KatalogSEATToledo

SEAT Toledo KG (2012-2019)

SEAT Toledo s interním označením KG je čtvrtá generace takto pojmenovaného modelu španělské značky. V tomto případě šlo o liftback nižší střední třídy, postavený na stejném základu jako soudobá Škoda Rapid (NH). Na rozdíl od ní však Toledo KG vzniklo v jediné karosářské verzi, variantu hatchback na rozdíl od Rapidu Spaceback nenabídlo. Auto se vyrábělo mezi lety 2012 a 2019.

Toledo čtvrté generace se světu poprvé představilo ve formě konceptu na ženevském autosalonu v březnu 2012. Představený koncept měl přitom hodně blízko pozdější sériové verzi. Ta se oproti předchozímu Toledu třetí generace (5P) značně odlišila. Neúspěšná koncepce netradičně pojatého crossoveru kombinujícího prvky hatchbacku a MPV byla opuštěna, místo toho se Toledo svým způsobem vrátilo ke kořenům. Opět se stalo liftbackem, vozem s rozměrným výklopným víkem zavazadelníku, jako první generace Toleda (1L) vyráběná mezi lety 1991 až 1999.

Sériová verze pak následovala v polovině roku 2012. Design navrhoval tým tehdejšího šéfdesignéra SEATu Alejandra Mesonero-Romanose. Oproti Škodě Rapid NH, představené několik měsíců poté, se Toledo KG primárně odlišilo jinak řešenou přídí, ve stylu tehdejšího designérského trendu španělské značky, avizovaného koncepty IBE, IBX a IBL. Jiná byla také záď, s koncovými světly prostupujícími do víka zavazadelníku. Svébytné detaily se pak objevily rovněž v kabině, Toledo dostalo osobitý volant nebo ukazatele.

Postupné inovace

Do prodeje vůz vstupoval s širokou nabídkou motorů. Základem byl benzinový tříválec 1.2 MPI (55 kW), který doplnil přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI ve verzích s 63 kW a 77 kW. Dále tu byly ještě 1.4 TSI s 90 kW a turbodiesel 1.6 TDI ve variantách s 66 kW a 77 kW.

Motorová paleta se však výrazně proměnila v roce 2015, a to v reakci na tehdejší novou emisní normu Euro 6. Atmosférická dvanáctistovka tehdy skočila, zatímco 1.2 TSI posílilo na 66 kW, respektive 81 kW. Podobně si 1.4 TSI polepšilo na 92 kW, zatímco vznětové 1.6 TDI bylo nově nabídnuté v jediné variantě, s 85 kW.

Už o rok dříve se přitom Toledo dočkalo několika dílčích úprav. Decentní facelift znamenal inovované logo výrobce, stejně jako nový volant nebo ovládání klimatizace. Měnilo se i naladění tlumičů a byl tu i elektromechanický posilovač řízení měnící svou charakteristiku v závislosti na aktuální rychlosti vozu.

Dvanáctistovku postupně nahradil tříválec

V roce 2017 pak čtyřválec 1.2 TSI nahradil nový tříválec 1.0 TSI dostupný ve dvou provedeních, se 70 kW a 81 kW. Tříválcový litr se tehdy postupně rozšířil napříč koncernovou paletou. To už se ale blížil konec vozu, v roce 2018 bylo Toledo staženo z vybraných trhů (třeba z německého). Výroba pak byla definitivně ukončena v roce 2019.

SEAT Toledo (KG) se vyrábělo v Mladé Boleslavi, v továrně Škody Auto, po boku sourozence, modelu Rapid české značky, a to v rámci vnitrokoncernové spolupráce. Po ukončení výroby SEAT kategorii kompaktního liftbacku zcela opustil. Přímý nástupce Toleda na trh dosud nedorazil, byť se v minulosti spekulovalo o příchodu Leonu s karosářskou verzí sedan. Naopak technicky spřízněnou Škodu Rapid nahradil model Scala, dostupný však už jen ve formě hatchbacku.

SEAT Toledo (KG): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4483 x 1706 x 1461 x 2602 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 550 litrů
  • Výroba: 2012-2019 (Mladá Boleslav, Česká republika)

Napište recenzi SEATu Toledo i vy, v diskuzi pod článkem:

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “SEAT Toledo KG (2012-2019)

  • Seat Toledo 1,6 TDI jsem do letošního roku používala jako firemní vůz asi 5 let. Neměla jsem moc na výběr, prostě jsem to auto dostala. Celkově však mohu říci, že jsem s autem byla spokojená. Mezi klady mohu zařadit netuctový vzhled (škodovek je podstatně více než seatů), dobrá dynamika motoru i na dálnici (není žádný lenoch), dobré jízdní vlastnosti, v zatáčkách docela sedí, dostatek místa i vzadu a velký kufr. Mezi nedostatky počítám obyčejné materiály uvnitř, takže působí trochu lacinější, také mi vadí, že nemá 6-ti stupňovou převodovku, na dálnici je tedy hlučnější a také bylo častěji v servisu s více zásadami, než kolegové se škodovkami. Pořád si ale myslím, že je lepší než Škoda Rapid, zejména v krátké verzi.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *