Toto je 5 nejčastějších chyb českých řidičů. Dost možná je děláte i vy. Poradíme, jak se jim vyhnout

Jak správně používat mlhovky?

Za dopravní komplikace ve velké míře bohužel mohou sami řidiči. Špatné vyhodnocení situace, nedodržení pravidel a další chyby někdy vedou jen k nebezpečné situaci, jindy mohou vyústit v nehodu. Některé chyby jsou přitom častější než jiné. Vybrali jsme 5 nejčastějších chyb, které dle našich zkušeností dělají čeští řidiči nejčastěji. Neděláte je i vy? Poradíme, jak se jim vyhnout.

Jízda ve tmě s denním svícením

Povinné denní svícení mělo zvýšit bezpečnost na silnicích, aby auta byla lépe vidět i ve dne, ve výsledku však často vedou k nebezpečným situacím. Bohužel se totiž často stává, že řidiči zapomenou ve večerních hodinách nebo za snížené viditelnosti přepnout na potkávací světla a problém je na světě. Může se i stát, že čidlo automatického svícení nevyhodnotí situaci správně a auto dále svítí jen denním svícením.

Jelikož auto svítí denní svícení, mají takoví řidiči pocit, že svítí a jsou vidět, jenže opak je často pravdou. Dnes naprosto běžné diody denního svícení totiž za šera nesvítí dostatečně, aby takové auto bylo dobře vidět už zdáli, zezadu navíc takové automobily dost často nesvítí vůbec. Zezadu tak nejsou takové vozy vidět vůbec, zvlášť pokud mají šedou nebo tmavou barvu.

I z toho důvodu řada výrobců upravila u svých modelů denní svícení tak, že svítí nejen přední diody, ale i zadní. A díky tomu jsou vidět lépe ze všech stran. Řešení to sice je, přesto by bylo vhodnější, aby řidiči za šera nezapomínali kontrolovat, jaká světla mají sepnuté. A nebo si všímat, že je okolní šoféři upozorňují na chybu probliknutím dálkovými světly.

Jak v situaci reagovat: Vždy myslete na aktuální podmínky. Když se stmívá, prší nebo je mlha, přepněte na potkávací světla. Automatické systémy nemusí být stoprocentně spolehlivé, proto je důležité udržovat si zvyk manuálně kontrolovat osvětlení.

Zbytečně zapnuté mlhovky

Také druhá častá chyba českých řidičů se týká osvětlení. Mlhová světla jsou navržena pro extrémní podmínky na silnici, jako je hustá mlha, hustý déšť nebo silné sněžení. Ostatně jejich využití zákon vyžaduje jen za takové situace (zadní mlhovky), použití předních mlhovek je pak na uvážení řidiče.

Taková situace ale ve výsledku nastává jen málokdy a ve většině případů jsou zapnuté mlhovky zbytečné, zvlášť při jízdě ve městě. Pokud není viditelnost až tolik omezená, mohou mlhovky ostatní řidiče oslňovat nebo je zbytečně znervózňovat. I proto je vhodné mlhovky vypnout, jakmile z mlhy nebo hustého deště vyjedete.

Jak v situaci reagovat: Zapínejte mlhovky pouze tehdy, když je viditelnost snížená pod zhruba 50 metrů. Jakmile se podmínky zlepší, okamžitě je vypněte, zvláště ty přední. Naučte se rozpoznávat, kdy jsou skutečně potřeba, a kdy ne.

Jak správně používat mlhovky?

Kdy používat mlhovky? Video návod, jak na to

Mlhová světla se hlavně během podzimu ukazují jako velký nešvar českých řidičů. Ukazuje se, že mnoho šoférů neumí mlhovky správně …

Nedodržování pravidla zipu

Pravidlo zipu je v české legislativě ustanoveno už od roku 2000, tedy bezmála čtvrt století, přesto se mnohdy zdá, jakoby ho čeští šoféři neznali. Mnozí řidiči toto pravidlo ignorují, nepouštějí ostatní dle pravidla střídání vozidel z jednotlivých pruhů, naopak se cpou bezdůvodně do druhého pruhu, nebo zbytečně stojí v jednom pruhu daleko před zúžením. To všechno vede k tomu, že se dopravní situace v místě zúžení zhoršuje. Pravidlo zipu má přitom dopravu dělat bezpečnější a hlavně plynulejší.

