Bezpečná vzdálenost: Jak číst nové stříšky na českých silnicích?

Bezpečná vzdálenost je zvlášť na dálnicích klíčová, její nedodržení totiž patří mezi nejčastější příčiny dopravních nehod. I to naznačuje, že bezpečný odstup mnozí řidiči nedodržují. Doporučený odstup dvou vteřin od ostatních vozidel podle aktuálních statistik Ministerstva dopravy nedodržuje mimo obec téměř 70 % řidičů.  I proto se na českých silnicích objevily nové značky, které s dodržením bezpečné vzdálenosti mají pomoci.

Kde nové značky najdeme?

Nově instalované dopravní značení na vybraných úsecích dálnic se objevuje přímo na vozovce. Tvoří ho jakési šipky (podle některých názorů stříšky), které jsou vyobrazeny v pravidelných rozestupech od sebe. Vzdálenost mezi jednotlivými šipkami odpovídá jedné sekundě. Optimální tedy je, aby řidič mezi svým vozidlem a vozidlem jedoucím před ním viděl vždy tyto šipky dvě (jednu uprostřed vzdálenosti mezi svým a dalším autem a druhou těsně za ním).

Vodorovné značení doplňuje i svislé dopravní značení Bezpečný odstup. Řidiče na význam bezpečné vzdálenosti může upozornit také proměnné dopravní značení (informační tabule) sdělením „Dodržuj odstup/ Keep distance“.

Nové značky se zatím objevily na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D48. Konkrétně na dálnici D1 se značení nachází na 156,5 km v úseku u Velké Bíteše, na dálnici D5 na 26,5 km v úseku u Zdic a na dálnici D48 na 58 km v úseku u Nošovic. 

Jak bezpečnou vzdálenost odhadnout bez značky?

„I bez dopravního značení se dá dvouvteřinová vzdálenost odhadnout. Stačí si vybrat nějaký pevný bod na silnici či vedle ní (dobře poslouží třeba strom či sloup veřejného osvětlení) a ve chvíli, kdy vozidlo před vámi tento bod se svým vozidlem mine, začněte počítat čas. Neměli byste k tomuto bodu se svým vozidlem dorazit dříve, než napočítáte právě dvě vteřiny,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP. 

Dalšími body, podle kterých se lze při odhadu správné vzdálenosti orientovat, jsou směrové sloupky. Ty jsou na rovných úsecích silnice od sebe umístěny ve vzdálenosti 50 m, což je zhruba bezpečná vzdálenost od ostatních vozidel, pokud jedete rychlostí 100 km/hod.

K určení toho, jak velký odstup od ostatních při jízdě zvolit, lze také využít mnemotechnickou pomůcku „HALB TACHO“, která se propaguje v Německu, kde platí zákonná povinnost udržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Tato pomůcka říká, že by měl řidič od vozidla před sebou držet odstup, který se rovná polovině rychlosti, která se mu ukazuje na tachometru.

K čemu bezpečná vzdálenost je?

Dodržení bezpečné vzdálenosti je přitom klíčové pro minimalizaci srážky ve vysoké rychlosti. Doporučený odstup dvou sekund od vozidla vpředu totiž řidičům umožní zareagovat v případě kritické situace. Při vzdálenosti mezi vozidly 1s a méně je totiž již téměř nemožné, aby řidič zvládl včas bezpečně zastavit při nenadálé situaci. Přibližně 0,75 sekund potřebuje řidič na to, aby si vůbec všiml, že se před ním děje něco nečekaného, další čas pak vyžaduje manévr vozidla. Dvě vteřiny tak poskytnou řidiči dostatečný časový prostor na to, aby mohl začít včas brzdit či jinak vhodně reagovat. 

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *