Kia Niro SG2 (2022-)

Kia Niro s interním označením SG2 je druhá generace takto pojmenovaného kompaktního crossoveru, který sází výhradně na elektrifikovaný pohon. Oproti předchůdci vůz výrazně změnil svoji tvář, nadále však nabídne hybridní, plug-in hybridní i čistě elektrický pohon. Na evropské trhy vstoupí v druhé polovině roku 2022.

Automobil se světu poprvé představil na veletrhu mobility v korejském Soulu v listopadu 2021. Výrobce si o novince pečlivě udržoval její tajemství, a tak jsme se o přípravách nového Nira dozvěděli až krátce před premiérou. Na ní se potvrdilo, že se design nového Nira silně inspiruje konceptem HabaNiro z roku 2019, což naznačovaly už dřívější spekulace.

Nové Niro interně označované SG2 se tak stalo hranatější než ryze oblý předchůdce, Niro (DE) poprvé představené v roce 2016. Z konceptu HabaNiro byl použit nejen nezvyklý světelný podpis, nově řešená „tygří“ maska nebo svisle orientovaná koncová světla, ale také třeba možnost dvoubarevné karoserie. S délkou 4.420 mm je pak novinka o 65 mm delší než předchůdce. Design přitom využívá motivů současného stylistického směru značky, nazývaného „spojené protiklady“.

Patrné je to také uvnitř, díky asymetrické palubní desce. V interiéru navíc Kia využila udržitelné materiály, v rámci snahy o udržitelnou výrobu. Obložení stropu je tak vyrobeno z recyklovaných tapet, na dveřních panelech se objevuje barva z laku na vodní bázi bez izomerů benzenu, toluenu a xylenu, což minimalizuje dopad na životní prostředí.

Kia slibuje také prostornější kabinu, díky nárůstu rozměrů karoserie a prodlouženému rozvoru, stejně jako objemnější zavazadelník. Jeho objem u hybridu díky přesunutí 12V baterie a umístění vysokonapěťového akumulátoru pod zadní sedadla činí 451 litrů, o 15 litrů více než u první generace Nira.

Funkce zelené zóny

Základem se stala K3 platforma, známá z modelu Elantra, více přizpůsobená elektrifikovanému pohonu. Podvozek přitom využil kombinaci vzpěr McPherson vpředu a víceprvkového zavěšení vzadu. Geometrie byla upravena pro vyšší jízdní komfort i stabilitu.

Jako první debutovala Kia Niro HEV s full-hybridním pohonem. Ta si uchovala kombinovaný výkon 104 kW. Vsadila na kombinaci účinného atmosférického čtyřválce 1.6 GDI rodiny Smartstream (77 kW) se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem (32 kW) a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou nové generace, s nižší hmotností a optimalizovanou pro vyšší účinnost.

Plug-in hybrid využil rovněž 1.6 GDI, avšak s elektromotorem poskytl kombinovaný výkon 136 kW. využívá šestistupňový automat, s čistě elektrickou zpátečkou. Navíc tu byly větší lithium-iontové baterie s kapacitou 11,1 kWh, pro delší jízdy v čistě elektrickém režimu. Čistě na elektřinu má Niro PHEV ujet až 60 km.

Elektrické Niro EV (dosud e-Niro) pak opět vsadilo na elektromotor s výkonem 150 kW, akumulátor s kapacitou 64,8 kWh má zajistit dojezd až 463 km. Specialitou elektrické verze je i malý zavazadelník pod kapotou (o objemu 20 litrů), doplňující ten vzadu, s 495 litry objemu.

Specialitou má být i moderní výbava. Konkrétně hybrid nabídne speciální funkci Greenzone, která automaticky přepne pohon do elektrického módu v tzv. zelených zónách. Za ně na základě dat z navigace považuje jak obytné zóny, tak okolí škol nebo nemocnic, případně okolí řidičem přednastavených pozic domova či kanceláře.

Kia Niro (SG2): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4420 x 1825 x 1545 x 2720 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 451 litrů (Niro HEV), 348 litrů (Niro PHEV), 495 litrů + 20 litrů (Niro EV)
  • Výroba: 2022- (Jižní Korea)

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *