Nissan Leaf ZE1 (2017-)

Nissan Leaf s interním označením ZE1 je druhá generace kompaktního pětidveřového elektromobilu z dílny japonské značky, která se začala vyrábět v roce 2017. Zatímco technický základ byl evolucí předchůdce, design auta se zásadně změnil, v rámci proměny zákaznických preferencí. Z globálního hlediska jde opět o jeden z nejžádanějších elektromobilů světa.

Design Leafu druhé generace nechal zcela zapomenout na předchůdce. Místo futuristicky tvarovaného auta přišel vlastně konvenčně tvarovaný hatchback inspirovaný konceptem IDS z roku 2015, který stylisticky navázal na menší Micru páté generace. Nissan to vysvětloval změnou zákaznických preferencí, kdy se klientela elektromobilů za ty roky stala mnohem větší a nechce se tak odlišovat vzhledem jako v dobách Leafu první generace. Cílem designérů byla také skvělá aerodynamika, součinitel aerodynamického odporu se nakonec i díky optimalizované podlaze zastavil na hodnotě 0,28.

Délka se mimochodem mezigeneračně prodloužila o 35 mm. Rozvor byl naopak zachován na hodnotě 2.700 mm, což dokazuje shodný technický základ jako u první generace. Podvozek nadále tvoří vzpěry McPherson vpředu a torzní příčkou s vlečenými rameny vzadu. Auto se nicméně dočkalo o 15 % tužšího skeletu.

Samotná technika v útrobách pak dokázala rychlý vývoj v oblasti elektromobility. Výkon použitého elektromotoru vyrostl o 38 % na výsledných 110 kW, nové lithium-iontové baterie pak místo 30 kWh nabídly kapacitu 40 kWh. Později debutovalo posílené provedení Leaf e+ s výkonem 160 kW a bateriemi s kapacitou 62 kWh.

V době premiéry vůz zdůrazňoval funkci e-pedál, která díky silné rekuperaci brzdné energie při sundání nohy z plynu umožňovala auto ovládat jedním pedálem. Intenzita zpomalení totiž v tomto případě dosahuje hodnoty až 0,2 G.

Nissan Leaf ZE1 je globálním modelem vyráběným v několika továrnách po celém světě, v Japonsku nebo USA. Vozy pro Evropu aktuálně vznikají ve Velké Británii.

Nissan Leaf: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4480 x 1790 x 1535 x 2700 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 435 litrů
  • Výroba: 2017- (Sunderland, Velká Británie)

Ohodnoťte Nissan Leaf i vy, v komentářích pod článkem

Nissan Leaf

3.75

Design

4.0/5

Technika

3.5/5

Jízdní vlastnosti

3.7/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

3.7/5

3 komentáře: „Nissan Leaf ZE1 (2017-)

  • 29 července, 2020 (15:52)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Druhá generace Nissanu Leaf dobře ukazuje, jaký vývoj elektromobily v uplynulých letech prodělaly. Už to není futuristicky tvarované auto pro pár nadšenců, kteří jím na první pohled dali najevo svoji filozofii, ale konvenčně vypadající hatchback, který umí svými křivkami zaujmout širší veřejnost. Dokonce Leaf neváhám nazvat hezkým vozem.

    Krok dopředu udělaly také baterie. Jestliže akumulátor původního Leafu měl kapacitu 24 kWh nabízející dojezd 175 kilometrů podle cyklu NEDC, v dnešní generaci už najdeme 40kWh baterie pro normovaný dojezd 350 kilometrů (dle NEDC).

    Některé chyby ale autu zůstaly, ať už podivný posaz vzadu, v dnešní době nepochopitelné zachování jen výškově nastavitelného volantu nebo stařičký multimediální systém, který zvlášť u vozu s tak moderním pohonem zarazí. Vždyť chtě nechtě si elektromobil budou pořád chtít koupit hlavně milovníci moderních trendů, pro něž tenhle systém bude zastaralý jako nějaká CRT televize. Jako by chtěl Nissan ušetřit, aby mohl elektromobil nabídnout co nejlevněji, jenže s jeho cenovkou některé laciné prvky vypadají až nedůstojně.

    Celkově ale musíme uznat, že Leaf udělal v druhé generaci velký krok kupředu. Pro každého elektrovůz v dnešní době ještě stále určitě není, rozhodně ale nový Leaf zaujme širší spektrum zákazníků než předchůdce.

    Více na: https://www.auto.cz/nissan-leaf-zase-o-krok-bliz-normalnim-lidem-126198

    Reagovat
  • 10 července, 2021 (22:54)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    3.5

    Nissan patří v leckterých oblastech z průkopníka, což platí také pro elektrický pohon – první generace Leafu byla ve své době nejžádanější elektroauta světa. Doba ale postupovala, trendy se měnily, a tak navzdory úspěchům se druhá generace Leafu zásadně změnila. Futuristický design rozdělující názory ustoupil konzervativnějším tvarům, které se mně osobně líbí více. To samé platí i pro interiér, který si však uchoval některé ovladače z předchůdce, aby vozu rozuměla stávající klientela. Bohužel však vozu zůstaly i některé neduhy minulé generace, jako je jen výškově nastavitelný volant, pulzní ovládání okna jen u řidiče nebo zastaralý multimediální systém, se složitým ovládáním. Sedačky jsou ale pohodlné (byť bez výrazného vedení), škoda jen omezujícího vysokého středového tunelu. Vzadu je místa dostatek, vadí tu ale podivný posaz. Zavazadelník je také velký. Jakožto elektromobil má pak Leaf slušný elán, což v rámci mezigenerační proměny zdůraznil výrazný nárůst výkonu na 110 kW. Špatný pak už není ani dojezd, který už se v praxi pohybuje k 300 km, hlavně při pohybu ve městě. Naopak na dálnici při průměrné spotřebě 24 kWh/100 km baterie stačí jen na nějakých 160 km jízdy. Naladění podvozku myslí hlavně na komfort, což zdůrazňují i náklony karoserie při rychleji projetém oblouku, od zadní nápravy se ale mnohdy ozve tupá rána. Nissan sice patří mezi průkopníky, po letech na trhu se ale ukazuje rychle postupující vývoj, a tak leckterá konkurence je dnes modernější než Leaf II. Cenovkou nicméně vůz dokáže v rámci konkurenčních elektroaut nalákat.

    Reagovat
  • 22 září, 2021 (19:21)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    3.5

    Nissan Leaf byl první generaci nejprodávanější elektromobil světa, těžil ale z unikátní pozice na trhu, kdy byl na trhu takřka osamocen. To druhá generace má pozici mnohem těžší, v prodeji je dnes takových elektroaut mnohem více. A tak se najednou ukazuje, že model vyráběný od roku 2017 v lecčems na modernější konkurenci ztrácí. Hlavně laciný interiér je v některých ohledech až zastaralý, hlavně z hlediska infotainmentu. Jako elektromobil to ale není špatné auto. S výkonem 110 kW je tu slušný čipera, baterie s kapacitou 40 kWh pak při jízdě ve městě stačí na ujetí 300 km bez nutnosti nabíjet. Na dálnici ale využití sráží vyšší spotřeba energie, při dálničním tempu z dojezdu najednou v praxi není ani 200 km. Počítat pak musíte s dnes už méně častou „japonskou“ zásuvkou CHAdeMO, k dispozici je pak až 50kW nabíjení stejnosměrným proudem, při němž baterie dobijete za zhruba dvě hodiny. Naladění hraje hlavně na komfortní notu, od podvozku se ale občas ozve rána od zadní jednoduché nápravy. Osobně mně však při jízdě nejvíce vadil posaz za volantem, který je jen výškově nastavitelný. Moc pohodlné to není ani vzadu, kvůli vysoké podlaze, v níž jsou umístěny baterie.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít