Nižší střední třída pořád patří mezi nejoblíbenější automobilové segmenty v Evropě. Kdo chce na evropském trhu něco znamenat, musí být v kategorii zastoupen. O to překvapivější se zdá rozhodnutí jedné z velkých značek segment opustit. Jedná se o Ford, který ještě během roku 2025 ukončí výrobu oblíbeného modelu Focus. Přímé náhrady se nedočká.
O rozhodnutí Fordu ukončit produkci Focusu se mluvilo už delší dobu, nyní však krok finálně přichází. Výroba auta v německém závodu Saarlouis bude ukončena v listopadu 2025. Auto je zatím možné bez omezení objednávat, toto se však v blízké době změní. Automobilka totiž může postupně ukončovat příjem objednávek na jednotlivé verze.
Přímého nástupce se Ford Focus nedočká, v tuto chvíli přitom není jasné, zda dorazí alespoň nějaká nepřímá náhrada. Zdá se tak, že zájemci o kompaktní Ford budou muset hledat ve světě SUV – nabízí se kompaktní Kuga nebo elektrická SUV Explorer či Capri. Tyto modely však rozhodně nenabídnou vlastnosti Focusu, který byl léta oslavován pro své jízdní schopnosti. Ostatně pořád tu byl i hot hatch Focus ST.
Ukončení výroby Focusu dokazuje, kterak americká automobilka postupně přestává klást důraz na evropský trh. Focus se vyráběl od roku 1998, aktuálně je na trhu jeho čtvrtá generace, vůz přitom přímo navazoval na rovněž oblíbený Escort. Už dříve Ford ukončil produkci dříve neméně důležitého modelu, malého hatchbacku Fiesta, který kdysi patřil mezi vůbec nejžádanější auto Evropy.
Značka zkrátka věří spíše SUV, na které se soustředí – v malém segmentu jde o Pumu, mezi kompakty třeba o zmíněnou Kugu. Důvodem má být i fakt, že na klasických modelech tolik nevydělává, SUV a crossovery považuje za výdělečnější.
Zatím se však nezdá, že by šlo o dobré rozhodnutí. Loni Ford na evropských trzích prodal 426.307 aut, o 17 % méně než o rok dříve. Přitom šlo o první celý rok, v němž se neprodávala Fiesta, což výsledek rozhodně ovlivnilo.