Renault Clio 3 (2005-2014)

Renault Clio 3 je třetí generace malého automobilu francouzské značky, vyráběná mezi lety 2005 a 2014. Tehdejší Clio bylo dostupné hned ve třech karosářských variantách, třídveřový a pětidveřový hatchback poprvé v historii tohoto modelu doplnilo kombi Clio Grandtour. V roce 2006 se Renault Clio stalo evropským Autem roku, když jako první model v historii této ankety zvítězil ve dvou generacích.

Design automobilu s interním označením X85 tvořil tým Patricka Le Quémenta, který vsadil spíše na konzervativní linie. Clio se totiž mělo zalíbit takřka po celém světě, když se vedle Evropy prodávalo také třeba v Japonsku. Řešení přídě se přitom inspirovalo u dříve uvedeného MPV Scénic druhé generace. Auto mezigeneračně vyrostlo, důsledkem čehož hmotnost narostla zhruba o 130 kg.

Vzhled pak zásadně změnil facelift z roku 2009, rozpoznatelný prostřednictvím nízké masky chladiče ve stylu tehdejší Laguny nebo Mégane. Změnil se ale rovněž tvar předního nárazníku i světlometů.

Jako první na trh dorazily třídveřový a pětidveřový hatchback, kombi s přídomkem Grandtour (jinde ve světě též Sport Tourer či Grand Clio) následovalo až v roce 2007. Už před tím se začal prodávat hot hatch Clio R.S., který se vedle atmosférického dvoulitru dočkal upraveného šasi nebo brzd Brembo.

Technický základ poskytla platforma B, vyvinutá Renaultem ve spolupráci s aliančním partnerem Nissanem. Podvozek vpředu tvořily vzpěry MacPherson, vzadu pak torzní příčka. Součástí řešení byly i vinuté pružiny a teleskopické tlumiče. O zastavení se vpředu staraly větrané přední kotouče, vzadu měly základní verze bubnové brzdy. Hatchback se chlubil na svoji dobu úctyhodným rozvorem 2.575 mm.

Auto vsadilo na bohatou bezpečnostní výbavu, která vyústila v to, že Clio III jako první model kategorie získal pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP.

Postupné inovace motorů

Nabídka motorů v době premiéry čítala dvanáctistovku s rozvodem OHC, dvouvačkovou čtrnáctistovku a šestnáctistovku, které doplňoval vznětový čtyřválec 1.5 dCi s dvěma ventily na válec. V roce 2006 následovalo již zmíněné Clio divize Renaultsport s atmosférickým dvoulitrem. O rok později pak čtrnáctistovku a šestnáctistovku začal postupně nahrazovat přeplňovaný čtyřválec 1.2 TCe.

Později dorazila i verze Clio GT, kombinující prvky standardního Clia a sportovního Clia R.S. Přišlo také oživení jména Gordini, v rámci limitované edice.

Renault Clio 3 se nakonec vyráběl až do roku 2014. O dva roky dříve sice už bylo představeno Clio IV, třetí generace ale v nabídce stále zůstávala jako levnější alternativa k němu jako tzv. Clio Collection. Celkem byly vyrobeny asi tři miliony exemplářů Renaultu Clio III, které i díky velkému zájmu vznikaly ve francouzském Flins, španělském Valladolidu i turecké Burse.

Renault Clio III: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4027 x 1707 x 1497 x 2575 mm (Clio), 4228 x 1719 x 1513 x 2575 mm (Clio Grandtour)
  • Objem zavazadlového prostoru: 288 litrů (Clio), 439 litrů (Clio Grandtour)
  • Výroba: 2005-2014 (Flins, Francie, Valladolid, Španělsko, Bursa, Turecko)

Renault Clio

4

Design

3.5/5

Technika

4.5/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

Jeden myslel na “Renault Clio 3 (2005-2014)

  • 28 března, 2022 (21:03)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Renault Clio dlouhodobě patří mezi nejžádanější malé vozy na českém trhu, někdejší třetí generace ale navzdory svým kvalitám takové štěstí neměla, chvíli po ní totiž do prodeje vstoupila Fabia druhé generace, která si převzala veškerou pozornost tuzemských zákazníků. Přitom nabídka motorů byla široká a navíc i dnes bývají chváleny za svoji spolehlivost, což platí také o zbytku vozidla. Příkladná je třeba antikorozní ochrana. Ideálem byla 1.6 16v, naprosto spolehlivá (snad kromě zapalovacích cívek), zvlášť v základní verzi, byť ta tolik nejede. Sympatická je i 1.2 16v, i po letech naprosto spolehlivý ideál do města. Ani 1.2 TCe není špatnou volbou, díky nepřímému vstřikování nekarbonuje ani ani na krátkých trasách, jak bývá u turbomotorů zvykem. Naopak 1.4 16v se klidně vyhněte, je mdlá, s vyšší spotřebou a hrozbou selhávajícího přesuvníku proměnného časování. Moc smysl v malém autě pak nemá vznětový motor 1.5 dCi, který trápí opotřebovaná ojniční ložiska a palivový systém. I po letech pak Clio III zaujme vysokou úrovní pasivní bezpečnosti nebo jízdními vlastnostmi, plusem je rovněž nabídnutí kombi-verze a nízké pořizovací ceny, jak je u Renaultů zvykem.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.