Motorsport

Výsledky Rallye Dakar 2024: Češi zabodovali, Macík první

Rallye Dakar 2024 je za námi! A pro české závodníky byl nakonec hodně úspěšný. Martin Macík zvítězil v kategorii kamionů, hned za ním byl Aleš Loprais. Stalo se tak něco podobného jako v roce 1988, kdy Karel Loprais s Tatrou vyhrál a Jiří Moskal s LIAZem byl druhý. Jen Macík závodí s Ivecem, Loprais s Pragou. Dařilo se Martinu Prokopovi, který byl pátý mezi automobily – což je nejlepší výsledek Čecha v této kategorii. Martin Michek mezi motocykly dojel desátý.

Martin Macík mířil za vítězstvím od poloviny soutěže. Stal se tak prvním českým vítězem Dakaru v kategorii kamionů od dob Karla Lopraise, který naposledy soutěž vyhrál v roce 2001.

Mezi automobily nakonec zvítězil Carlos Sainz z Audi. Čtyřem kruhům se tak s neobvyklým hybridem nakonec přece jen povedlo vyhrát. Sébastian Loeb, devítinásobný šampion WRC, může smutnit, Dakar nevyhrál ani tentokrát. Přestože o triumf bojoval, nakonec ho zradila techniky, když v 11. etapě výrazně ztratil. Nakonec dojel třetí.

„Bylo to úžasné, projeli jsme cílem a chvilku jsem hledal slova. Po 23 letech, co se táta rozhodl jet na Dakar, tak jsme vyhráli. Děkujeme všem lidem v týmu, sponzorům i fanouškům, kteří za námi stáli. Dokázali jsme to, jsme vítězové,“ radoval se v cíli Martin Macík. Spokojený byl i druhý Loprais: „Pro mě to byl po loňském Dakaru náročný návrat a jsem rád, že jsme to s posádkou a celým týmem zvládli. Přál jsem si víc, ale lépe to nešlo. Jsem vděčný za to, jak to je.“ Synovec Karla Lopraise loni musel předčasně skončit, po tragické nehodě, při níž srazil jednoho z fanoušků.

Martin Michek dojel desátý, zopakoval tak svůj výsledek z před třemi lety. Proti loňsku byl o místo výše. „Bylo to pro mě náročné fyzicky, psychicky i zdravotně. Jsem rád, že jsme to doválčili do konce,“ oddychl si v cíli Michek, který v druhé půlce Dakaru bojoval s virózou i poraněnou rukou.

Smutnit naopak může Onřej Klymčiw. V kategorii historiků Klassik sahal po vítězství, v několika etapách dokonce průběžně vedl, pak ho ale zradila technika, výsledkem čehož bylo až 24. místo.

Dakarská rallye 2024: Výsledky etap

Rallye Dakar 2024: Konečné výsledky po 12. etapě

Nejlepší kamiony:

1. Macík (ČR/Iveco) 54:34:48,, 2. Loprais (ČR/Praga) -1:54:39, 3. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -4:29:26… 10. de Baar (Niz./Tatra) -56:05:47, 13. M. Valtr (CZ/Iveco) -63:56:33, 18. J Valtr (CZ/Tatra) -92:21:42, 20. Stiblík (CZ/Tatra) -135:29:56

Nejrychlejší automobily: 

1.Sainz, Cruz (Šp./Audi) 48:15:18, 2. De Mevius, Panseri -1:20:25, 3. Loeb, Lurquin -1:25:12, …5. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -2:16:43, 23. Trněný, Ernst -13:59:33 (ČR/Ford), 25. Koloc, Delaunay (Sey.,Fr./Red-Lined) -14:09:33, 39. Ouředníček, Křípal (CZ, Toyota) -63:17:11.

Motocykly: 

1. R. Brabec (USA/Honda) 51:30:08, 2. Branch (Botsw./Hero) -10:53, 3. Van Beveren (Fr./Honda) -12:25, …10. Michek -2:48:49, 22. Engel -7:26:50, 27. Brabec -9:30:00, 42. Pabiška -15:51:30, 43. Prokeš -15:51:44, 53. Podmol -20:06:59.

Čtyřkolky:

1. Andújar (Arg./Yamaha) 64:16:53.

Dakar Classic 2024:

1. Milla, Viňas 805, …24. Klymčiw, Brož 7609., …56. Vinš, Hovorka (ČR/Mitsubishi Pajero) 31.212, 63. Holická, Engová (ČR/Citroën 2CV) 36.428.

12. etapa: Loprais první na závěr

Poslední, 12. etapa Rallye Dakar 2024 měla start i cíl v Jambu, na jezdce čekala rychlostní zkouška o délce 175 km. Ve většině kategorií byla už jen o udržování pozic. Třeba mezi kamiony už bylo takřka jasné, že Macík bude první, pokud se nedostane do technických potíží, tak velký náskok měl. V cíli celkově druhý Aleš Loprais si nicméně alespoň dojel pro první místo v etapě. Druhý byl v poslední etapě Jaroslav Valtr z Buggyry.

„Smekám před frajerama ze svého týmu, kteří odvedli výtečnou práci a auto výrazně posunuli. Sice jsme oproti loňsku poskočili jen o jedno místo, ale výsledek má v té konkurenci neskutečnou cenu. Auto bylo mnohem rychlejší a páté místo je pro nás jako soukromý tovární tým top. Určitě to byl nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii,“ komentoval v cíli Martin Prokop, jehož páté místo je nejlepší výsledek Čecha mezi automobily. V poslední etapě však musel řešit problémy, v písku spadlo jeho auto na bok, naštěstí se ale podařilo jet dále.

11. etapa: Prokop průběžně pátý

Jedenáctá etapa letošního Dakaru měla být ta vůbec nejtěžší. V dobrém na ni bude jistě vzpomínat Martin Prokop, který se posunul na pátou příčku průběžného pořadí. Pokud si ji uchová i v cíli, bude to jeho nejlepší výsledek na Dakaru v kariéře.

„Byla hlášena nejtěžší etapa závodu. Nemohu říct, že to tak bylo, ale rozhodně byla nejvíce kamenitá. Od začátku do konce to byly brutální šutry,“ uvedl v cíli Prokop, který přiznal, že jel raději pomalu na jistotu, což se mu vyplatilo. Naopak Sébastien Loeb lačnící po prvním vítězství na Dakaru v etapě ulomil zavěšení pravého předního kola, což ho zdrželo – pomoci mu musela čínská posádky týmu Yunxiang jedoucí rovněž se speciálem Prodrive Hunter, přesto ztratil přes hodinu. V průběžném pořadí tak Loeb klesl na třetí místo. Za triumfem tak míří Carlos Sainz s Audi.

Mezi kamiony zanechaly výraznou stopu české posádky. V etapě vyhrál Aleš Loprais, druhý byl Martin Macík mířící za svým prvním triumfem na Dakaru. Pokud se to povede, bude Macík první český vítěz Dakaru od roku 2001, kdy naposledy vyhrál legendární Karel Loprais.  Jaroslav Valtr starší z Buggyry byl třetí, následoval jeho týmový kolega Pascal de Baar.

Martin Michek dojel devátý, čímž vyrovnal své etapové maximum. „Je to úžasný výsledek. Už se cítím lépe, jen ruka mi nepracuje tak, jak by měla, ale lepší se to každým dnem,“ řekl v cíli Michek, který chce uhájit průběžné desáté místo. Skvělý byl i Dušan Drdaj, v etapě sedmnáctý, což je jeho zatím nejlepší výsledek. Kvůli nedokončení jedné z etap však jede s vysokou ztrátou, bez šanci na hezký celkový výsledek.

10. etapa: Macík upevňuje své vedení

Martin Macík míří za vítězstvím na Rallye Dakar 2024, když si dále upevňuje své vedení v průběžném pořadí mezi kamiony. Druhý Aleš Loprais ztrácí přes dvě hodiny, v etapě musel bojovat s defektem. Vůbec tak nevadí, že Gert Huzink vyhrál dvě etapy za sebou, stejně už je bez šancí na celkové vítězství.

„Vystartovali jsme druzí a dojeli druzí. Huzink topil, ještě si chce dojet pro nějaké vítězství, ale to nás netrápí. Jeli jsme si to svoje, v prachu jsme pár aut dojeli, předjeli. Celkově to bylo rozbité, ale extrémně rychlé. Jel jsme na tři čtvrtě plynu a kde to šlo, tak jsem topil,“ komentoval v cíli Macík, který v etapě byl druhý mezi kamiony a 22. v celkovém pořadí všech aut.

„Byla to etapa, jak jsme přesně očekával. Říkalo se, že bude jednoduchá, ale bylo to peklo. Sice nebyl velký rychlostní průměr, ale bohužel byla spousta složitostí,“  přiznal Martin Prokop, který se musel popasovat s navigační chybou, defektem i zničeným kolem.

9. etapa: Klymčiw ztratil, mezi kamiony se nic nemění

Martin Macík zůstává v průběžném pořadí první mezi kamiony na Rallye Dakar 2024. Druhý je Aleš Loprais, který aktuálně ztrácí hodinu a 54 minut. „Letěli jsme kudlu, neztratili se, přestože tam bylo pár fikaných (kontrolních) bodů. Čenda (kamion) držel krásně, i když jsme jeli 160 kilometrů v obrovských kamenech,“  komentoval v cíli sám Macík. Jeho navigátor František Tomášek přitom přiznal, že závodníka musel krotit, aby nejel příliš rychle.

Šlo totiž opět o náročnou etapu, s hodně kamením, které mohly být pro závodníky nebezpečné. Naštěstí se však Macík vyvaroval chyb. To Loprais se jedné nevyhnul, která ho patrně stála vítězství v etapě.  „Nedařilo se nám tam, hledali jsme jeden bod a přišli jsme o vedení. Docvakl nás Huzink s Martinem Macíkem, kteří měli více štěstí. Bylo to náročné, ale ve finále hezké,“ komentoval svůj výsledek Loprais. Pátý a šestý byli tentokrát jezdci Buggyry, Jaroslav Valtr starší a Pascal de Baar, kvůli dřívějším potížím a penalizacím však už nejedou na cílový výsledek, ale jen pro dílčí výsledky a zisk zkušeností.

Mezi motocykly slušně zajel Dušan Drdaj, naopak Martin Michek navýšil svou ztrátu na devátého Štefana Svitka.

Zajímavé to zůstává mezi automobily. Sébastien Loeb s Prodrivem bojuje o prémiový triumf, když stíhá dosud vedoucího Carlose Sainze z Audi, trojnásobného šampiona Dakaru. Loeb etapu vyhrál, na Sainze ztrácí 20:33 minuty. Martin Prokop se drží sedmý. „Byla to úplně jiná etapa, než hlásil pořadatel. Měla být rychlá a na písku, písek tam sice po startu byl, ale byly to rozbité pískové cesty. A to nám nejde. Pak jsme ale přijeli do skal, což bylo maso. Auto strašně dostávalo,“ uvedl v cíli Prokop s tím, že občas stále hledá vhodné nastavení.

Bohužel ztratil dosud vedoucí Ondřej Klymčiw v kategorii Klassiků. Nejdříve se během etapy zahrabal a poté musel opravovat palivovou pumpu i řešit těhlici řízení. Bohužel se kvůli tomu však propadl až na osmou příčku.

8. etapa: Al-Attíja končí, Macík se drží první

Osmá etapa Rallye Dakar 2024 byla dlouhá 458 měřených kilometrů, vedla na trase mezi Davadmí a Háilem. Z českých jezdců se opět nejvíce dařilo Martinu Macíkovi v kategorii kamionů, tentokrát dojel druhý, na v etapě nejrychlejší Van Den Brinka však ztratil jen 17 sekund. Navíc jeho dosud nejbližší rival, Aleš Loprais, tentokrát kvůli defektům ztratil, a tak Macík upevnil svou průběžnou první příčku.

„Byla to opravdu rychlá etapa, kterou jsem si docela užil. Nevyjeli jsme jednu dunu, což je ta minutová ztráta,“ uvedl Macík v cíli, když zároveň přiznal, že v jedné chvíli málem srazil jednoho motorkáře, dovedl se mu však vyhnout. „V kamenité pasáži jsme dojeli auto, které nešlo předjet. Jestliže jsem se chtěl dostat před něj, musel jsem to ‚katovat‘ v takových velkých kamenech. A byla to chyba, protože jsme udělali hned dva defekty na levé straně,“ vysvětlil pak svou ztrátu Loprais.

Mezi automobily se tentokrát trápil Martin Prokop, v celkovém pořadí tak spadl z šesté na sedmou příčku. Předstihl ho Guerlain Chicherit. „Dnes to nebylo ono. Nechytili jsme tempo, zejména v první části, která byla v dunách. Nějak jsme jeli, ale nebylo to bůhvíco,“ řekl po etapě Prokop, který přiznal, že bojoval i s unikající pneumatikou, která ho dále zpomalila. To jeden z favoritů nakonec definitivně skončil, a to Nássir Al-Attíja kvůli technickým potížím. Opět se tak ukázalo, že jeho letošní speciál, Prodrive Hunter, není zrovna dostatečně spolehlivý a robustní. Al-Attíja ale stejně kvůli ztrátám už jel spíše jen jako superrychlá asistence Sébastiena Loeba, který tentokrát dojel až desátý, a tak nadále drží druhou příčku. Vede Carlos Sainz z Audi, jehož kolega Mattias Ekström vyhrál osmou etapu.

Martin Michek se mezi motocykly drží desátý, před ním je Slovák Štefan Svitko. Mezi Klasiky se pak Ondřej Klymčiw opět dostal na první průběžnou příčku! Dosavadní lídr Carlos Santaolalla Milla pořadí totiž zaváhal a propadl se na třetí příčku.

7. etapa: Macík se drží, Prokop i Michek si polepšili

Martin Macík i po sedmé etapě vede průběžné pořadí kamionů na Rallye Dakar 2024! Hned za ním je přitom další český zástupce, Aleš Loprais. Macík zvítězil v sedmé etapě, díky čemuž dále navýšil svůj náskok. Mitchel Van den Brink byl však hodně blízko, dokonce velkou část etapy průběžně vedl. Souboj o první příčku je tak nadále hodně otevřený. Loprais v této etapě dojel třetí. Sedmá etapa startovala v Rijádu a jezdce zavedla do Davadmí, následovala po dni volna v polovině soutěže a přesunu karavany z Pustých končin do okolí Rijádu.

V posledních etapách se nadále daří Martinu Prokopovi, který se posunul už na šesté průběžné místo. Blízko je tak vyhlížená pátá pozice, čímž by Prokop vylepšil své dakarské maximum. Mezi automobily nadále vede Carlos Sainz s Audi, čtyři kruhy tak po slabším rozjezdu soutěže opět vyhlížejí výhru. To Sainzův kolega, dosud druhý, Mattias Ekström, však ztratil, kvůli opravě zavěšení. Na druhou příčku se tak posunul Sébastien Loeb z Prodrivu, kterému po vlastních potížích dělá superrychlou asistenci Nássir Al-Attíja, jež v soutěži nakonec pokračuje, nicméně je průběžně až jedenáctý.

Mezi motocykly vede Američan Ricky Brabec, druhý Ross Branch z Botswany však ztrácí jen sekundu! Do průběžné top 10 se vrátil Martin Michek, navzdory tomu, že nadále bojuje se zraněným zápěstím. Hned před tím je Slovák Štefan Svitko. Ztratil však Milan Engel, kvůli prasklé rozetě. Nakonec v soutěži pokračuje Dušan Drdaj, alespoň sbírat zkušenosti. Poté, co se mu v šesté etapě prodřela palivová nádrž, pokračuje s velkou časovou penalizací, průběžně je až v druhé stovce závodníků.

6. etapa (druhý den): Macík v čele pořadí, Prokop už sedmý

Unikátní dvoudenní maratónská etapa Rallye Dakar 2024 v Pustých končinách byla pro některé české závodníky mimořádně úspěšná. Martin Macík se svým Ivecem přezdívaným Čenda byl ve výhradně pouštní etapě nejrychlejší mezi kamiony, díky čemuž se dostal do čela průběžného pořadí. Druhého Nizozemce Mitchela van den Brinka porazil o více než hodinu!

