Jaguar I-Pace je výhradně elektřinou poháněný luxusní crossover, představený britskou automobilkou v roce 2018. Šlo o první sériový elektrovůz tohoto výrobce. Při své premiéře I-Pace nadchnul odbornou veřejnost, v roce 2019 se totiž stal evropským autem roku i světovým autem roku.
Design automobilu poprvé naznačil stejnojmenný koncept představený v roce 2016. Už tehdy bylo jasné, že první sériové elektroauto Jaguaru bude na poměry značky hodně netradiční. Silueta bezmála 4,7 metru dlouhého kompaktního crossoveru s předsunutou kabinou vpřed připomíná zvýšený hatchback. Pod jeho tvary je podepsaný tým tehdejšího dlouholetého šéfdesignéra Jaguaru Iana Calluma.
Kabina využívá multimediální systém Touch Pro Duo, I-Pace byl prvním sériovým modelem značky s tímto řešením, které využívá dvojici dotykových obrazovek na středovém panelu. Vedle nich ale ovládání využívá také kapacitní senzory a mechanické ovládací prvky.
Technický základ poskytla platforma D7e, což je derivát hliníkové architektury pro velké modely D7, známé také jako Premium Lightweight Architecture (PLA). Vyvinuta byla právě potřeby elektřinou poháněného modelu. Konstrukce je tedy hliníková, s bateriemi umístěnými mezi nápravami, pro ideální vyvážení hmotnosti v poměru 50:50. Podvozek tvoří zavěšení na dvojitých příčných ramenech vpředu a víceprvková náprava Integral Link vzadu. K dispozici je i vzduchové odpružení.
Automobil na trh vstoupil v jediné motorizaci, nazvané EV400 AWD. Ta využívá dvojici elektromotorů pro zajištění pohonu všech kol, o celkovém výkonu 294 kW (400 k). Použitý lithium-iontový akumulátor dosahuje kapacity 90 kWh.
V roce 2020 pak došlo k jemné modernizaci. To se I-Pace dočkal výkonnější palubní nabíječky pro nabíjení střídavým proudem, nově byla 11kW místo dosavadní 7kW, což zkrátilo dobíjení z 13 na 8,5 hodiny. Uvnitř se pak objevil nový multimediální systém Pivi Pro převzatý z Land Roveru Defender. Využívá 12,3″ přístrojový štít kombinovaný s dvěma dotykovými displeji na středovém panelu, 10″ nahoře a 5″ dole, pro ovládání. Plusem je i možnost jeho bezdrátové aktualizace.
V roce 2024 přišlo oznámení, že Jaguar kvůli neuspokojivým výsledkům ukončuje výrobu modelu I-Pace, a to i v souvislosti s přípravou na příchod zcela nové generace vozů, dle nové strategie firmy. Jaguar I-Pace se vyráběl u firmy Magna Steyr, v její továrně v rakouském Grazu (Štýrském Hradci).
Jaguar I-Pace: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4682 x 2011 x 1565 x 2990 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 638 litrů (se vzduchovým odpružením), respektive 656 litrů vzadu + 26 litrů vpředu
- Výroba: 2018-2024 (Štýrský Hradec, Rakousko)