Rallye Dakar 2023: Kamiony čeká těžký boj. Kdo zvítězí?

Rallye Dakar 2023 bude jistě opět plná zajímavých soubojů. Ten nejtěžší nás nicméně podle všeho čeká mezi kamiony. Kvůli ruským sankcím zdůvodněným válkou na Ukrajině na Rallye Dakar 2023 nepojedou kamiony továrního týmu Kamaz, což zvyšuje šanci na vítězství jiným značkám. O „beduína“ budou na Rallye Dakar 2023 chtít bojovat i české kamiony. Kdo má největší šanci?

Kamazy ovládly kategorii kamionů na posledních šesti ročnících Dakaru. Kamion jiné značky se naposledy z výhry radoval v roce 2016, tehdy ještě v Jižní Americe vyhrál Holanďan Gerard de Rooy se speciálem Iveco. Od roku 2002 Kamazy nevyhrály Rallye Dakar jen čtyřikrát. V roce 2007 vyhrál Hans Stacey na MANu, v roce 2008 se Dakar kvůli bezpečnostní situaci nejel a pak už se jen dvakrát radoval de Rooy s Ivecem, ve zmíněném roce 2016 a předtím v roce 2012. Jinak se radovaly právě Kamazy, s různými jezdci za volantem. Ať už to byl Vladimir Čagin, Eduard Nikolajev či Dmitrij Sotnikov v posledních dvou ročnících nebo jiní.

Ruská agrese na Ukrajině však znamená, že kamiony Kamaz na Rallye Dakar 2023 nepojedou. Už předtím ostatně z podobných důvodů nemohly startovat rovněž favorizované kamiony běloruské stáje MAZ. Kvůli neúčasti Kamazů tak vycítili šanci jiní. A někteří vsadili na širokou účast, aby měli co největší šanci na nejvyšší příčky. Platí to i pro české týmy.

Čtyři Iveca ze Sedlčan

Největší účast budou mít speciály Iveco, které však stavějí různé stáje a které pojedou v různých barvách. Na startu najdeme čtveřici strojů Iveco pocházející ze sedlčanských dílen MM Technology Martina Macíka. Dva jsou úplně nové – pojmenované familiárně Čenda a Jenda, oba zcela identické. První povede s číslem 501 Martin Macík s tradičními parťáky Františkem Tomáškem a Davidem Švandou, druhý v modré barvě připadl italskému týmu Italtrans Racing jezdce a majitele Claudia Belliny. U něj jde už o druhý stroj, objednaný u Macíků, přičemž vloni představený „Vincenzo“ zůstane tentokrát doma.

Zahálet nebude ani populární „Arnošt“. Ten byl už krátce po skončení loňského ročníku repasován, dostal slušivý červený kabát a stal se posilou nizozemského Týmu Firemen Dakar Team Richarda de Groota. Ten mimochodem v minulosti s kamionem Iveco od de Rooyů, ale pro budoucnost dává přednost sedlčanskému stroji. Bílé Iveco bude řídit nizozemský pilot Kees Koolen. Muž, který má za sebou dakarské účasti ve všech kategoriích, je čerstvě ověnčen světovým titulem šampionátu cross country soutěží W2RC, díky němuž jeho vůz hrdě ponese nejnižší startovní číslo 500. Mimochodem, Kees Koolen je v Nizozemí aktivním propagátorem elektromobility a v sedlčanských dílnách MM Technology staví první kamion s elektrickým pohonem. 

Nechybí ani de Rooy

Na vozy Iveco opět vsadí také již tradiční účastník Dakaru, tým de Rooy z nizozemského Sonu. Ten se v osmdesátých letech proslavil speciálními DAFy, v novém miléniu ale využívá právě Iveca. V průběhu roku připravili čtveřici strojů pro svůj nejužší tým, rozdělený na dvě skupiny. Týmovou jedničkou je poslední dva roky Janus van Kasteren, k němuž se po dvouleté odmlce znovu přidává také Vick Versteijnen, jenž odkoupil kamion Iveco od ostravského týmu Tomáše Vrátného. Dvojici týmu Boss Machinery Team de Rooy poznáte podle zajímavé černo-šedo-červené barevné kombinace, přičemž Versteijnenův kamion má vodorovnou střechu nástavby, zatímco van Kasterenův zkosenou.

Druhou dvojici tvoří otec a syn Martin a Mitchel van den Brinkové, kteří oblékli své kamiony do modrobílé barevné kombinace výrobce olejů Eurol: Oba kapotové powerstary budou mít ještě v zádech rychlé Iveco Trakker, s nímž mladý Mitchel startoval v loňském ročníku (nyní ho pilotuje Nick Stijnen). Úplně novou prací je kamion, který v průběhu roku u de Rooyů postavili pro „ovocnářský“ tým de Groot. Na start se tedy z Nizozemí postaví dvojice jmenovců de Grootových, každý z jiného týmu, s vozem stejné značky Iveco, postaveným v různých dílnách… S kamiony od de Rooyů dále startují i Ben van de Laar a William van Groningen.

Lopraisova Praga

Při výčtu hlavních favoritů vedle Macíka, van Kasterena a Koolena nemůžeme zapomenout na Aleše Lopraise, který jezdí možná trochu nenápadně, ale vždy patří do nejužší špičky kamionů Rallye Dakar. Jeho Praga V4S na tatrováckém podvozku možná není horkou novinkou, ale v mimořádně těžkém závodě, jaký pořadatel pro Dakar 2023 slibuje, může být sázka na osvědčenou a otestovanou techniku bez neznámých novinkových záludností ceněnou devizou. Potřebnou stabilitu by měla dodat opětovná spolupráce s navigátorem Jaroslavem Valtrem mladším a šéfmechanikem Petrem Pokorou.

Hned tři Tatry od Buggyry

Velkolepě pak svoji účast na Rallye Dakar 2023 pojala roudnická Buggyra. Zdálo se, že v příštích letech vsadí hlavně na buginy, jenže v roce 2023 bude opět chtít bojovat také mezi kamiony. Připravila totiž hned tři stroje. Ukáže se znovu s dvojicí Tater Phoenix, které známe z minulých let. Do první z nich, vybavené automatickou převodovkou, usedne navrátilec Jaroslav Valtr se zkušeným navigátorem René Kiliánem a tradičním mechanikem Buggyry Tomášem Šikolou. Druhý vůz bude mít na povedl slovenský tým Kazarka – za volantem uvidíme zkušeného Róberta Kasáka.

Poněkud pět minut po dvanácté tým odhalil v potají připravovanou Tatru 815 Martina Šoltyse s kompaktní nástavbou s výklopnými boky. Mnozí fandové ve voze poznávají druhdy populární Tatru „Fat Boy“, jež se v posledních letech poněkud vytratila ze scény. Kromě repase a nové, lehčí nástavby, kamion dostal také silnější motor Gyrtech a automat Allison.

Zůstaneme-li v severních Čechách, na dohled od Roudnice vyvíjí a připravuje své kamiony také konstruktér a manažer Mario Kress. Ten i tentokrát vypravuje dvojici rychlých kamionů Renault C460 s nízkou siluetou – hybridní provedení má na povel ambiciózní Gert Huzink, tradičnější vůz s dieselovým motorem pak zkušený Pascal de Baar. Starší verzi Renaultu v barvách Riwald Dakar Teamu povede Nizozemec Adwin Hoondert, v minulosti známý starty s vlastním kamionem DAF.

A co ti další?

Nebyl by to správný Dakar bez kamionu japonské značky Hino Teruhita Sugawary. Také on přešel v minulosti na kapotové uspořádání vozu s hybridním pohonem.

Na startu znovu uvidíme také ostravský tým Fesh Fesh Tomáše Vrátného, který vsadil na osvědčené kopřivnické podvozky: zatímco Tatru Jamal, s níž v minulosti startovaly polské posádky, povede úspěšný litevský rallye jezdec Vaidotas Paskavicius a Andořan Albert Llovera, který svede znovu obdivuhodný boj s pouští a vlastním pohybovým handicapem za volantem opraveného speciálu s kabinou a kapotou Ford, který je přirozeně opět s vestavěným ručním ovládáním. Majitel týmu Tomáš Vrátný nakonec do Marseille na přejímky vyjel také, do kabiny Tatry Jamal s ním usedne osvědčený mechanik Jaromír Martinec a polský navigátor Bartek Boba.

Zmiňme ještě tradičního účastníka, nizozemský Rainbow Dakar Teamu s kamionem zakoupeným od týmu Veka anebo dvojici nenápadných, ale vcelku rychlých trambusových kamionů Iveco Belgičanů Berghmanse a Bouwense (toho mimochodem naviguje dáma, paní Syndiely Wade, která startovala jako pilotka už v afrických ročnících Dakaru a byla v té době dcerou senegalského prezidenta).

Startovní pole kamionů doplní také poměrně početná skupina závodících asistencí, které mají svým týmům poskytnout zázemí poslední pomoci přímo na trati. Také proto si velké týmy pro tuto zodpovědnou úlohu zvou zkušené dakarské bardy a rutinéry. Mezi ně určitě patří Tomáš Tomeček, jehož Tatra se ani v krátkém intervalu mezi dvěma ročníky Africa Eco Race nezastaví a pojede pro velký německý tým South Racing.

Němec Matthias Behringer se svým bílým kamionem MAN přijal po angažmá u Audi pozvánku k týmu X-Raid. Podobnými rutinéry jsou i Španělé Jordi Juvanteny, jehož tradiční oranžová šestikolka MAN bude navíc testovacím vozem pro vodíkový pohon, Nizozemec Dave Ingels nebo Ahmed Benbeghti ze Zimbabwe.

Zdroj: MM Technology

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *