Kia Niro s interním označením DE je kompaktní crossover vyráběný korejskou automobilkou mezi lety 2016 až 2022. Prezentovaný byl jakožto ekologický model, postupně byl nabídnut jako full-hybrid, plug-in hybrid a elektromobil. V rámci korejského koncernu šlo o ekvivalent k soudobému modelu Hyundai Ioniq, s nímž Niro sdílí svůj technický základ. V roce 2022 se začala prodávat druhá generace Kie Niro (interně SG2).
Niro se světu poprvé představilo v únoru 2016 na autosalonu v Chicagu. Novinka využila jméno konceptu z roku 2013, na jehož styl navázala – řešení přídě u dřívější studie z pera Petera Schreyera bylo výslednému autu hodně podobné. Design navrhovala společně stylistická centra Kie v Kalifornii a Jižní Koreji. Cílem bylo promítnout praktičnost a estetickou přitažlivost kompaktního SUV v kombinaci s elegantní aerodynamickou karoserií a jemně tvarovanými povrchy.
Technický základ poskytla nově vyvinutá platforma přizpůsobená zástavbě alternativních pohonných systémů. Kia Niro ji sdílí s Hyundaiem Ioniq, s nímž se shoduje i rozvor 2.700 mm. Koncepčně jsou ale oba vozy naprosto odlišné, Niro je crossover, Ioniq fastback. Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu a nezávislé zavěšení vzadu.
Hybrid, plug-in hybrid i elektromobil
Jako první Kia Niro debutovala ve formě full-hybridu. Niro HEV zkombinovalo atmosférický zážehový čtyřválec 1.6 GDI (77 kW) s přímým vstřikováním, pracujícím v upraveném Atkinsonově cyklu, s trakčním elektromotorem (32 kW) a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Celkový výkon pohonného ústrojí dosáhl hodnoty 104 kW, poháněná byla výhradně přední kola. Použitá lithium-polymerová baterie pak měla kapacitu 1,56 kWh.
Už dopředu však automobilka avizovala, že Niro bude dostupné také jako plug-in hybrid. Niro PHEV debutovalo o rok později, evropskou premiéru oslavil na ženevském autosalonu 2017. Základ pohonného ústrojí zůstal zachován. Benzinový čtyřválec 1.6 GDI (77 kW) však doplnil silnější elektromotor s výkonem 45 kW a větší lithium-polymerové baterie s kapacitou 8,9 kWh. Tyto změny souvisely s možností externího dobíjení ze zásuvky a delší jízdy na elektřinu. Kombinovaný výkon však zůstal na hodnotě 104 kW. Nadále nechyběla ani dvouspojková převodovka a pohon předních kol.
Třetí a poslední derivát debutoval v roce 2018. Šlo o elektromobil e-Niro dostupný ve dvou variantách. Slabší provedení využilo elektromotor s výkonem 100 kW a baterie s kapacitou 39,2 kWh. Silnější varianta pak měla 150kW elektromotor a 64kWh akumulátor. Poznávacím znakem elektrického Nira se stala příď, se zaslepenou maskou a dobíjecím konektorem v ní. Poháněná byla i v tomto případě přední kola, baterie šlo dobíjet maximálně nabíjecím výkonem 100 kW.
Pro rok 2019 se Niro dočkalo modernizace. Ta se dotkla hlavně designu, stylistické úpravy zahrnovaly nově řešené diody denního svícení, novou grafiku světel nebo přepracovanou masku. Uvnitř nechyběla přepracovaná palubní deska, s infotainmentem s úhlopříčkou 10,25″. Naopak pohonná ústrojí zůstala zachována.
Kia Niro (DE) byla globálním modelem, pro celý svět se tento crossover vyráběl v korejské továrně Hwasong.
Kia Niro (DE): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4355 x 1805 x 1545 x 2700 mm (Niro HEV/PHEV), 4375 x 1805 x 1560 x 2700 (e-Niro)
- Objem zavazadlového prostoru: 436 litrů (Niro HEV), 324 litrů (Niro PHEV), 451 litrů (e-Niro)
- Výroba: 2016-2022 (Hwasong, Jižní Korea)
Kia e-Niro mi udělala opravdu radost. Dobře a pohodlně se mi s ní jezdilo, dojezd mi přišel naprosto dostatečný, dobíjení rychlé, cena dejme tomu adekvátní. Celou dobu mě bavil ten výkon a bezprostřední reakce na akcelerátor. Za mě se jedná o jedno z nejlepších elektrických aut na trhu.
Více na: https://www.roadblog.cz/test-kia-e-niro-2019-video/