„Pocity jsou neuvěřitelné, dnes jsme opravdu šťastní, protože ty dva dny, co se tam dělo, byly luxusní. Musím zmínit Čendu (auto), to, co vydržel a v jakém stavu je, je neuvěřitelné. Máme utržený blatník, zástěrku a rozbitou kapotu, jinak tomu autu není nic,“ radoval se mechanik David Švanda na sociálních sítích. „Bylo to extrémně náročné zvládnout, ale stálo to za to. Máme za sebou dva dny v obrovských členitých dunách, přespání v polních podmínkách ve stanech a najeto víc než 500 km. Myslím, že s kamionem jsem se naprosto sžil a díky tomu jsem schopný se pouštět do věcí, do kterých bych se třeba dřív nepouštěl,“ doplnil sám Macík.

Třetí v etapě skončil Aleš Loprais, který byl s výsledkem rovněž spokojený. „Hned začátek speciálky byl opravdu mazec. Projížděli jsme pohřebištěm několika kamionů, takže jsme se museli trochu odklonit od tratě, abychom tímto místem projeli. I později to bylo velmi složité, protože jsme v rozrytých dunách předjížděli desítky aut,“ popsal průběh etapy Loprais.

Smolně naopak dopadla etapa pro kamiony Buggyry, všechny tři se totiž dostaly do potíží, což ovlivní jejich další pokračování v soutěži. Daniel Stiblík sjel už první den maratónské etapy z trasy, jel do bivaku po silnici, a tak bude pokračovat už jen mimo oficiální pořadí. „Došlo nám, že prostě nemáme šanci do toho druhého bivaku dojet. Bylo to strašně daleko a nechtěli jsme jet zase za tmy. Proto jsme se rozhodli vrátit a kluci pokračovali dál po trati,“ řekl k tomu s tím, že se v dunách musí ještě hodně učit. Jaroslav Valtr zase zapadl, v místech, které bylo doslova pohřebiště pro několik posádek. Řešil navíc technické potíže, podobně jako jeho týmový kolega Pascal de Baar, a tak oba ztratili šanci na slušný výsledek, z dun se totiž nebyli schopní dostat.

To Martin Prokop se zaskvěl, mezi automobily byl šestý nejrychlejší, což bylo jeho letošní maximum. Průběžně je tak už sedmý, což je skvělý posun proti první etapě, v níž ztratil kvůli výměnám pneumatik. „Byla to nejdelší etapa v našem životě. Máme hroznou radost, že jsme v cíli. Byl to fakt nářez,“ uvedl Prokop na sociálních sítích. Vyplatilo se mu šetřit techniku, jak sám přiznal. Do vážných potíží se dostal i jeden z favoritů, Nássir Al-Attíja. V první části etapy havaroval lídr pořadí Jazíd Rádžhí, v čele je tak Carlos Sainz s Audi. Naopak Aliyyah Koloc zajela 15. nejrychlejší čas.

Ztratil naopak Martin Michek, kterého trápí zraněná ruka. Vypadl tak z průběžné top 10, dostal se před něj třeba Slovák Štefan Svitko.

6. etapa (první den): Macík virtuálně vede

Šestá etapa Rallye Dakar 2024 je opravdu speciální a je dalším důkazem, že je letošní ročník soutěže opravdu náročný. A to nejen tím, že se koná v tajemné oblasti nazvané Pusté končiny. Jde o další maratónskou etapu, v tomto případě opravdu dvoudenní, při níž účastníci mohli závodit jen do 16:00 místního času a následně dojet do nejbližšího bivaku. Zde se přitom posádky musejí obejít bez svých mechaniků. Po skončení dne tak není vlastně jasné, kdo je na jakém místě. Pořadí se dozvíme až na konci druhého dne.

Zdá se však, že Martin Macík po první části etapy virtuálně vede. Dostal se až do třetího bivaku, s Mitchelem van den Brinkem jako jediní z kategorie kamionů. Pokud skvěle pojede i v druhé části etapy, dostane se Macík do čela průběžného pořadí. „Jediný mechanik, kterého teď Čenda uvidí, jsem já. Pokud bude nějaký servis potřeba, budeme ho muset zvládnout svépomocí.“, vysvětloval David Švanda další náročnost etapy.

