Novým ministrem dopravy se v rámci vzniku nové vlády stává Martin Kupka (za ODS), který ve funkci střídá Karla Havlíčka (za ANO). Ambice má vysoké, chce pohnout s výstavbou dálniční sítě i zatraktivinit železniční dopravu.
Ambicí Martina Kupky je, že během čtyř let přibude na 200 kilometrů dálnic. Mluví přitom o zcela o nových úsecích, postavených na zelené louce. Do čísla tudíž nezapočítává rekonstruované úseky, jak je za nové mnohdy prezentovala odcházející vláda.
Jaké dálnice se postaví?
„Musíme pohnout s dostavbou Pražského okruhu, za čtyři roky bude rozestavěna klíčová část mezi Běchovicemi a D1, severní část okruhu bude připravena k výstavbě. Stejně tak potřebujeme dokončit D1 u Přerova a rozestavět co nejvíce úseků na D35, která je alternativní spojnicí východu a západu země,“ říká nový ministr dopravy Martin Kupka.
Plán je přitom vcelku reálný splnit. Karel Havlíček totiž svému nástupci podle předávací zprávy přenechává výstavbu 131,1 km zcela nových dálnic, které mají být otevřeny v příštích letech. Klíčovým rozvojem mají být nové úseky dálnice D4 stavěné jako PPP projekt, které mají být hotové v roce 2024. Už v roce 2022 však má otevřít další úsek dálnice D35, mezi Časy a Ostrovem. Rok poté bude následovat úsek dálnice D3 z Hodějovic do Třebotína nebo zkapacitnění obchvatu Loun, jako součást dálnice D7.
Plánované investice do dopravní infrastruktury přesahující významně 100 miliard korun mají u nového ministra jasnou podporu a musí podle něj zůstat v obdobné výši i pro další léta. Zároveň chce vyhodnotit první PPP projekt na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 a zvážit použití stejné formy financování a provozování u dalších dopravních projektů.
Nejen dálnice
„Chceme také zatraktivnit železnici pro cestující, nakoupit moderní a pohodlné vagóny. Výrazně pokročit se stavbami na IV. železničním koridoru s cílem zkrátit jízdní dobu z Prahy do Českých Budějovic na 1,5 hodiny. Rozestavíme také většinu staveb budoucího železničního spojení na letiště Václava Havla Praha. A především, připravíme první stavby vysokorychlostních tratí,“ vypočítává dále své plány ministr Kupka.
Do roku 2025 bude podle nového ministra dopravy také kompletně digitalizovaná dopravní agenda. „Pro nový nebo vyměněný řidičský průkaz už nebude nutné chodit na úřad obce s rozšířenou působností, stejně tak zmizí povinnost nosit průkaz při řízení vozidla u sebe. Zápisy a změny v registru vozidel půjdou také vyřídit přes internet bez návštěvy úřadu,“ vysvětluje Kupka.
Martin Kupka přichází na Ministerstvo dopravy z pozice prvního náměstka hejtmanky Středočeského kraje zodpovědného právě za dopravu. Zároveň byl dlouholetým starostou Líbeznic a od roku 2017 je také poslancem. Podílel se na přípravě důležité legislativy – např. Zákona o právu občana na digitální služby, Bank ID a digitalizace stavebního řízení. Prosadil dva dny účinnosti zákonů a také automatické upozornění na konec platnosti osvědčení o technické způsobilosti vozidla pro držitele datových schránek.
Nový ministr dopravy vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, pracoval v Českém rozhlase jako moderátor a redaktor, byl také mluvčím několika institucí a krátce i mluvčím vlády. Je ženatý, má dvě děti, volný čas tráví v přírodě, na kole nebo na lyžích.