Mazda 3 BM/BN je třetí generace modelu nižší střední třídy japonské automobilky, která byla vyráběna mezi lety 2013 a 2018. Nabízena byla opět jako pětidveřový hatchback a čtyřdveřový sedan. V nabídce nahradila druhou generaci Mazdy 3 (interně BL). Následně nahrazena byla v roce 2019 Mazdou 3 čtvrté generace (s interním označením BP). Ve své době šlo o nejprodávanější model značky Mazda.
Automobil využil designérského jazyka Kodo, konkrétně se pod jeho stylem navazujícím na model CX-5 první generace podepsal tým Koičiho Tabaty. Základem pak byla platforma Skyactiv, součást celého balíčku technologií Skyactiv, která nahradila architekturu C1 od Fordu z předcházející generace Mazdy 3. Vyvíjena byla hlavně pro úsporu hmotnosti, výsledkem bylo mezigenerační snížení hmotnosti trojky v průměru o 60 kilogramů, a to navzdory mírnému zvětšení karoserie pro více prostoru a větší zavazadelník. Na konstrukci byl pro snížení hmotnosti užit vyšší podíl vysokopevnostní oceli, který zároveň zvýšil tuhost o 30 %.
Použité motory pro model Mazda 3 BM/BN pocházely z rodiny Skyactiv, a to jak ty benzinové (Skyactiv-G), tak ty naftové (Skyactiv-D). Poháněná byla přední kola, pro japonský trh však existovala i verze s pohonem všech kol. Sportovní verze Mazda 3 MPS bohužel nevznikla.
O výrobu pro evropské trhy se postarala japonská továrna Mazdy Hofu, třetí generace Mazdy 3 se pro další trhy vyráběla též v Mexiku, Thajsku nebo Číně. V roce 2016 byla Mazda 3 mírně modernizována, což upravilo interní označení z BM na BN. Na vybraných trzích se vůz prodával jako Mazda Axela.
Mazda 3 (BM/BN): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4470 x 1795 x 1450 x 2700 mm (Mazda 3 Hatch), 4580 x 1795 x 1450 x 2700 mm (Mazda 3 Sedan)
- Objem zavazadlového prostoru: 364 litrů (hatchback), 418 litrů (sedan)
- Výroba: 2013-2018 (Hofu, Japonsko)
+ Výtečné manuální řazení i u základního 1.5 Skyactiv, přesné řízení, vynikající jízdní vlastnosti, skvělá pozice za volantem, lehká a tuhá karoserie
– Hůře odhlučněný podvozek, vyšší pořizovací cena
Kromě velmi povedeného motoru mi trojka během testu nabídla nejen solidní jízdní komfort, ale i slušnou dávku zábavy díky podařeným jízdním vlastnostem. Mazdě patří metál za to, že se vydala svou vlastní cestou a tím naplnila jinde často zcela prázdné marketingové fráze o radosti a nadšení z jízdy. U Mazdy 3 to totiž doopravdy platí.
Více na: https://templeofspeed.cz/mazda-3-2-0-kouzlo-jmenem-skyactiv/