Začátek roku bývá v motoristickém sportu pravidelně ve znamení vrcholících příprav na nadcházející sezonu. Platí to i v roce 2021, přestože i letošní sezona bude silně ovlivněna pandemií koronaviru. Jednotlivé týmy Formule 1 tak už začaly odhalovat monoposty pro sezonu 2021, jako vůbec první sérií premiér zahájil McLaren. Co všechno se mění?
McLaren MCL35M
Jako první debutoval v polovině února monopost týmu McLaren, nazvaný MCL35M. Stáj z Wokingu prošla přes sezonou 2021 výraznými změnami. Angažovala Daniela Ricciarda, který nahradil Carlose Sainze, jež zamířil k Ferrari, navíc změnil pohonnou jednotku. V roce 2021 mu ji místo Renaultu opět bude dodávat Mercedes. Naváže tak stáj na úspěšné období stříbrných šípů McLaren-Mercedes z přelomu tisíciletí? To se teprve uvidí, McLaren by každopádně minimálně rád navázal na třetí místo v Poháru konstruktérů z roku 2020.
Tentokrát každopádně MCL35M vsadí na tradiční barvu McLarenu, oranžovou, doplněnou o modrou. Změna dodavatele motoru si navíc vyžádala i další změny v konstrukci, ať už z hlediska šasi, chlazení nebo elektroinstalace. I proto při prezentaci MCL35M stáj oznámila, že ještě nejde o definitivní závodní verzi.
AlphaTauri AT01
Krátce po McLarenu představil svůj speciál tým AlphaTauri, často nazývaný juniorkou Red Bullu, byť sám se považuje za jeho bratra než syna. Jmenuje se AT02 a sází na opačnou barevnou kombinaci než předchozí AT01 pro rok 2021. Místo světlé barvy tak monopostu dominuje tmavý odstín. I v tomto případě v době uvedení nešlo ještě o hotové auto. Šasi každopádně naváže na předchůdce, doplní ho však nový nos nebo přepracované přední zavěšení. Úpravy se také dotkly aerodynamiky, přičemž i nadále bude AlphaTauri přebírat část komponentů od Red Bullu. Cílem někdejšího Minardi pro rok 2021 je udržet se ve středu pole a být nejlépe na jeho vrcholu.
Alfa Romeo Racing Orlen C41
Poté se prezentoval nový speciál týmu Alfa Romeo, který býval známý jako Sauber. Speciál Alfa Romeo Racing Orlen C41 byl představen ve Varšavě, díky partnerství s petrolejářským gigantem Orlen. Právě označení může mnohé zmást, speciál pro rok 2020 nesl označení C39. Model C40 byl totiž připravován podle nových pravidel, která však byla posunuta až pro rok 2022.
Nové barevné zbarvení kombinující červenou a bílou navrhlo přímo stylistické centrum automobilky Alfa Romeo. Většina komponentů navazuje na C39, novinkou je však oblast přídě nebo motor Ferrari. Kvůli novým pravidlům vůz přišel o 10 % přítlaku, a tak konstruktéři zapracovali právě na této oblasti, pomocí upraveného difusoru a podlahy.
Cílem týmu je pak rozhodně vylepšit své výsledky a nenavázat na pokaženou sezonu 2020, kdy mezi týmy Alfa skončila až osmá.
Red Bull RB16B
Den po Alfě představil svůj speciál také Red Bull Racing. Jmenuje se RB16B a podobně jako další stroje pro sezonu 2021 vychází z monopostu pro předcházející sezonu, o čemž svědčí i jeho označení. Red Bull však zdůrazňuje, že důležitou novinku najdeme v útrobách, kde pracuje nejnovější evoluce motoru Honda.
Mercedes-AMG F1 W12 E Performance
Na začátku března prezentace nových monopostů pro rok 2021 pokračovaly. Druhého března odhalil svůj speciál úřadující šampion, Mercedes-AMG, jehož novinka se jmenuje F1 W12 E Performance. Při prezentaci však stáj zůstala tajemná ohledně provedených změn, jen přiznala, že došlo k úpravě pohonné jednotky, kvůli zvýšení výkonu i spolehlivosti. Nové je také závodní zbarvení.
Alpine A521
Téhož dne jako Mercedes-AMG představil svůj monopost také tým Alpine, který v předchozích letech figuroval ve Formuli 1 pod jménem mateřské automobilky Renault. Se změnou označení souvisí i nové závodní zbarvení, které sází na modrou, charakteristickou barvu značky Alpine. Doplňuje ji červená a bílá jako odkaz na francouzskou vlajku. Kvůli pravidlům monopost vychází z loňského R.S.20, tým však upravil všechny díly, které nebylo potřeba nově homologovat. Změny se přitom mají týkat hlavně aerodynamiky v zadní části vozu.
Aston Martin AMR21
Den po novém Mercedesu a Alpine debutoval další speciál „automobilové značky,“ Aston Martin AMR21. Tým dosud známý pod označením Racing Point (a v minulosti jako Force India) se pro rok 2021 přejmenoval právě na Aston Martin, to když do stejnojmenné automobilky investoval majitel týmu, kanadský miliardář Lawrence Stroll. Aston Martin se tak jako tým vrací do F1 po dlouhých 61 letech.
Změnu názvu podobně jako u Alpine doplňuje proměna závodních barev, místo růžové přichází zelená, typická barva pro Aston Martin a jiné britské značky. Pořád však nechybí prvek růžové, jako odkaz na dlouholetého partnera stáje, firmu BWT. Bližší informace o změnách proti loňskému monopostu nově pojmenovaná stáj neprozradila, o pohon se každopádně nadále postará ústrojí dodávané Mercedesem.
Haas VF-21
Bez větších pomp představil svůj nový speciál tým Haas, který zveřejnil jen několik jeho fotografií bez detailnějších informací. Ty má odhalit až těsně před předsezónním testováním, které se koná 12. až 14. března v Bahrajnu. Přesto však Hass VF-21 vzbudil zájem, protože do zbarvení monopostu americké stáje významně promluvil ruský sponzor, firma Uralkali, vlastněná otcem týmového jezdce Nikity Mazepina. Zbarvení totiž využívá motivů ruské vlajky. Světová antidopingová agentura (WADA) tak okamžitě začala zkoumat, zda nejde o obcházení zákazu zveřejňování státního znaku nebo symbolů Ruska na velkých sportovních akcích.
Williams FW43B
To WIlliams chtěl prezentaci nového monopostu FW43B pojmout velkolepě, a to i pomocí prezentace ve virtuální realitě, tato část představení však musela být nakonec zrušena, kvůli napadení hackery. Novinka slavného týmu se vrátila k ikonické modré, kterou chce stáj vzpomenout na své úspěšnější období z minulosti. Ostatně už letos se bude chtít zlepšit, čemuž má pomoci nový šéf stáje, slavný Jost Capito, který krátce působil u McLarenu a dlouhá léta vedl rallye tým Volkswagen v jeho nejúspěšnější éře.
Ferrari SF21
Jako poslední svůj monopost pro rok 2021 představilo legendární Ferrari. Jako již tradičně si uchovalo červené zbarvení, avšak tentokrát ve dvou odstínech. Maranellská stáj chce zapomenout na nepovedenou sezonu 2020, která byla nejhorší od roku 1980, když v hodnocení konstruktérů skončila až šestá. I z toho důvodu v Maranellu zapracovali na pohonné jednotce, v útrobách tak pracuje nový agregát 066, který má zajistit vyšší rychlost na rovinkách. Změnil se i design předního nosu, předního křídla i krytu motoru. Žetony umožňující výraznější úpravy klíčových komponentů pak Ferrari použilo na úpravu převodovky a zadního zavěšení.