Formule E je šampionát elektřinou poháněných monopostů, který už získal svoje stálé místo v motoristickém kalendáři. Dnes už se dokonce jede v rámci Mezinárodní automobilové federace (FIA) jakožto světový šampionát. Nadcházející sezona Formule E 2021/2022 je totiž v pořadí již osmá. Co od ní můžeme čekat?
Formule E už bez Audi a BMW
Nutno říci, že v oblasti týmů náš čekají mnohé změny. Audi a BMW totiž v minulosti oznámily, že po sezoně 2020/2021 v šampionátu končí. Čtyři kruhy hodlají nově závodit v Rallye Dakar, a to se speciálem RS Q e-tron s hybridním pohonem, respektive s elektromobilem s prodlužovačem dojezdu ve formě spalovacího motoru. Audi však nadále bude sloužit jako dodavatel pohonných jednotek pro Envision Racing. V jeho jméně už nenajdeme logo společnosti Virgin, spolu s tím, jak Envision Group kompletně převzalo vlastnictví stáje. Podobně BMW bude pohonné jednotky dodávat stáji Avalanche Andretti.
Formule E navíc týmové složení změní i do budoucna. Sezona 2021/2022 bude totiž podle dřívějších prohlášení poslední pro Mercedes EQ. Ten se přitom stal šampionem sezony 2020/2021 mezi týmy, jeho jezdec Nyck de Vries se pak radoval z titulu mistra světa. Byl to přitom boj až do posledního závodu, v němž rozhodovalo jen pár bodů.
Také mnozí jezdci se změní. Hlavní událostí je příchod Antonia Giovinazziho do týmu Dragon Penske Autosport, který doposud závodil ve Formuli 1, za stáj Alfa Romeo. Půjde tak o dalšího závodníka se zkušenostmi z královny motorsportu, kterými už jsou třeba Sebastein Buemi, Pascal Wehrlein nebo Lucas Di Grassi. Nováčky jsou i Oliver Askew (Avalnche Andretti), který dosud závodil v IndyCar, a Dan TickTum (Nio 333 Racing), který dosud působil ve Formuli 2.
Oliver Rowland pak z Nissanu zamířil do Mahindry, zatímco Lucas Di Grassi se z končícího Audi přesunul do Rokit Venturi. René Rast, Alex Lynn nebo Tom Blomqvist pak odešli do jiných šampionátů.
Formule E 2021/2022: Složení týmů | |
---|---|
Tým | Jezdci |
Avalanche Andretti | Jake Dennis, Oliver Askew |
Dragon Penske Autosport | Sette Camara, Antonio Giovinazzi |
DS Automobiles DS Techeetah | Antonio Felix da Costa, Jean Eric Vergne |
Envision Racing | Robin Frijns, Nick Cassidy |
Mahindra Racing | Oliver Rowland, Alexander Sims |
Mercedes EQ | Stoffel Vandoorne, Nyck de Vries |
Nio 333 Racing | Oliver Turvey, Dan Ticktum |
Nissan e.Dams | Sebastien Buemi, Maxmilian Günther |
Jaguar Racing | Sam Bird, Mitch Evans |
Rokit Venturi | Edoardo Mortara, Lucas Di Grassi |
TAG Heuer Porsche | André Lotterer, Pascal Wehrlein |
Závodní speciál
Sezona 2021/2022 navíc bude poslední pro současné závodní speciály generace 2, pro sezonu 2022/2023 se totiž už počítá s třetí generací monopostu. Právě jeho technická podoba se podle všeho nelíbila Audi, BMW a Mercedesu, kteří se rozhodli před touto érou Formuli E opustit.
Technický základ je tak nadále jednotný, vyrábí jej Spark Racing Technology, ve spolupráci s Dallarou. Baterie pak dodává McLaren, jejich kapacita 56 kWh přitom už vystačí na jízdu po celý závod, bez nutnosti výměny monopostu v polovině závodu, jak bývalo ve Formuli E kdysi zvykem.
Původně se přitom plánovalo, že by se závodilo v upravených vozech druhé generace, tzv. Gen 2 Evo. Tento derivát byl ale nakonec zcela zrušen, nejprve jeho příchod odložila pandemie onemocnění covid-19, následně bylo od něj zcela upuštěno, protože by byl používán jen v jediné sezoně.
Kalendář Formule E pro rok 2022
Kalendář nadcházející sezony Formule E v tuto chvíli počítá s 16 závody v 12 lokacích. Přestože v duchu tradice je nadcházející sezona Formule E nazývána jako sezona 2021/2022, všechny závody se pojedou během roku 2022. Předsezónní testy se ale odehrávají právě ještě v roce 2021, ve španělské Valencii, na přelomu listopadu a prosince. V Saúdské Arábii, USA, Velké Británii nebo Jižní Koreji se přitom pojedou hned dva závody. V polovině prosince 2021 bylo oznámeno, že dva závody se pojedou také v Římě a Berlíně. Na zamýšlený čínský závod tak nakonec nedojde.
Poprvé se pojede právě v Soulu, dříve plánované závody v korejské metropoli byly zrušeny vzhledem k pandemii koronaviru. Novinkou bude i ePrix v kanadském Vancouveru, zatímco závod v Mexiku se vrací z Puebly zpět do Ciudad de México. Závod v indonéské Jakartě se pak pojede místo dříve plánované ePrix v jihoafrickém Kapském Městě.
Pořadatelé nicméně zdůrazňují, že budou po celou sezonu sledovat aktuální koronavirovou situaci, stejně jako aktuální cestovatelské restrikce. I proto je možné, že se kalendář Formule E sezony 2021/2022 bude ještě měnit, v závislosti na aktuálních podmínkách.
Formule E 2021/2022: Předběžný kalendář | ||
---|---|---|
Místo závodu | Země závodu | Datum |
Diriyah | Saúdská Arábie | 28. ledna |
Diriyah | Saúdská Arábie | 29. ledna |
Ciudad de México | Mexiko | 12. února |
Řím | Itálie | 9. dubna |
Řím | Itálie | 10. dubna |
Monako | Monako | 30. dubna |
Berlín | Německo | 14. května |
Berlín | Německo | 15. května |
Jakarta | Indonésie | 4. června |
Vancouver | Kanada | 2. července |
New York | USA | 16. července |
New York | USA | 17. července |
Londýn | Velká Británie | 30. července |
Londýn | Velká Británie | 31. července |
Soul | Jižní Korea | 13. srpna |
Soul | Jižní Korea | 14. srpna |
(Vydáno 30. listopadu 2021 9:05, aktualizováno 23. ledna 2022 19:18)