Volkswagen Up! (2011-)

Volkswagen Up! je miniautomobil německé značky vyráběný od roku 2011. Nabízen je ve formě třídveřového a pětidveřového hatchbacku. Up! na trh vstoupil jakožto náhrada za model Fox. Kvůli snížení výrobních nákladů na stejném základě vznikly i Škoda Citigo a SEAT Mii, které se odlišily jen částečně svým designem. Volkswagen Up! se stal Světovým autem roku v roce 2012.

Účelný design

Automobil se světu poprvé představil v roce 2011 na tehdejším autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Design přitom přímo navazoval na sérii konceptů odhalených už v roce 2007. Původní koncepci navrhnul Marco Pavone, jehož návrh následně dopracovali Walter de‘ Silva (tehdejší šéfdesignér koncernu VW Group) a Klaus Zyciora (soudobý šéfdesignér značky VW). Po vzoru větších Volkswagenů vsadili na konzervativní, účelný styl a perfektně obestavěný vnitřní prostor. Po třídveřovém hatchbacku následoval i pětidveřový model. K dispozici byly postupně také různé edice se specifickým vzhledem, například Cross Up! evokující vozy SUV.

Původní koncepce počítala s pohonem zadní nápravy, sériový vůz ale nakonec využil v segmentu obvyklé řešení, vpředu uložený motor a pohon přední nápravy. Použitou platformu výrobce nazýval New Small Family, odkazoval na původní myšlenku vícera modelů na stejné bázi. Nakonec ale vznikly jen odvozené hatchbacky Škoda Citigo a SEAT Mii.

I kvůli kompaktním rozměrům Up! vsadil výhradně na benzinové tříválce o objemu jednoho litru. V době premiéry šlo o dvě výkonové verze atmosférické jednotky se 44 kW a 55 kW. Spárované byly s pětistupňovým manuálem, případně s robotizovanou převodovkou se shodným počtem stupňů. V roce 2012 následovala i verze na CNG s výkonem 50 kW. Rok nato přišel Volkswagen e-Up! s elektropohonem. Využil elektromotor s výkonem 60 kW a lithium-iontové baterie s kapacitou 18,7 kW (využitelná 16,4 kWh) pro ujetí cca 180 kilometrů na jedno nabití.

Příchod turbomotoru

Pro rok 2016 se Volkswagen Up! dočkal modernizace. Stylisticky se však zase tolik nezměnil. Nový nárazník příď opticky rozšířil, koncová světla dostala novou grafiku. Standardem se staly diody denního svícení. To interiér se proměnil výrazněji. Hranatější středový panel působil moderněji, nový přístrojový štít dostal větší (a tudíž přehlednější) otáčkoměr. Příplatkovou externí navigaci pak nahradila dokovací stanice pro chytrý telefon, do něhož bylo možné nainstalovat aplikaci Volkswagen maps+more zastávající funkci infotainmentu. Šlo ji přitom ovládat i prostřednictvím tlačítek auta.

Nabídku motorů nově rozšířil přeplňovaný tříválec 1.0 TSI naladěný na 66 kW. Nadále však byla k dispozici i atmosférická verze 1.0 s výkony 44 kW nebo 55 kW, stejně jako provedení na CNG s 50 kW. Nadále tu bylo rovněž elektrické e-Up! s výkonem 60 kW a bateriemi s kapacitou 18,7 kWh.

Rok 2017 byl ve znamení příchodu ostrého hot hatche VW Up! GTI, s okořeněným vzhledem, sedačkami s kostkovaným vzorem, přitvrzeným a o 15 mm sníženým podvozkem a hlavně tříválcem 1.0 TSI o výkonu 85 kW, kombinovaným s šestistupňovým manuálem. Sama automobilka vůz připodobňovala k původnímu Golfu GTI, díky obdobným rozměrům a shodnému výkonu.

V roce 2019 se modernizace dočkal elektrický e-Up!. Automobilka hovořila dokonce o jeho druhé generaci, díky využití vyspělejší techniky. Elektromotor si uchoval výkon 60 kW, baterie však zvýšily svoji kapacitu na 36,8 kWh (využitelná 32,3 kW), což mělo zajistit dojezd až 258 km. Ve stejném roce navíc skončily tříválce 1.0 (55 kW) a 1.0 TSI (85 kW), zatímco základní litr o rok později posílil na 48 kW.

Volkswagen Up! Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3628 x 1649 x 1516 x 2411 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 251 litrů
  • Výroba: 2011- (Bratislava, Slovensko)

Volkswagen Up!

4

Design

4.0/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.5/5

Cena

3.5/5

Celkový dojem

4.0/5

Jeden myslel na “Volkswagen Up! (2011-)

  • 22 ledna, 2022 (11:22)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    Volkswagen Up! GTI nemá příliš velkou konkurenci a někomu se může zdát jako obyčejná stylovka do města. Z pohledu nadšeného řidiče je Up! GTI zajímavým autem pro každodenní ježdění, které je ryzí a vrací se k dnes již neexistující zábavě v nízkých rychlostech. Během týdenního testování jsem si navíc uvědomil, že mi připomíná původní Mini Cooper, takže si při jízdě na okreskách můžete hrát třeba na loupež po Wolfsburgsku.

    Více na: https://templeofspeed.cz/volkswagen-up-gti/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.