To Martin Prokop se v kategorii automobilů drží na konci první desítky. Naštěstí se vyhnul potížím. Ty naopak musel řešit Tomáš Ouředníček. Ještě hůř dopadl dosavadní lídr pořadí, domácího Jazída Rádžhího totiž z Dakaru vyřadila nehoda. Nejrychlejší byl tentokrát Mattias Ekström z Audi, který to dotáhl až do šestého bivaku.

V šestém bivaku je spolu s dalšími nejrychlejšími motocyklisty Martin Michek, který si však stěžuje na bolest pochroumané ruky. Bohužel skončil jeho týmový kolega Dušan Drdaj, který zatím jakožto nováček překvapoval slušnými výsledky. Prorazil palivovou nádrž, což obrečel. Do soutěže se však patrně vrátí, mimo hlavní pořadí.

5. etapa: Macík první, průběžně vede Loprais

České kamiony pokračují v úspěších na letošní Rallye Dakar 2024. Martin Macík totiž vyhrál pátou etapu v kategorii kamionů, průběžně je tak druhý. Tím přeskočil českého soupeře, Aleše Lopraise, který se zdržel půl hodiny opravou startéru a klesl na průběžné třetí místo. První zůstává Janus Van Kasteren s Ivecem.

„Bylo to trošku hektické. Stalo se to v dunách, které mám rád, ale bylo to o přežití. Jsme rádi, že jsme v cíli,“ prohlásil Loprais, který nicméně pořád hodlá bojovat o nejvyšší příčky. „Vypalovačka od začátku do konce, nádherné duny, přes které Čenda (kamion) občas letěl vzduchem. Dojížděli jsme skoro za tmy, ale stálo to za to. Z vítězství mám ohromnou radost a dodává nám to energii do dalších závodních dní,“ komentoval etapu zase Macík.

O příčku se posunul také Martin Prokop v kategorii automobilů, aktuálně je průběžně dvanáctý. Po smolné první etapě tak postupuje směrem k čelu. To samé platí pro Nássira Al-Attíju, který už je průběžně druhý. V úvodu se jeden z favoritů trápil, nyní však už dokazuje své schopnosti. V čele však zůstává domácí Jazíd Rádžhí s Toyotou. U Audi to tak na triumf zatím stále nevypadá.

To mezi motocykly to tentokrát bylo hodně těsné. Ostatně etapa měla jen 118 měřených kilometrů. Martin Michek byl v páté etapě šestnáctý, přitom na čelo ztratil jen šest minut a 38 sekundy. „Nespadl jsem, ale musel si dát trochu pauzu,“ komentoval Michek svůj pád v průběhu etapy, při němž si pohmoždil ruku. Pokračuje i Libor Podmol, který za pokračování v soutěži i přes zraněný obličej obdržel cenu za odvahu.

Skvěle zajel i Ondřej Klymčiw v kategorii Dakar Classic. Pátou etapu vyhrál, a tak je v čele průběžného pořadí!

4. etapa: Prokop už třináctý

Čtvrtá etapa byla zároveň druhou částí tzv. maratónské etapy, dvoudenní trasy, v jejíž polovině měli závodníci minimum času se svými mechaniky. Dařilo se v ní Martinu Prokopovi, který se mezi automobily posunul už na průběžné třinácté místo. „Byl to mazec, vysoký rychlostní průměr, fakt to byla střelba. Nejelo se ale jen rovně, bylo tam hodně navigace a Viky (Viktor Chytka – navigátor) odvedl super práci,“ komentoval to Prokop v cíli etapy. Mezi automobily přitom nadále poměrně překvapivě vede domácí Jazíd Rádžhí.

To mezi kamiony o průběžné první místo přišel Aleš Loprais. V etapě ztratil osm minut, a tak se propadl na druhé průběžné místo – do čela se vrátil Holanďan Janus Van Kasteren. Hned za ním tentokrát dojel Martin Macík, průběžně nadále třetí. Českým jezdcům a stájím se však celkově na Dakaru letos zatím daří, Jaroslav Valtr je šestý, čtvrtý jeho kolega Pascal de Baar, který jede místo zraněného Martina Šoltyse v nové generace „kapotované“ Tatry týmu Buggyra.

Martin Michek zase musel bojovat se zraněnou rukou, i proto se mu v úvodu etapy moc nedařilo. Nakonec se však vyšplhal na čtrnácté místo, a tak nadále zůstává mezi nejlepšími. Pokračuje i těžce zraněný Libor Podmol, který na jedno oko v etapě po dřívější nehodě prakticky neviděl.

3. etapa: Loprais v čele kamionů

Aleš Loprais v úvodu Rallye Dakar 2024 dokazuje, jak mu to jede. Po slušných výsledcích z předcházejících etap tu třetí vyhrál a dostal se díky tomu do čela průběžného pořadí! Hned za ním dojel Martin Macík, který je aktuálně průběžně třetí.

Třetí etapa je tzv. maratónská, což znamená, že týmy budou mít minimum času na přípravu do čtvrté etapy. To ještě může hodně zamíchat pořadím. Zatím se pak ukazuje, že je letošní Dakar hodně náročný.

„V terénu bylo vše, co nám Saúdská Arábie může nabídnout. Nechyběly duny, kopcovité nebo kamenité výjezdy, dlouhé sjezdy, koryta, vyschlá řečiště… Brutality. Na motorce jsem byl šest nebo sedm hodin, makal jsem, co to šlo,“ komentoval v cíli etapy motorkář Martin Michek, který dojel na krásném desátém místě, které drží i průběžně. Takové štěstí neměl Libor Podmol, který vážně spadl. Ostatně favorizovaný Sam Sunderland na Dakaru skončil, kvůli technickým potížím.

Jedenáctý v etapě mezi automobily skončil Martin Prokop, který se trochu trápil s nastavením svého auta. „Jeli jsme si svoji jízdu a jediný zásek byl v dunách, které byly hodně měkké. Tři výjezdy jsme nezvládli a hrozně jsme se tam trápili,“ vysvětlil Prokop s tím, že nastavení se přizpůsobilo kamenité trati. Mezi automobily mimochodem vcelku senzačně po třetí etapě vede domácí Jazíd Rádžhí.

2. etapa: Loprais bojoval o průběžné první místo

Rallye Dakar 2024 začal ve velkém stylu. Po první velice náročné první etapě následovala druhá, neméně těžká. Trasa z z Hanakíjá do Davadmí vedla totiž i dunami, což Češi ocenili. Na závodní jezdce čekalo 655 km, z toho 463 km měřených. S podmínkami si nejlépe poradil Aleš Loprais se svou Pragou, který dokonce bojoval o etapové vítězství. Nakonec z toho byla druhá příčka, která mu patří i v průběžném pořadí. Zatím první zůstává loňský vítěz, Holanďan Janus Van Kasteren.

Skvěle zajel i Martin Macík, v etapě i průběžně třetí. „Čenda letěl úplně bez problému, i když etapa byla fakt drsná a dlouhá. Dostali jsme všichni zabrat, ale mám radost, že se nám podařilo předjet několik soupeřů. Třetí místo v etapě a vlastně i celkově nás parádně namotivovalo do zbytku Dakaru,“ uvedl v cíli etapy Macík. Naopak ztratil Jaroslav Valtr z Tatrou Buggyry, měnil pneumatiky a zdržely i mírné chybičky, kvůli čemuž se propadl z průběžného třetího na páté místo.

Před ním je tak čtvrtý jeho týmový kolega, Pascal de Baar, který jede s novou generací Tatry od Buggyry. „S Tatrou jsem byl poprvé v dunách. Jen co jsme udělali pár úprav v nastavení, tak jsem se cítil skvěle. Na cestě jsme potkali Gerda Huzinka. Položil kamion na bok, tak jsme mu asi patnáct minut pomáhali zpátky na kola. Do cíle jsme jeli na plný plyn, předjeli jsme skoro všechny soupeře a dojeli čtvrtí,“ řekl k etapě de Baar.

Po nešťastné první etapě si spravil chuť Martin Prokop, který ve své kategorii automobilů dojel na krásném desátém místě. V průběžném pořadí se tak posunul na 25. příčku. Do čela pořadí se dostal zkušený Carlos Sainz z Audi, v samotné etapě však triumfoval jeho týmový kolega Stéphane Peterhansel, 14násobný vítěz Dakaru.

Motocyklista Martin Michek se drží v průběžném pořadí desátý, v etapě však byl šestnáctý. Prasknul mu airbag, řešil i drobné pády.

