Mazda 3 BM/BN (2013-2018)

Mazda 3 2013

Mazda 3 BM/BN je třetí generace modelu nižší střední třídy japonské automobilky, která byla vyráběna mezi lety 2013 a 2018. Nabízena byla opět jako pětidveřový hatchback a čtyřdveřový sedan. V nabídce nahradila druhou generaci Mazdy 3 (interně BL). Následně nahrazena byla v roce 2019 Mazdou 3 čtvrté generace (s interním označením BP). Ve své době šlo o nejprodávanější model značky Mazda.

Automobil využil designérského jazyka Kodo, konkrétně se pod jeho stylem navazujícím na model CX-5 první generace podepsal tým Koičiho Tabaty. Základem pak byla platforma Skyactiv, součást celého balíčku technologií Skyactiv, která nahradila architekturu C1 od Fordu z předcházející generace Mazdy 3. Vyvíjena byla hlavně pro úsporu hmotnosti, výsledkem bylo mezigenerační snížení hmotnosti trojky v průměru o 60 kilogramů, a to navzdory mírnému zvětšení karoserie pro více prostoru a větší zavazadelník. Na konstrukci byl pro snížení hmotnosti užit vyšší podíl vysokopevnostní oceli, který zároveň zvýšil tuhost o 30 %.

Použité motory pro model Mazda 3 BM/BN pocházely z rodiny Skyactiv, a to jak ty benzinové (Skyactiv-G), tak ty naftové (Skyactiv-D). Poháněná byla přední kola, pro japonský trh však existovala i verze s pohonem všech kol. Sportovní verze Mazda 3 MPS bohužel nevznikla.

O výrobu pro evropské trhy se postarala japonská továrna Mazdy Hofu, třetí generace Mazdy 3 se pro další trhy vyráběla též v Mexiku, Thajsku nebo Číně. V roce 2016 byla Mazda 3 mírně modernizována, což upravilo interní označení z BM na BN. Na vybraných trzích se vůz prodával jako Mazda Axela.

Mazda 3 (BM/BN): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4470 x 1795 x 1450 x 2700 mm (Mazda 3 Hatch), 4580 x 1795 x 1450 x 2700 mm (Mazda 3 Sedan)
  • Objem zavazadlového prostoru:  364 litrů (hatchback), 418 litrů (sedan)
  • Výroba: 2013-2018 (Hofu, Japonsko)

2 thoughts on “Mazda 3 BM/BN (2013-2018)

  1. + Výtečné manuální řazení i u základního 1.5 Skyactiv, přesné řízení, vynikající jízdní vlastnosti, skvělá pozice za volantem, lehká a tuhá karoserie
    – Hůře odhlučněný podvozek, vyšší pořizovací cena

  2. Kromě velmi povedeného motoru mi trojka během testu nabídla nejen solidní jízdní komfort, ale i slušnou dávku zábavy díky podařeným jízdním vlastnostem. Mazdě patří metál za to, že se vydala svou vlastní cestou a tím naplnila jinde často zcela prázdné marketingové fráze o radosti a nadšení z jízdy. U Mazdy 3 to totiž doopravdy platí.

    Více na: https://templeofspeed.cz/mazda-3-2-0-kouzlo-jmenem-skyactiv/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *