Autobaterie a péče o ni: Jak se starat, aby vydržela?

Autobaterie je nedílnou součástí automobilů, která zvlášť v zimě vyžaduje zvláštní péči, aby více vydržela. Poradíme proto, jak se starat o o baterii do auta a jak často autobaterii nabíjet, aby se zvýšila její životnost, či jak slabou baterii vůbec poznat.

Příprava na zimu

Zimní sezona může autobaterii dělat potíže, a to zvlášť v případě, kdy baterie není v dobré kondici, či když teploty souvisle klesají pod -10 °C. I proto se vyplatí před zimou nechat autobaterii zkontrolovat v odborném servisu, případně ji dobít.

V zimě je pak vhodné sledovat počasí pro následující dny. Za běžných zimních teplot do zhruba -10 °C by neměly mít nabité autobaterie v dobrém stavu žádné potíže. Pokud však teplota souvisle klesne pod tuto teplotu, situace se změní. Ztráta kapacity totiž v takovém případě může dosahovat až 30 %. Při – 20 °C je to až 40 %, při – 30 °C dokonce asi 50 %. Za hlubokých mrazů se pak snižuje pohyblivost iontů elektrolytu vinou hustoty tekutiny v baterii. Víte-li tedy, že vás takové teploty čekají, chraňte baterii před mrazem (ideálně zaparkujte v garáži), případně mějte připravené startovací kabely, pro případ nouze.

Jak poznat slabou autobaterii?

Autobaterie obvykle nepřestane fungovat ze dne na den, ale motoristovi předem naznačí, že pomalu vypovídá službu. Odborníci Ústředního automobilového klubu (ÚAMK) proto radí sledovat několik varovných signálů. Když se motor začne při startování pomalu protáčet, je to jasný signál, že autobaterie je slabá a je vhodné ji dobít. Stejně tak je podle ÚAMKu příznakem budoucích problémů kolísání intenzity paprsku světlometů, vnitřního osvětlení ve vozidle nebo podsvícení přístrojové desky. I v takovém případě nastává čas autobaterii dobít.

Hlavně pak v takovém případě nespouštějte vyhřívání oken či sedaček nebo třeba rádio a další elektrické spotřebiče ještě před nastartováním motoru. Stejně tak autobaterii dělá zle vícero neúspěšných startů.

Nicméně pozor, u moderních aut se start-stopy systémy vyžadujícími vyspělejší autobaterie už slabá baterie nemusí být tak jasně rozeznatelná. Také v tomto případě ale varovné signály existují: dlouhá doba, než motor „chytne“, byť startér točí normálně, nízký výhřev sedaček po startu, nebo sepnutí vyhřívání až po delší době, případně trvale vypnutý start-stop systém. Moderní vozy navíc umějí na slabou baterii upozornit varovným nápisem na přístrojovém štítu.

I bezúdržbová autobaterie vyžaduje údržbu

Autobaterie jsou dnes prezentovány jakožto bezúdržbové. To se však týká jen hustoty elektrolytu v akumulátoru, do baterie tak už není potřeba doplňovat destilovanou vodu jako kdysi. Naopak napětí v autobaterii se vyplatí sledovat a starat se o něj.

K tomu slouží nabíječka, kterou pořídíte klidně už za ceny do 1.000 Kč. Právě už takové zpravidla umožňují změřit také napětí. Za hranici se považuje hodnota 12,6 až 12,5 V (plně nabitá baterie má klidové napětí až 12,7 V). „Nepřekročitelnou“ je hranice 12,2 V, která je kritická, v této fázi už dochází ke krystalizaci síranu olovnatého, který se váže k elektrodám. Následuje jejich degenerace, takzvaná sulfatace. V takovém případě už je nezbytné připojit akumulátor na nabíječku. Ty s automatickým programem samy přestanou s nabíjením a situace je zachráněna.

Jak často nabíjet autobaterii?

Jak často měřit napětí v autobaterii, je přitom individuální záležitost, odvíjející se podle jízdního stylu, respektive délky tras, které s vozem jezdíte. Autobateriím v zimě nedělají dobře krátké jízdy (cca do 10-15 km), pokud jezdíte takto krátce, vyplatí se kontrolovat stav napětí autobaterie pravidelněji, klidně jednou za měsíc, nebo i jednou týdně. Při pravidelných jízdách na dlouhé trasy se vyplatí napětí zkontrolovat alespoň před startem zimní sezony, případně před dlouhým odstavením vozidla.

Přitom dnes platí fakt, že u „inteligentních“ autobaterií pro vozy se start-stopy není výjimkou, kdy takový akumulátor může být ve špatném stavu už po několika letech, přestože takový automobil pravidelně jezdí dlouhé trasy. Proud se totiž do ní obvykle dodává během brzdění (při rekuperaci brzdné energie), zatímco při ustálené jízdě energii vůz spotřebovává, pro snížení spotřeby paliva (a tím emisí CO2). Právě u takových automobilů výměna autobaterie už nebývá tak snadná jako kdysi. Servisní úkon totiž obvykle vyžaduje také diagnostický zákrok, což udělá jen odborný servis. I proto se i v jejich případě hodí napětí autobaterie pravidelně sledovat, třeba jednou měsíčně, nebo i častěji.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.