KatalogDaciaDuster

Dacia Duster I (2009-2017)

Dacia Duster je levné kompaktní SUV vyráběné rumunskou automobilkou, jehož první generace se prodávala mezi lety 2010 a 2017. Na vybraných trzích se prodávala jako Renault Duster, existovala i přeznačkovaná verze Nissan Terrano. Automobil použil jméno po Dacii Duster z osmdesátých let, což bylo přejmenované provedení offroadu ARO 10 pro britský trh.

Automobil se veřejnosti poprvé představil na ženevském autosalonu v březnu 2010, už na podzim předcházejícího roku však byly zveřejněny jeho první fotografie. Pětidveřovým autem rumunská značka reagovala na poptávku po robustním a komfortním SUV za dostupnou cenu, což se ukázalo jako trefa do černého – Dacia Duster se rychle stala hitem. Třeba v Česku patřila ve své době mezi nejprodávanější SUV na trhu.

Duster využil platformu B0 sdílenou s dalšími modely Dacia tehdejší doby, v tomto případě však nechyběla možnost pohonu všech kol – tuto techniku dodal Nissan, alianční partner Renaultu, vlastníka rumunské značky. Terénní ambice vozu podtrhovaly i krátké převisy s nájezdovými úhly 30° vpředu, respektive 36° vzadu. Světlá výška činila parádních 210 mm.

Jednoduché motory

V době uvedení vůz v Evropě debutoval s motory 1.6 16V (77 kW) a 1.5 dCi (63 kW a 80 kW). Slabší patnáctistovka však rychle přšela na normu Euro 5, dostala filtr pevných částic a polepšila si na 66 kW.

V roce 2013 se Dacia Duster první generace dočkala modernizace, která upravila vzhled i interiér. Nabídku nově rozšířila třeba navigace nebo přeplňovaný zážehový motor 1.2 TCe (92 kW). V roce 2015 pak dosavadní šestnáctistovku nahradil modernější čtyřválec 1.6 SCe (84 kW), o dva roky později se pak Duster vůbec poprvé dočkal automatu, dvouspojkové převodovky EDC pro 1.5 dCi (80 kW).

Výrobu pro evropské trhy měla na starosti domovská továrna Dacie v rumunském Mioveni, Duster se ale pro lokální trhy vyráběl též v Brazílii, Kolumbii, Rusku, Indonésii nebo Indii. V roce 2017 debutoval Duster druhé generace.

Dacia Duster: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4315 x 1821 x 1634 x 2674 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 408 litrů (s pohonem 4×4), 475 litrů (s pohonem 4×2)
  • Výroba: 2009-2017 (Mioveni, Rumunsko)

Ohodnoťte Dacii Duster i vy, v diskuzi pod článkem:

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

4 komentáře: „Dacia Duster I (2009-2017)

  • Dacia Duster je podobně jako ostatní vozy rumunské značky hlavně o ceně. Na jednu stranu můžeme kritizovat levný interiér s chaoticky uspořádanými tlačítky nebo průměrné jízdní vlastnosti, stačí se ale podívat do ceníku a automobil hned začne dávat smysl. Duster je navíc vozem, který na rozdíl od mnohých jiných SUV má oprávněné terénní choutky. A mimo pevnou vozovku dokáže příjemně překvapit svými schopnostmi.

    Více na: https://www.auto.cz/dacia-duster-1-5-dci-blackstorm-horal-se-hodil-do-gala-85110

    Reagovat
  • Duster dlouhodobě patří mezi nejdostupnější čtyřkolky na českém trhu, díky své popularitě si však výtečně drží cenu, což vypovídá o jeho kvalitách. První generace je tak dnes vyhledávanou ojetinou, po níž se stojí za to se porozhlédnout. Z hlediska motorů se vyplatí se dívat po atmosférickém čtyřválci 1.6i. Je sice hlučnější a elán není nijak zázračný, jeho spolehlivost je však příkladná. Modernější 1.6 SCe je kultivovanější, není však ve výsledku o tolik dynamičtější a občas se projevuje vyšší spotřebou oleje. Vyhnout byste se však měli problémovému 1.2 TCe, u něhož hrozí vydření válců kvůli oleji naředěnému benzinem.
    Jestliže cena ojetin je dnes ve výsledku vyšší, náhradní díly jsou dostupné. Opravy navíc nejsou komplikované, leccos zvládnete sami, a na rozdíl od starých Dacií nemá první Duster problém s korozí.
    Nutno však podotknout, že v rámci mezigenerační proměny se Duster uvnitř hodně změnil, a tak první generace dnes o to více působí laciněji. Záplava tvrdých plastů, horší ergonomie s nízko posazeným displejem infotainmentu a ovládáním topení mimo zorné pole nebo průměrné sedačky jsou zkrátka znát. V terénu však toho automobil zvládne hodně, i díky slušné světlé výšce nebo pohonu všech kol původem od Nissanu, specialisty na terénní auta.

    Reagovat
  • Souhlasím, myslím že je to spolehlivé auto, u kterého si akorát nejsem jistý s tím hlukem. Nedávno jsem ale viděl, že už se tím zabývá spoustu servisů a tudíž se ta hlučnost dá v klidu vyřešit.

    Reagovat
  • Auto, které mě opravdu dává smysl a docela se divím, že se podobných aut nevyrábí nebo spíše nevyrábělo více. Přitom návod je jednoduchý: vezmu výběhovou hromadně vyráběnou a osvědčenou techniku, jejíž vývoj je dávno zaplacen, a dám ji do líbivé karoserie. Ne moc moderní, ale spíše konzervativnější, abych v rámci koncernu nekonkuroval nejnovějším modelům. Mohu namítat, že materiály v kabině jsou méně kvalitní, že design palubovky je trochu out, že nemá nejnovější asistenční systémy apod. Ale potřebuji to vše? Naopak, čím méně, tím méně se toho může pokazit. A to auto jede slušně i v lehčím terénu, takže ideální na chalupu, do lesa, na hory. Pro mě jediným problémem může být trochu kvalita výroby či životnost a do budoucna předpisy evropské unie. Díky nim již taková auta vyrábět nelze a budete si muset za ty peníze koupit třeba Dacii Spring, což je úplně jiná liga, bohužel podstatně nižší.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *