Škoda v roce 2022: Stylovější Fabia i nové verze Enyaqu

Automobilka Škoda odhalila své plány pro letošní rok 2022. Na českém trhu by ráda registrovala 73.000 automobilů, což by byl zhruba čtyřprocentní meziroční nárůst. Plánuje také v Česku prodat na 1.400 elektřinou poháněných automobilů. Pomoci tomu mají i chystané novinky.

Nové Škodovky pro rok 2022

Již v následujících měsících se u prodejců fyzicky objeví pro rok 2022 modernizovaná Škoda Karoq, která už se oficiálně představila loni. Láká hlavně na přepracovaný vzhled nebo nově nabízené Matrix LED světlomety. Z nabídky naopak vypadla terénně laděná varianta Scout, kvůli nízkému zájmu.

Ještě tento měsíc, v pondělí 31. ledna pak budou debutovat nové varianty elektrického SUV Enyaq iV. První od základu navržené elektroauto Škodovky nabídne avizovanou verzi SUV-kupé, stejně jako vrcholné provedení Enyaq RS iV. To použije dvojici elektromotorů o celkovém výkonu 225 kW, chybět nebude ani pohon všech kol a lithium-iontové baterie s kapacitou 82 kWh. Právě tyto deriváty mají pomoci splnit plán na 1.400 registrací elektrických Škodovek v roce 2022. Naopak s návratem elektrického miniauta Citigoe iV se nepočítá. Do roku 2030 sice Škoda představí tři elektroauta menší než Enyaq iV, minivůz však mezi nimi nebude.

Během roku 2022 nás čeká také premiéra Škody Fabia ve verzi Monte Carlo. Jak je u těchto derivátů zvykem, půjde o stylovou variantu se sportovnějším vzhledem. Nabízena bude výhradně ve formě pětidveřového hatchbacku, nová Fabia Combi už nevznikne. Nadále se tak prodává třetí generace Fabie Combi.

Očekávaný růst

České zastoupení automobilky Škoda Auto přitom předpokládá, že rok 2022 bude z hlediska celkových registrací na českém trhu o něco lepší než ten loňský. Vedení odhaduje čtyřprocentní nárůst na zhruba 215.000 registrací. Podobným tempem chce růst i Škoda, což by znamenalo asi 73.000 registrací mladoboleslavských aut. Loni registrace Škody meziročně klesly o 5,5 %, na 70.946 kusů. Tržní podíl 34 % však odpovídal letům před pandemií koronaviru. Nešlo však o nezájem zákazníků, tuzemské zastoupení naopak evidovalo rekordních 107.000 objednávek. Třeba objednávek na Octavii bylo 27.000, zhruba dvojnásobek proti skutečně registrovaným kusům.

Loňský rok totiž u automobilky Škoda silně ovlivnil důsledek pandemie koronaviru v podobě nedostatku výrobních komponentů. Chyběly primárně polovodiče nebo plastové granuláty, důsledkem čehož Škoda zastavovala výrobu nebo skladovala nedokončené vozy. Dodávky zákazníkům se pak zdržovaly, mnohé objednané vozy se tak budou předávat až letos. Největší problém to byl právě u Octavie, která důsledkem toho ztratila titul nejprodávanějšího vozu z hlediska počtu registrací. Přeskočila ji Fabia.

Tuto situaci už se podle vedení českého zastoupení daří řešit. Do konce ledna by měla být dokončena drtivá většina nehotových aut. Vysoká poptávka nicméně znamená, že čekací lhůty nadále činí čtyři až 13 měsíců, v závislosti na modelu, motorizaci nebo stupni výbavy. Situace s nedostatkem dílů by se přitom mohla stabilizovat do poloviny roku. Pořád však není vyloučeno, že k nějakým výkyvům výroby bude docházet i v následujících měsících.

Rostl i počet prodaných ojetin

Právě kvůli nedostatku nových automobilů řada zákazníků raději volila auto z druhé ruky. Je to znát i na výsledcích programu Škoda Plus, orientovaného právě na ojetá vozidla. Prostřednictvím něj české zastoupení Škody loni prodalo rekordních 55.948 aut z druhé ruky, o čtyři procenta více než o rok dříve. Typicky se jednalo o čtyřleté auto s najetými 63.000 km na svém kontě a s cenovkou 432.000 Kč. Nejprodávanějšími modely byly Octavia, Fabia, Superb, Scala a Rapid. Zajímavostí byl přitom procentní podíl prodaných ojetých elektrovozů, hlavně zhruba ročních Enyaqů iV, což odpovídá jejich podílu mezi novými auty.

V oblasti ojetých aut by Škoda v roce 2022 ráda vyrovnala loňský výsledek. Úkol to ale bude náročný, ojetých aut je rovněž nedostatek, právě kvůli tomu, jaký je o ně zájem.

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *