Toyota bZ4X je středně velký crossover s elektrickým pohonem, který se světu představil v roce 2021. Tehdy se stal prvním sériovým členem nové řady elektrických modelů bZ (beyond Zero). Automobil vznikal ve spolupráci se Subaru, které na shodných základech postavilo model Solterra.
Automobil se světu poprvé ukázal na jaře 2021, tehdy ještě ve formě konceptu. Sériové provedení se už ale vzhledově tolik nezměnilo. Zůstal tudíž robustní vzhled plný ostrých hran, bez zbytečných zdobných prvků, jak popisoval výrobce. Tvary přitom silně ovlivnila snaha o co nejlepší aerodynamiku, pro zajištění co nejvyššího dojezdu, klíčové vlastnosti elektromobilů. Konkrétně ji pozitivně ovlivnily takové detaily jako otvory v rozích nárazníku vytvářející vzduchovou clonu, kompletně zakrytovaný spodek karoserie nebo dělený střešní spoiler a difusor vzadu.
Svojí velikostí se Toyota bZ4X řadí mezi středně velké crossovery, sama automobilka ji přirovnává k modelu RAV4. Oproti ní je však bZ4X s výškou 1.600 mm o 85 mm nižší, zároveň má o 160 mm delší rozvor.
Interiér vsadil na nezvyklou koncepci s malým volantem a vysoko umístěným přístrojovým štítem, nepochybně inspirovaným řešením i-Cockpit od Peugeotu. Konkrétně tu přístrojový štít tvoří 7″ TFT obrazovka.
Předokolka i čtyřkolka
Technický základ poskytla nově vyvinutá platforma e-TNGA, která se má stát základem i pro další elektromobily Toyota. Je přizpůsobena právě zástavbě elektrického pohonu, ústředním prvkem je prostorově nenáročný bateriový modul umístěný pod podlahou. Specialitou je i možnost řízení bez mechanické vazby, které však na evropském trhu bude nabídnuto až v pozdějším datu, po homologaci. Podle Toyoty takové řešení zamezí přenášení negativních vibrací od pneumatik, zároveň však řízení pořád bude mít zpětnou vazbu. Plusem je více prostoru pro nohy nebo širší rozsah nastavení volantu.
V době premiéry Toyota bZ4X avizovala dva deriváty. Základem je model s pohonem předních kol, s elektromotorem o výkonu 150 kW. Nad ním pak stojí čtyřkolka, s dvojicí elektromotorů s 80 kW, o kombinovaném výkonu 160 kW. Obě se přitom spoléhají na lithium-iontové baterie s kapacitou 71,4 kWh, které mají zajistit dojezd až 516 kilometrů podle metodiky WLTP. Původní odhady Toyoty přitom zmiňovaly dojezd 450 km. Dobíjet je pak bude možné až stejnosměrným proudem o výkonu 150 kW, který je na 80 % jejich kapacity nabije za půl hodiny.
Dojezd navíc budou moci prodloužit na přání dodávané fotovoltaické střešní panely. Plusem pak má být účinné vytápění a tepelné čerpadlo, díky čemuž dojezd nemá v zimních teplotách tolik klesat.
Toyota bZ4X: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4690 x 1850 x 1600 x 2850 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 452 litrů
- Výroba: 2021- (Motomači, Japonsko)