravdu jezdit na letních, zhruba od doby, kdy teploty pravidelně přesahují 7 °C. Řidiči s menším nájezdem pak mohou zvolit i celoroční pláště. I přes jejich zlepší v posledních letech je však stále potřeba myslet na to, že jsou kompromisem.

Odborníci pak ÚAMK varují, že výměna plášťů vlastními silami může opomenout vyvážení kol, stejně jako korekci geometrie náprav, která je podstatná pro směrovou stabilitu vozu. I proto je vhodné jednou za čas vůz při výměně pneumatik nechat zkontrolovat odborníky.

Kontrola brzd

Když už u té odborné kontroly budete, nechte zkontrolovat také brzdnou soustavu auta. Brzdy, přesněji brzdové kotouče a brzdiče mohla potrápit přes zimu sůl, štěrk na silnicích nebo vlhkost a mráz. Je tak vhodné je zkontrolovat, stejně jako bod varu brzdové kapaliny.

Omytí podvozku

Naopak sami můžete zvládnout omytí podvozku, tedy pokud navštívíte nějakou mycí linku. Důkladné umytí podvozku totiž zbaví auto korozivní soli a dalších nečistot. Doporučit lze nejen omytí, ale také voskování, případné ošetření podběhů a otlučených míst.

Ochrana karoserie

To samé platí i pro ochranu karoserie. Po důkladném omytí totiž můžete najít místa otlučená kamínky. Co je dnes jen černou tečkou zbavenou laku vozu, může být časem rezivějící místo. Trh naštěstí nabízí dostatek korekčních tužek, které nanesou odpovídající barvu na poškozené místo, a tak je neváhejte použít.

Kontrola čelního skla

V zimě mohlo dojít také k úhoně čelního skla, které mohl poničit nějaký letící kamínek. Větší praskliny určitě uvidíte na první pohled, vhodné je však sklo pečlivě prohlédnout, abyste případně našli i menší praskliny. Připomeňme si, že jakmile přeroste v asi dva centimetry dlouhou, byť tenkou vlásenku, předpisy to považují za vadu, která nedovoluje provoz a hrozí tak pokuta. V tomto směru se vyplatí alespoň zběžně zkontrolovat také vady světlometů, například vlhkost.

Kontrola autobaterie

Po zimě je dále vhodné zkontrolovat stav autobaterie. Může se zdát, že po zimě akumulátoru nic nehrozí, nicméně zvláště delší dobu odstavené auto, byť v garáži, vlastně trpí. Baterie může být zásadně vyčerpána. Pro zapojení do hry alternátoru u baterie v dobrém stavu je nutná delší jízda, minimálně pak přes 15 až 20 kilometrů, aby se začala dobíjet. Když to nestačí, je čas na odborné dobití. Už proto, že naopak vysoké teploty škodí baterii ještě více než běžná zima.

Kontrola vzduchového filtru

Také vzduchový filtr si po zimě zaslouží zkontrolovat, byť je to díl, o kterém mnohdy řidiči ani nic nevědí, přestože ovlivňuje mnohé. Specialisté ÚAMK doporučují očistit stlačeným vzduchem, jestliže je příliš zanesený nebo poškozený, musí následovat výměna.

Vyčištění klimatizace

Klimatizace sice v zimě nemívá moc práce, přesto na jaře zaslouží péči. Po zimních měsících to v jejím výparníku může vypadat jako v líhni bakterií. Přes zimu se tam zanesly a s oteplením se začnou množit. Vydezinfikovat ho antibakteriálním sprejem je tak zcela na místě. Ostatně nemálo servisů a dalších odborníků v této době nabízí i přípravky, které dokáží zlikvidovat i covidové zárodky. Což jistě není od věci.

Vyčištění interiéru

Na místě je také pečlivé vyčištění interiéru. Po zimě je tak ideální době na to vysušit a vyčistit koberečky, stejně jako místa pod dnem zavazadelníku. Doporučuje se také zbavit se mastnoty z vnitřní strany skel.

Úklid auta

A když už jsme u té kabiny, vezměte úklid pořádně. Zbavte auto všeho, co jste do něj během zimy nastrkali a na jaře už nebudete zase nějaký čas potřebovat. Řeč je o lopatce, sněhových řetězech, rozmrazovači oken nebo kanystru s nemrznoucí směsí.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *