Lada XRAY s interním označením GAB je městský crossover vyráběný ruskou automobilkou AvtoVAZ od roku 2015. Tehdy šlo o druhého zástupce nové generace vozů značky Lada, který následoval po kompaktním modelu Vesta. Automobil na trh vstoupil jako novinka v nabídce této ruské značky. Jméno je zkratkou pro slova crossover, rekreace, aktivita a mladistvost (anglicky youth). XRAY se primárně prodává v Rusku a okolních zemích.
Příchod automobilu poprvé naznačil stejnojmenný koncept prezentovaný v roce 2012. Ten už narýsoval základní motivy nového designérského stylu, s motivem písmena X na přídi nebo výraznými prolisy v blatnících. Autorem tohoto nového designérského jazyka, jako prvního použitého modelem Vesta, byl tehdejší šéfdesignér automobilky Steve Mattin. Konkrétně vnější tvary vznikaly pod vedením Jevgenije Tkačeva, zatímco interiér navrhoval Nikolaj Suslov.
Druhý koncept následoval v roce 2014, který už byl prakticky shodný jako pozdější sériová verze. Ta se začala vyrábět v prosinci 2015, v domovském závodě Lady v ruském Toljatti. Automobil byl výrobcem prezentován jako hatchback navržený ve stylu SUV. Ruským podmínkám pak byl mimo jiné přizpůsoben slušnou světlostí 195 mm nebo výbavou zaměřenou na tuhé ruské zimy, nechyběl vyhřívaný volant či vyhřívané čelní okno.
Technika od Renaultu
Lada XRAY vznikala již v době, kdy automobilka AvtoVAZ již byla součástí aliance Renault-Nissan. Základem je tudíž platforma B0 známá z vozů značky Dacia, konkrétně ji vůz sdílí s druhou generací Sandera, s níž má podobný rozvor 2.595 mm. Poháněná jsou výhradně přední kola, motor je uložen vpředu napříč, zatímco podvozek tvoří vzpěry MacPherson vpředu a polonezávislé zavěšení vzadu. Renault rovněž dohlížel na vývoj.
Automobil na trh vstoupil s třemi motory. Zpočátku tu byla pouze šestnáctistovka o výkonu 78 kW, kterou později doplnily i silnější varianta s 81 kW a osmnáctistovka s 90 kW. Silnější jedna šestka ale v nabídce vydržela jen do léta 2016. Standardem je pětistupňový manuál, u osmnáctistovky pak robotizovaný automat s pěti stupni.
Později se nabídka vozu rozšiřovala. V roce 2017 přišel XRAY Exclusive, luxusní derivát s bohatou výbavou nebo čalouněním kombinujícím kůži a alcantaru. O rok později pak debutoval XRAY Cross, s oplastovanou karoserií a světlostí zvýšenou na 215 mm. Vůz se dočkal i upraveného vnitřku, díky odlišné konstrukci předních sedadel je vzadu o 25 mm více místa.
Lada XRAY: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4164 x 1764 x 1570 x 2592 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 324 litrů
- Výroba: 2015- (Toljatti, Rusko)