Jak v situaci reagovat: Dodržujte pravidlo zipu vždy, kdy se více jízdních pruhů zužuje do jednoho. Řaďte se do pruhu střídavě z každého pruhu, jedno vozidlo z jednoho pruhu, jedno vozidlo z druhého pruhu. Do pokračujícího pruhu přitom přejíždějte opravdu až v místě zužování, nikoliv daleko před ním, a to ani v případě, že kolona stojí v jednom pruhu dávno před zúžením. Zipovat se totiž má opravdu až v místě zúžení.

Pravidlo zipu

Pravidlo zipu: Víte, jak správně zipovat?

Tzv. pravidlo zipu, neboli střídavé řazení, pomáhá plynulosti dopravy na místech, kde se zužují jízdní pruhy. Zkušenosti z českých silnic …

Neuhýbání sanitkám

Vozidla s právem přednostní jízdy jsou běžnou součástí nejen tuzemských silnic. Automobily policie, vězeňské služby, vojenské a obecní policie, hasičských záchranných sborů či zdravotnické záchranné  služby mají právo bezpečný a plynulý průjezd. Ostatní řidiči jim tak musejí uhnout a v případě nutnosti i zastavit na takovém místě, aby jim nepřekážela.

Jenže to se v mnohých případech neděje. V kolonách řidiči netvoří „záchranářskou uličku“ pro průjezd sanitky, hasičů či policie, jindy zase zbrkle zastaví tak, že automobil používající maják nemůže vůbec projet. Stávají se i situace, kdy řidiči zazmatkují nebo dokonce na vozidlo s právem přednostní jízdy vůbec nezareagují. Vznikají tak nebezpečné situace, navíc se dojezd záchranářských vozidel kvůli tomu prodlužuje, což třeba v případě sanitky může být kritické.

I chodci musí respektovat zákon a nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo do vozovky, přijíždějí-li vozidla s právem přednosti v jízdě. A to samozřejmě platí i v případě, že na semaforu pro chodce svítí zelená barva. Nachází-li se na přechodu pro chodce nebo ve vozovce, musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel.

Jak v situaci reagovat: Pokud slyšíte nebo vidíte vozidlo s právem přednostní jízdy, okamžitě zpomalte a uhněte k okraji vozovky. Jste-li v koloně, vytvořte tzv. záchranářskou uličku. Situaci hlavně řešte s klidem, abyste nezazmatkovali.

Záchranářská ulička

Záchranářská ulička: Co říká zákon? A kdo ji může využít?

Tzv. záchranářská ulička je pravidlo usnadňující průjezd vozů integrovaného záchranného systému kolonami. Slouží k průjezdu sanitek, policejních či hasičských aut …

Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky

Každý rok se na našich silnicích stávají nehody způsobené řidiči, kteří podcení stav vozovky. Mokro, náledí nebo sněhové přeháňky dělají vozovku kluzkou a tím i nebezpečnější. Někteří řidiči ale toto riziko podceňují a na kluzkém povrchu nezpomalí. Děje se to zvlášť na dálnicích nebo přehledných, rovných okreskách, na nichž část šoférů za deště či sněhu jedou, jakoby to neklouzalo. Nezpomalí a ani neřeší bezpečnou vzdálenost. Ano, moderní auta na moderních (a nesjetých) pneumatikách zvládnou mnohé, fyzikální zákony ale zkrátka neoblafnou.

Jak v situaci reagovat: Vždy přizpůsobte rychlost a styl jízdy aktuálním povětrnostním podmínkám. Na mokré nebo zasněžené vozovce snižte rychlost, zvyšte odstup od vozidel před vámi a hlavně na náledí jezděte co nejplynuleji. Dbejte i na vhodné obutí vozidla a pravidelně kontrolujte stav pneumatik.

Dopravní značení: Bezpečná vzdálenost

Bezpečná vzdálenost: Jak číst nové stříšky na českých silnicích?

Bezpečná vzdálenost je zvlášť na dálnicích klíčová, její nedodržení totiž patří mezi nejčastější příčiny dopravních nehod. I to naznačuje, že …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *