Dacia Duster I (2009-2017)

Dacia Duster je levné kompaktní SUV vyráběné rumunskou automobilkou, jehož první generace se prodávala mezi lety 2010 a 2017. Na vybraných trzích se prodávala jako Renault Duster, existovala i přeznačkovaná verze Nissan Terrano. Automobil použil jméno po Dacii Duster z osmdesátých let, což bylo přejmenované provedení offroadu ARO 10 pro britský trh.

Automobil se veřejnosti poprvé představil na ženevském autosalonu v březnu 2010, už na podzim předcházejícího roku však byly zveřejněny jeho první fotografie. Pětidveřovým autem rumunská značka reagovala na poptávku po robustním a komfortním SUV za dostupnou cenu, což se ukázalo jako trefa do černého – Dacia Duster se rychle stala hitem. Třeba v Česku patřila ve své době mezi nejprodávanější SUV na trhu.

Duster využil platformu B0 sdílenou s dalšími modely Dacia tehdejší doby, v tomto případě však nechyběla možnost pohonu všech kol – tuto techniku dodal Nissan, alianční partner Renaultu, vlastníka rumunské značky. Terénní ambice vozu podtrhovaly i krátké převisy s nájezdovými úhly 30° vpředu, respektive 36° vzadu. Světlá výška činila parádních 210 mm.

Jednoduché motory

V době uvedení vůz v Evropě debutoval s motory 1.6 16V (77 kW) a 1.5 dCi (63 kW a 80 kW). Slabší patnáctistovka však rychle přšela na normu Euro 5, dostala filtr pevných částic a polepšila si na 66 kW.

V roce 2013 se Dacia Duster první generace dočkala modernizace, která upravila vzhled i interiér. Nabídku nově rozšířila třeba navigace nebo přeplňovaný zážehový motor 1.2 TCe (92 kW). V roce 2015 pak dosavadní šestnáctistovku nahradil modernější čtyřválec 1.6 SCe (84 kW), o dva roky později se pak Duster vůbec poprvé dočkal automatu, dvouspojkové převodovky EDC pro 1.5 dCi (80 kW).

Výrobu pro evropské trhy měla na starosti domovská továrna Dacie v rumunském Mioveni, Duster se ale pro lokální trhy vyráběl též v Brazílii, Kolumbii, Rusku, Indonésii nebo Indii. V roce 2017 debutoval Duster druhé generace.

Dacia Duster: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4315 x 1821 x 1634 x 2674 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 408 litrů (s pohonem 4×4), 475 litrů (s pohonem 4×2)
  • Výroba: 2009-2017 (Mioveni, Rumunsko)

Ohodnoťte Dacii Duster i vy, v diskuzi pod článkem:

Dacia Duster

3.75

Design

3.8/5

Technika

3.7/5

Jízdní vlastnosti

3.2/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

3 komentáře: „Dacia Duster I (2009-2017)

  • 24 dubna, 2020 (16:26)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4

    Dacia Duster je podobně jako ostatní vozy rumunské značky hlavně o ceně. Na jednu stranu můžeme kritizovat levný interiér s chaoticky uspořádanými tlačítky nebo průměrné jízdní vlastnosti, stačí se ale podívat do ceníku a automobil hned začne dávat smysl. Duster je navíc vozem, který na rozdíl od mnohých jiných SUV má oprávněné terénní choutky. A mimo pevnou vozovku dokáže příjemně překvapit svými schopnostmi.

    Více na: https://www.auto.cz/dacia-duster-1-5-dci-blackstorm-horal-se-hodil-do-gala-85110

    Reagovat
  • 4 prosince, 2020 (07:54)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Duster dlouhodobě patří mezi nejdostupnější čtyřkolky na českém trhu, díky své popularitě si však výtečně drží cenu, což vypovídá o jeho kvalitách. První generace je tak dnes vyhledávanou ojetinou, po níž se stojí za to se porozhlédnout. Z hlediska motorů se vyplatí se dívat po atmosférickém čtyřválci 1.6i. Je sice hlučnější a elán není nijak zázračný, jeho spolehlivost je však příkladná. Modernější 1.6 SCe je kultivovanější, není však ve výsledku o tolik dynamičtější a občas se projevuje vyšší spotřebou oleje. Vyhnout byste se však měli problémovému 1.2 TCe, u něhož hrozí vydření válců kvůli oleji naředěnému benzinem.
    Jestliže cena ojetin je dnes ve výsledku vyšší, náhradní díly jsou dostupné. Opravy navíc nejsou komplikované, leccos zvládnete sami, a na rozdíl od starých Dacií nemá první Duster problém s korozí.
    Nutno však podotknout, že v rámci mezigenerační proměny se Duster uvnitř hodně změnil, a tak první generace dnes o to více působí laciněji. Záplava tvrdých plastů, horší ergonomie s nízko posazeným displejem infotainmentu a ovládáním topení mimo zorné pole nebo průměrné sedačky jsou zkrátka znát. V terénu však toho automobil zvládne hodně, i díky slušné světlé výšce nebo pohonu všech kol původem od Nissanu, specialisty na terénní auta.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít