Válka na Ukrajině ovlivňuje i F1: Bílý Haas a Vettel proti VC Ruska

Invaze Ruska na Ukrajinu šokovala celý svět. Zasáhla přitom i svět motorsportu, a to včetně její královny, Formule 1. Ta už řeší další dění. Formule 1 se totiž situace týká. Předběžný kalendář F1 pro rok 2022 počítá s Velkou cenou Ruska, ruská společnost Uralkali je pak titulní sponzor týmu Haas.

Právě stáj Haas na válku na Ukrajině rychle zareagovala. Na monopostech týmu se objevuje ruská trikolora, právě na zdůraznění sponzorství Uralkali. Šéf týmu Guenther Steiner se už nechal slyšet, že vozy stáje budou během pátečních předsezónních testů v Barceloně jezdit v čistě bílém zbarvení, právě bez propagace Uralkali.

Na sociálních sítích se navíc začalo spekulovat, zda ruská invaze nebude znamenat i konec Nikity Mazepina ve Formuli 1. Kvůli ekonomickým sankcím namířených proti Rusku by Haas mohl přijít o finance Uralkali, díky čemuž právě Mazepin za tým jezdí. Šéf týmu přitom potvrdil, že nad koncem partnerství s Urakali Haas opravdu přemýšlí.

Pokud by Haas o tento tok peněz přišel, musel by hledat finanční zdroje jinde, právě třeba i prostřednictvím jiného pilota. Už se tak spekuluje o tom, že by místo Mazepina mohl za Haas jezdit třeba Antonio Giovinazzi, který skončil u Alfy Romeo a podle dřívějších prohlášení se přesouvá do Formule E. Navíc i sám Mazepin by teoreticky mohl mít potíže s cestováním po velkých cenách, v případě, že by mu jako ruskému občanovi byla zrušena víza.

Formule 1 také už začala řešit letošní Velkou cenu Ruska, která je naplánovaná na 25. září. Už v den vpádu Ruska na Ukrajinu byl zastaven prodej vstupenek na tento závod. Sebastian Vettel, čtyřnásobný mistr světa Formule 1 a dnes jezdec Aston Martinu, se pak nechal slyšet, že on na letošní Velké ceně Ruska nenastoupí. S tímto názorem navíc souhlasí také úřadující mistr světa F1 Max Verstappen. Vedení šampionátu se tak bude touto situací bezprostředně zabývat. Podle zákulisních informací je ve hře náhrada ruské grand prix za Velkou cenu Turecka. V pátek 25. února šampionát letošní VC Ruska oficiálně zrušil.

Válka omezí i Škodu

Dění na Ukrajině přitom může ovlivnit také automobilové výrobce. Nejde ani tak o propad prodejů na ukrajinském trhu, jako o výrobní závody v Rusku. Na ty se totiž mohou vztahovat ekonomické sankce uvalené proti největší zemi světa. V Rusku přitom své továrny mají koncerny Stellantis i Volkswagen, v závodech Kaluga a Nižnij Novgorod se vyrábějí dokonce také vozy Škoda. Auta mladoboleslavské značky se navíc montují také na Ukrajině, u firmy Evrocar v továrně v Solomonově.

Naopak ruský AvtoVAZ patřící pod křídla skupiny Renault potíže mít nemusí, spoléhá se totiž zpravidla na lokální zdroje. Slovenské a i české nebo polské výrobní závody zase může ovlivnit odliv ukrajinské pracovní síly, kvůli tamější všeobecné mobilizaci.

(vydáno 25. února 2022 07:53, aktualizováno 25. února 2022 15:01)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.