Český trh

Dálniční známky pro rok 2024: Jednodenní, zdražení i zlevnění

Dálniční známky v České republice čekají v roce 2024 zásadní změny. Tedy jestli bude schválen návrh novely zákona o pozemních komunikacích. Pokud se tak stane, bude od března 2024 možné koupit jednodenní dálniční známku pro české dálnice. Zároveň však roční viněty zdraží. Naopak známky s kratší dobou platnosti budou levnější.

Návrh novely počítá s tím, od března 2024 bude nově bude možné zaplatit si jednodenní dálniční známku za 200 Kč, desetidenní bude stát 270 Kč, měsíční pak 430 Kč. Roční poplatek bude od března příštího roku činit 2.300 Kč. To znamená, že zatímco roční dálniční známka v roce 2024 zdraží, ty s kratší dobou platnosti budou levnější.

V cenách je již obsažená povinná proporcionalita cen u jednotlivých druhů dálničních známek podle evropské směrnice. Podle pravidel směrnice Euroviněta mají členské země Evropské unie povinnost se od března 2024 řídit při stanovení cen časových poplatků povinným stropem, který se vypočítává procentuálně vůči ročnímu poplatku. Měsíční známka tak musí být maximálně do 19 % ročního poplatku, desetidenní do 12 % a nově bude také denní známka ve výši 9 % té roční.

„Veškeré peníze z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic,“ říká ke zdražení ministr dopravy Martin Kupka (za ODS).

Nová pravidla pro hybridy

Evropská směrnice zároveň mění pravidla pro bezplatné využití dálnic. Umožňuje totiž odpustit časový poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický nebo vodíkový pohon. Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 g CO2/km, která dosud za české dálnice nemusí platit, zůstanou alespoň nadále významně zvýhodněna. Platit budou 25 % sazby časového poplatku.

U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni 50 % sazby časového poplatku.

A co dálniční známky v roce 2025?

Ceny dálničních známek se pak podle všeho změní i v roce 2025. Nad rámec evropské směrnice totiž bude v zákoně zaveden mechanismus automatické valorizace všech sazeb časového poplatku, který může vést ke zvýšení, nebo ke snížení sazeb podle pevně stanovených 2 kritérií. Prvním kritériem je meziroční procentuálně vyjádřený vývoj spotřebitelských cen dle zjištění Českého statistického úřadu a druhým meziroční procentuálně vyjádřená změna délky dálnic v provozu evidovaná Ministerstvem dopravy. Takto se poprvé upraví cena od 1. ledna 2025. Naplní-li se příznivá makroekonomická predikce, inflace bude nadále významně brzdit své tempo a nelze tak očekávat zásadnější meziroční zvyšování sazeb časových poplatků.

Aktuálně má česká dálniční síť 1.365 kilometrů, z toho je aktuálně bez povinnosti mít zaplacený dálniční poplatek 226 kilometrů. V roce 2022 přibylo na dálniční síti 21,2 kilometrů, v roce 2023 to bude celkem 15,4 kilometrů.

V roce 2024 je v plánu zprovoznit rekordních 118,1 kilometrů. Jen část z nich zprovozněná do léta 2024 se však projeví v sazbě časového poplatku pro rok 2025, zbytek zprovozňovaný v druhé půlce roku se do ceny promítne až v roce 2026.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *