Kia je další z automobilek, které postupně rozšiřují svoji paletu elektrických modelů. Po očekávaném velkém SUV Kia EV9 jsme se však dočkali překvapení, studie Kia EV5 Concept, vize kompaktního SUV velikosti Sportage s elektropohonem, o jehož přípravách jsme neměli ponětí. Zatím však není jasné, zda se této alternativy ke Sportage dočkáme také na českém trhu.
EV5 Concept debutoval v březnu 2023, aby v srpnu téhož roku následovalo sériové provedení. V obou případech přitom automobilka zdůrazňovala, že chystaný automobil bude zpočátku určený výhradně pro čínský trh, kde se začne prodávat ještě během roku 2023. Následně se však počítá i s prodejem v dalších destinacích, detaily o příchodu na další globální trhy však budou teprve zveřejněny. Jestli tak Kia EV5 dorazí na evropský, potažmo český trh, se teprve dozvíme. Podle zákulisních zpráv je to ale více než pravděpodobné.
Design konceptu měl přitom už hodně blízko sériové verze, jak jsme se dozvěděli po jejím oficiálním odhalení. Kia EV5 tudíž využívá aktuálního stylistického trendu značky, tzv. spojené protiklady, přičemž přímo navazuje na krátce před konceptem odhalenou sériovou verzi velkého SUV EV9. Také EV5 tak sází na hranatou karoserii s nezvykle řešenou přídí, s nově pojatým tzv. tygřím nosem.
Interiér využívá výhod elektrického pohonu a sází na komfort. Sedadla nabízejí masážní funkci, druhá řada sedadel sklopných do úplné roviny umožňuje v autě přespat. Zajímavostí je pak všestranná podlaha kufru „Multi Table“, kterou lze jednoduchým krokem proměnit v malý stůl.
Součástí kokpitu je panoramatický širokoúhlý displej, který zahrnuje 12,3″ přístrojový štít a 12,3″ systém infotainmentu společně s 5″ displejem ovládání klimatizace. Systém staví na novém jednotném grafickém rozhraní Kia; maximální konzistenci zobrazovaných informací pak zajišťuje jednotka centrálního displeje. Počet fyzických tlačítek v celé kabině pak byl omezen na minimum. Pod centrální obrazovkou systému AVNT najdeme čtyři skrytá tlačítka ke spouštění/vypínání vozu společně s ovládáním infotainmentu, topení, ventilace a klimatizace.
K dispozici i jako čtyřkolka
Základem je podvozková platforma E-GMP, určená pouze pro elektromobily této značky. Vůz bude disponovat systémem rekuperačního brzdění a funkcí i-Pedal, umožňující řidiči zpomalovat i zrychlovat jediným pedálem ve prospěch co nejmenší únavy a vyššího pohodlí při řízení.
K dispozici bude několik variant. Konkrétně pro čínský trh tu budou tři provedení. Verze „standard“ s akumulátorovým modulem o kapacitě 64 kWh a elektromotorem 160 kW by měla nabídnout dojezd 530 km. Provedení „long-range“ s 88kWh akumulátorem a stejným 160kW elektromotorem by mělo disponovat dojezdem 720 km na jedno nabití. Provedení „long-range AWD“ bude používat akumulátorový modul o kapacitě 88 kWh a nabídne systémový výkon 230 kW prostřednictvím předního elektromotoru 160 kW a elektromotoru na zadní nápravě o výkonu 70 kW. V případě verze AWD pak Kia odhaduje maximální dojezd na 650 km. Model dále podporuje systém rychlodobíjení, díky němuž se akumulátor dobije ze 30 na 80 % za pouhých 27 minut. Do budoucna se navíc počítá i se sportovně laděným provedením EV5 GT.
Model EV5 se bude vyrábět v Číně a Koreji.