Značka Volkswagen má smutnou zprávu pro všechny fanoušky svých motoristických aktivit. Rozhodla se totiž zcela ukončit účast v motoristických disciplínách. Divize Volkswagen Motorsport čítající 169 pracovníků sídlící ve Wolsburgu tak bude sloučena s mateřskou automobilkou.
„Značka Volkswagen je na cestě stát se předním poskytovatelem udržitelné e-mobility. Za tímto účelem shromažďujeme své síly a rozhodli jsme se ukončit vlastní aktivity značky Volkswagen v motoristických sportech,“ říká Frank Welsch, člen představenstva odpovědný za rozvoj automobilky. Přitom zdůrazňuje, že zkušenosti třeba z projektu ID.R budou užity také při vývoji sériových elektromobilů.
Uzavírá se tak kapitola, která měla dlouhého trvání. Historie Volkswagen Motorsport se datuje do šedesátých let, kdy stavěl monoposty pro nižší kategorie formulí. Později se značka zaměřila na rallye scénu. V novém tisíciletí Volkswagen úspěšně startoval na Rallye Dakar, kde speciál Race Touareg získal mezi lety 2009 a 2011 tři vítězství za sebou. Posléze se značka z vytrvalostních závodů přesunula do světového šampionátu v rallye, v němž Polo R WRC získalo mezi lety 2013 až 2016 čtyři tituly za sebou.
Následně však Volkswagen poněkud překvapivě oznámil odchod z WRC, a to přestože byl v přípravách nový speciál pro sezonu 2017. Jako důvod je nejčastěji uváděna snaha o snížení nákladů z důvodů řešení následků tehdejší emisní kauzy Dieselgate. Později se Volkswagen vrátil alespoň do nižších kategorií rallye, když nabídl soukromým týmům Polo GTI R5. Vedle toho značka figurovala také v rallyecrossu a šampionátu cestovních vozů TCR. V poslední době pak postavila elektrický speciál Volkswagen ID.R, který nasadila na různých tratí pro překonání různých rekordů. Naopak na několikrát spekulovanou účast ve Formuli 1 nikdy nedošlo.
Dobrou zprávou pro zákazníky je alespoň ta, že Volkswagen slibuje zajištění potřebných náhradních dílů pro závodní speciály Polo GTI R5 a Golf GTI TCR i v následujících letech. Samotná produkce zákaznických kusů Pola GTI R5 bude ukončena ještě před koncem letošního roku.
Místo Formule E Dakar a Le Mans
To naopak Audi v motoristickém sportu nekončí, ba naopak. Čtyři kruhy totiž oznámily, že chystají účast na Rallye Dakar. Svůj speciál připravují pro ročník 2022, přičemž bez bližších detailů má jít o elektrifikované vozidlo. „Elektromobilita pro čtyři kruhy dnes už není budoucí sen, ale přítomnost,“ vysvětluje předseda představenstva automobilky Markus Duesmann.
Vedle toho Audi připravuje také návrat do Le Mans. Slavnou čtyřiadvacetihodinovku vyhrálo v novém miléniu hned třináctkrát, je tak druhou nejúspěšnější značkou v tomto závodě po Porsche, které slavilo hned devatenáctkrát. Ingolstadtská automobilka chystá speciál pro novou třídu hypersport, která využije základ sériových vozidel. V tuto chvíli však není jasné, kdy se Audi opět na startu závodu 24 hodin v Le Mans objeví.
Tyto kroky však znamenají také jeden odchod. Audi totiž v rámci zaměření se na Dakar a Le Mans překvapivě končí v sérii elektrických monopostů Formule E, a to už po sezoně 2020/2021. Je to překvapivé oznámení, s ohledem na to, že Audi dříve ukončilo své aktivity v DTM, právě kvůli zaměření se na Formuli E. Z vedení ale podle zákulisních zpráv zaznívají hlasy, že účast ve Formuli E už splnila svůj účel a není potřeba dále pokračovat.