Motorsport

Honda se vrací do F1! Spojí se s Aston Martinem

Rok 2026 bude pro F1 klíčový. V platnost vstoupí nová pravidla pro pohonné jednotky, která přilákala k šampionátu nové subjekty. Vedle nich se navíc jeden vrátí. Honda oznámila, že opět bude plnohodnotným dodavatelem motorů pro Formuli 1. Tentokrát však bude spjatá s týmem Aston Martin, který dnes používá jednotky Mercedesu. Ten chce touto spoluprací získat větší nezávislost, ve snaze bojovat o nejvyšší příčky v šampionátu.

Hondu k návratu do šampionátu přilákaly nové regule, které požadují zvýšení poměru výkonu elektromotoru na 50 % celkového výkonu a nařizují používaní 100% uhlíkově neutrálního paliva. Podle vedení japonské automobilky jsou tato nařízení v souladu s vlastním cílem společnosti Honda, stát se do roku 2050 uhlíkově – neutrálním ve všech oblastech provozu.

Vedení výrobce je navíc přesvědčené, že technologie a znalosti, které budou vyvinuty podle nových předpisů F1, mohou být potenciálně aplikované přímo na budoucí sériově vyráběné elektrické vozidla. Konkrétně se v tomto směru hovoří o tom, že Honda zkušenosti z F1 využije v budoucí generaci supersportu NSX. Ten má být elektricky poháněným automobilem.

Návrat do Hondy do F1 je poměrně neobvyklý. Japonská značka vlastně šampionát neopustila. V roce 2021 oznámila, že odchází z F1. Nadále však spolupracovala s Red Bullem a jeho bratrským týmem AlphaTauri. Zároveň se přihlásila jako možný dodavatel jednotek podle nových pravidel platných od roku 2026, a to v době, kdy bylo jasné, že s Red Bullem už spolupracovat nebude. Red Bull se totiž rozhodl vyvinout si agregáty vlastními silami, ve spolupráci s Fordem.

Pikantní na tomto kroku je navíc fakt, že v Aston Martinu dnes působí Fernando Alonso, který motory Honda kdysi silně kritizoval – v době, kdy je používal při svém působení v McLarenu.

Šest dodavatelů v roce 2026

Díky Hondě tak v roce 2026 bude v F1 hned šest dodavatelů motorů. Ferrari, Mercedes a Alpine jsou již v tomto směru zkušení borci. Nově je doplní Audi, které vstoupí do Formule 1 jako partner Sauberu (dnes používá agregáty Ferrari), a Red Bull si motory vyvine ve spolupráci s Fordem. Z top týmů tak vlastní jednotky nebude mít jen McLaren, který se zřejmě nadále spolehne na techniku Mercedesu. Na druhou stranu se stále mluví o možném návratu Porsche, kterému nevyšla dohoda s Red Bullem, a tak je klidně možná spolupráce s britským týmem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *