Hyundai i10 je minivůz z dílny korejské automobilky, vyráběný od roku 2019 ve své třetí generaci s interním označením LA. Přišel na trh v době, kdy zájem evropských zákazníků o miniauta klesl, a tak ho mnozí konkurenti opouštěli. Pro Hyundai šlo ale o jeden z nejžádanějších modelů v Evropě, vedle SUV Tucson a kompaktní i30. Předchůdců se mezi lety 2008 a 2019 prodalo přes 1,1 milionu kusů.
Výhradně pětidveřový automobil reagoval na potřeby evropských zákazníků segmentu A. Proto byl v první řadě dostupný – pořád byl nabízen se spalovacími motory a nepřešel na čistě elektrický pohon jako třeba Škoda Citigo. Navíc mělo jít také o agilní a všestranné vozidlo.
Výrazné tvary
Design navázal na předchůdce, v mnoha ohledech byl ale výraznější, i díky svébytné masce chladiče inspirované většími modely Hyundai poslední doby. Oproti předchozí generaci, i10 IA/BA, se auto rozšířilo i snížilo o 20 mm, o stejnou hodnotu se natáhl i rozvor. Uvnitř pak zaujme multimediální systém s rozměrnou osmipalcovou obrazovkou, která v době příchodu na trh byla v segmentu unikát.
Nabídka motorů v době premiéry zahrnula tříválec 1.0i (49 kW) a čtyřválec 1.25i (64 kW). Výchozí varianty pak v roce 2022 doplnil i sportovně střižené Hyundai i10 N Line s agresivnějším stylem a s dostupným přeplňovaným tříválcem 1.0 T-GDI (73 kW) pod kapotou.
Facelift pro rok 2023
V roce 2023 se Hyundai i10 generace LA dočkal modernizace. Ta přivezla inovovaný vzhled, který je ještě sportovnější a odvážnější. Nový design mají jak vnitřní části světlometů s víceohniskovou optickou vložkou, tak i charakteristická LED světla vpředu a vzadu. Zadní sdružené svítilny LED nyní vytvářejí motiv písmene „H“.
Vývoj měla na starosti evropská centrála Hyundaie v Rüsselsheimu, výroba probíhá v tureckém Izmitu.
Hyundai i10: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 3670 x 1680 x 1480 x 2425 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 252 litrů
- Výroba: 2019- (Izmir, Turecko)
+ Dospěle působící charakter, zajímavý design, na poměry segmentu široké možnosti výbavy, nečekaně bohatý vnitřní prostor, na poměry segmentu objemný zavazadelník, slušný elán s 1.0 T-GDI, příkladné manuální řazení, slušná spotřeba paliva, pěkně naladěný podvozek
– Jen výškově nastavitelný volant, s 1.0 T-GDI vyšší cenovka,
Kategorie miniaut udělala v posledních letech velký skok kupředu, a tak to už nějakou dobu nejsou jen miniaturní autíčka do města, ale nečekaně dospěle jezdící vozy, malé jen svými rozměry a ne svojí duší. Platí to i pro aktuální Hyundai i10, který v mnoha ohledech dokáže překvapit. Platí to už jen pro jeho interiér, ať už pro jeho pěkné zpracování a pečlivý výběr materiálů, nebo bohatou výbavou, vždyť si můžete objednávat i vyhřívaný volant nebo automatickou klimatizaci, což byste ještě před lety v tomto segmentu úplně nečekali. Škoda jen toho výhradně výškově nastavitelného volantu, který ztěžuje hledání ideální pozice za volantem. Uvnitř je ale nečekaně místa, to i na zadních sedadlech, což vzhledem k délce ani ne 3,7 metru překvapí. A na poměry segmentu je slušný i kufr, byť je poměrně krátký. Hyundai i10 jsem měl možnost vyzkoušet s 1.0 T-GDI (74 kW). S ním už je to hbitý ďáblík s vysokým elánem. Líbí se mně i poctivé manuální řazení s přesnými a vcelku krátkými drahami. Jízdní vlastnosti nicméně stále odpovídají městskému hatchbacku, respektive nejde o tvrdý, zábavný hot hatch, jak by se s takovým motorem dalo možná čekat. Větší smysl mi tak dávají sice slabší, ale dostupnější deriváty. Byť ve sportovně laděné verzi N Line to i10 náramně sluší.
Hyundai i10 1.2i Style
Nový Hyundai i10 pôsobí už na prvý pohľad veľmi sviežim a moderným dojmom, za ktorý môže najmä možnosť atraktívnych farebných kombinácií. Bez problémov si vystačí aj s 15-palcovými diskami kolies, ktoré sú podľa mňa ideálnym kompromisom medzi pekným vzhľadom a dobrým jazdným komfortom. Kufor je menší, no po sklopení zadných sedadiel získate dosť veľký priestor, kde odveziete aj väčšie predmety. Priestor na zadných sedadlách je vzhľadom na triedu auta veľmi dobrý, aj s mojou výškou som mal v každom smere rezervu a cítil som sa vzdušne. Predné sedadlá sú príjemne komfortné, páči sa mi aj farebné zladenie interiéru s viacerými bielymi plastami a sivými látkovými poťahmi sedadiel. Displej infotainmentu reaguje rýchlo na dotyky a jeho ovládanie je intuitívne. Výhodou sú aj hardvérové tlačidlá po jeho okrajoch, ktoré uľahčujú prácu s ním.
Po motorickej stránke ma Hyundai i10 prekvapil 1.2-litrovým atmosférickým ŠTVORVALCOM, teda motorom, ktorý sa už dnes v triede mestských áut často nevída. Je nádherne kultivovaný a dobre odhlučnený. Po výkonovej stránke postačuje aj keď auto naložíte, avšak treba s ním vedieť jazdiť. Aby ste dosiahli požadovaný výkon, musíte ho držať vo vyšších otáčkach, v opačnom prípade sa môže javiť ako lenivý. Vyššie otáčky však neznamenajú vysokú spotrebu, práve naopak, veľmi príjemne ma prekvapila priemerná spotreba 5,4 l/100 km, a to som si naozaj často užíval dynamickú jazdu. Pozitívne ma prekvapil aj podvozok, ktorý je na jednej strane komfortný a poradí si aj s väčšími nerovnosťami, no na druhej strane je krásne stabilný a čitateľný aj pri dynamickej jazde v zákrutách. Asistuje mu skvelá kulisa radenia a dobre naladený posilňovač riadenia, ktorý pri vyšších rýchlostiach príjemne stuhne. Ak sa s Hyundaiom i10 vyberiete na diaľnicu, tiež sa nebudete cítiť zle. Hluk od aerodynamiky a podvozka je na danú triedu auta na akceptovateľnej úrovni a ani po dlhej ceste nebudete z auta vystupovať ohučaní alebo inak zničení. Hyundai i10 1.2i sa tak ukázal ako perfektný kus štýlového auta, ktoré exceluje nielen v mestskej premávke, ale aj mimo mesta. Naviac, dostupný je za naozaj prijateľné peniaze a ponúkne výbavu, ktorá uspokojí každého moderného zákazníka. Ak sa chystáte kupovať nové mestské auto, určite ho nevynechajte z výberu a choďte si ho vyskúšať.
Více na: https://dominiccars.sk/test-hyundai-i10-1-2i-style-3-gen/