Sledovat pak stojí za to i kategorii Dakar Classic. Ondřej Klymčiw se svou Škodou 130 LR totiž zatím jede mezi nejlepšími a je po druhé etapě průběžně druhý!

1. etapa: Valtr třetí, Prokop ztratil

V úvodní etapě Rallye Dakar 2024 z Úla do Hanakíjá se z českých závodníků nejvíce dařilo Jaroslavu Valtrovi z Buggyry, mezi kamiony totiž dojel na krásném třetím místě. A to bojoval s technickým trablem na naftové pumpě. Hned za ním etapu dokončil Aleš Loprais, v prologu druhý. Další z českých favoritů, Martin Macík dojel až osmý, přesto byl v cíli spokojený. „Bylo to rychlý a technický, takže jsme museli jet hlavou. Jak jsme vyjeli z kamenů, šlápli jsme na plyn, abychom dohnali čas, který jsme ztratili díky výměně gumy. Našli jsme pár zkratek a předjeli jsme De Baara, takže za nás nakonec poměrně spokojenost,“ uvedl Macík v cíli. Nejrychlejším mezi kamiony byl loňský vítěz Janus Van Kasteren.

Úvodní etapa přitom byla hodně náročná. Organizátoři si na závodníky připravili 414 „ostrých“ kilometrů, kamionům ale nakonec celková porce byla nakonec kvůli odloženému startu zkrácena na 281 km. I tak byla trať plná ostrých kamenů.

Právě ty se bohužel staly osudnými Martinu Prokopovi, kvůli několika defektům a poničení auta se postupně propadal pořadím. Nakonec z toho byla ztráta  49:17 minuty na vítězného De Meviuse z Toyoty, pro něhož to byl první etapový triumf na Dakaru. Hned za Prokopem dojel Tomáš Ouředníček z Toyoty, který jede hlavně na jistotu. Následovala Aliyyauh Koloc z Buggyry.

Zaskvěl se pak i motocyklista Martin Michek. Přestože jel podle svých slov opatrně, bylo z toho desáté místo v rámci kategorie, na jednom z průjezdních bodů byl dokonce průběžně pátý. Jako nejrychlejší motocyklista byl nakonec vyhodnocen Ross Branch, ten sice ztratil čas při pomoci při nehodě vítěze prologu Tosha Schareina, čas mu byl ale organizátory upraven. To Scharein byl z Dakaru 2024 nucen odstoupit.

Prolog: Loprais mezi kamiony druhý

Dakar 2024 jako již tradičně odstartoval prologem, který se konal 5. ledna. U automobilů a kamionů se sice nezapočítává do celkového hodnocení soutěže, svoji důležitost však má, určuje startovní pořadí pro první etapu. Tomu odpovídá i fakt, že měřený úsek měřil jen 27 kilometrů. Celkem však jezdci museli zdolat 157 kilometrů v okolí Al-‚Ula.

V prologu se náramně dařilo Aleši Lopraisovi, který naznačil, že mezi kamiony má opět ambice jet o celkové vítězství jako loni. V prologu totiž se svou Pragou V4S skončil druhý. Rychlejší byl jen Janus Van Kasteren, loňský vítěz Dakaru mezi kamiony. Loprais i další jezdci si trasu prologu pochvalovali, líbila se pestrost i náročnost.

Čtvrtý v kategorii kamionů byl Jaroslav Valtr s Tatrou týmu Buggyra, Martin Macík s Ivecem „Čenda“ dojel v prologu šestý. I ten však ztratil jen 76 sekund na nejrychlejšího Van Kasterena, což dokazuje krátkost prologu.

Slušný výsledek zajel také Martin Prokop mezi automobily. S novým speciálem, s novým šestiválcovým motorem dojel devátý. Nejrychlejší byl v této kategorii Mattias Ekström s Audi, které bude chtít zapomenout na nepovedený loňský ročník. Obhájce prvenství Násir Al-Attíja byl tentokrát až dvanáctý, tentokrát však nejede s Toyotou jako v minulých letech, nýbrž se speciálem Prodrive Hunter. S tímto speciálem letos opět jede i Sébastien Loeb, v prologu třetí.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *