KatalogVolkswagen

Volkswagen Phaeton (2002-2016)

Volkswagen Phaeton byl velký luxusní sedan německé značky vyráběný mezi lety 2002 až 2016 jako její vlajková loď. Šlo o první VW v této luxusní třídě vozidel  Phaeton, auto s s interním označením Typ 3D, byl od začátku ctižádostivým projektem, který na konci devadesátých inicioval tehdejší předseda představenstva společnosti Volkswagen Ferdinand Piëch. Jeho cílem bylo získat s luxusní limuzínou nový tržní segment pro značku Volkswagen a současně celou značku posunout na novou úroveň.

Konzervativní a luxusní

Vnější délka 5,06 metru, vnější šířka 1,90 metru, vnější výška 1,45 metru – Phaeton se zařadil mezi konkurenty v luxusním segmentu již svými rozměry. Jako šoférská limuzína byla dokonce nabízena také o 120 milimetrů prodloužená verze Phaetonu s opulentní nabídkou místa na zadních sedadlech. Navzdory své velikosti byl vizuálně zdrženlivý, konzervativní. Jeho ladný design s mírně klenutým obloukem střechy byl nadčasově decentní, pouze při pohledu zezadu přitahoval pozornost nápadnými kruhovými zadními svítilnami pod obdélníkovými krycími skly.

Harmonicky tvarovaná karoserie obklopovala elegantní interiér. Chrom, dřevěná obložení složená z až třiceti vrstev materiálu a kůže – tato trojice materiálů se koncentrovala na páce voliče automatické převodovky, která působila stejně masivně a silně jako páka pro ovládání pohonu motorové jachty. Dřevěné ozdobné panely zakrývaly výdechy ventilační soustavy a v závislosti na nastavení automatické klimatizace a dopadu slunečních paprsků se elektricky a nehlučně otvíraly podle potřeby. Ventilace pracovala i na plný výkon téměř bez průvanu.

Interiér modelu Phaeton byl luxusním salonkem na kolech, v němž se sofistikovaně uspořádané technické detaily snoubily s nekompromisní kvalitou a ušlechtilými materiály. Cestující byli od vnějšího okolí izolováni dveřmi, které se zavíraly s uspokojivým zvukem evokujícím neotřesitelnou bytelnost, a tlustými skly oken. Mezi jednotlivými díly byly extrémně úzké spáry s přísně paralelním průběhem. I náročné posluchače rozmazloval zvuk na přání dodávaného audiosystému Dynaudio. Na přání byla k dispozici samostatná sedadla s funkcemi masáže a odvětrávání.

Phaeton se dostával do svého živlu především při cestování na dlouhé vzdálenosti. Nad dálnicí se bezmála „vznášel“ díky sériově dodávanému vzduchovému odpružení včetně adaptivních tlumičů. Karoserie s extrémně vysokou torzní tuhostí neznala žádné klapání, vrzání nebo jiné nežádoucí pazvuky. Kapota motoru, dveře a víko zavazadlového prostoru byly vyrobeny z hliníku.

Phaeton nabízel W12 i V10 TDI

Exkluzivní charakter limuzíny završila paleta motorů. První zákazníci měli pro svůj Phaeton na výběr dva atmosféricky plněné zážehové motory a jednu dieselovou jednotku. Vstupním motorem byl kompaktní vidlicový šestiválec 3.2 V6, jehož řady válců svíraly ostrý úhel 15 stupňů. Jeho nejvyšší výkon byl 177 kW. Také druhý zážehový motor, W12, byl neobvykle krátký – byl složen ze dvou vidlicových šestiválců do W. Ze zdvihového objemu 6 litrů dosahoval nejvyššího výkonu 309 kW.

Nejneobvyklejším agregátem pak  byla jednotka V10 TDI. Díky zdvihovému objemu 5 litrů, dvěma turbodmycadlům s nastavitelnou geometrií rozváděcích lopatek, nejvyššímu výkonu 230 kW  a maximálnímu točivému momentu 750 Nm byl Phaeton s tímto motorem tehdy nejvýkonnější limuzínou na světě se vznětovým motorem. Stejně jako u motoru W12 byla hnací síla přenášena na všechna kola prostřednictvím automatické převodovky a pohonu všech kol 4Motion. Verze s motorem 3.2 V6 měla sériově pohon předních kol.

V průběhu 15 let výroby se nabídka motorů postupně rozvíjela. V roce 2003 se pod kapotou luxusní limuzíny zabydlel motor V8 4,2 litru, o rok později jej následoval vznětový motor 3.0 V6 TDI, který se záhy stal nejprodávanější variantou pohonu. Ve své poslední vývojové variantě poskytoval nejvyšší výkon 180 kW. Desetiválcový turbodiesel vypadl z nabídky v roce 2006, W12 o pět let později. A jednotku 3.2 V6 nahradily šestiválce se zdvihovými objemy 3,6 litru a 3,0 litru.

Několik faceliftů

Phaeton byl udržován na výši své doby čtyřmi dílčími modernizacemi, k nimž došlo v období mezi roky 2007 a 2014. V jejich rámci byly do výbavy zavedeny inovace, mezi něž patřily kromě multimediálního systému s dotykovým displejem a brzdové soustavy s karbon-keramickými kotouči pro W12 také asistenční systémy Rear Assist a Side Assist, vylepšený adaptivní tempomat, kamerové rozpoznávání dopravních značek a dynamická regulace dálkových světel. Po několik let se dodávalo také osvětlení registrační značky elektroluminiscenčními diodami. Velká modernizace v roce 2010 přinesla nový vzhled přídě a zádě, který se trefil do vkusu především zákazníkům v Číně.

Exkluzivní postavení velké limuzíny symbolizovalo také označení Phaeton, které odkazovalo nejen na řeckou mytologii, ale také na stejnojmenné klasické modely značek Horch a Škoda.

Pro novou vlajkovou loď bylo dostatečně dobré jen to nejlepší i z hlediska výroby. Pro produkci Phaetonu byla postavena speciální skleněná manufaktura v Drážďanech.

Volkswagen Phaeton se přímého nástupce nikdy nedočkal, až po letech automobilka přiznala, že však existovala studie Phaetonu druhé generace. Zrušení projektu dnes automobilka vysvětluje důrazem na elektrifikaci nabídky, kam zamířila většina investic, třeba i místo vývoje luxusního sedanu. Rozhodnutí nicméně ovlivnil i klesající zájem o tento druh aut.

Volkswagen Phaeton: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 5055 x 1903 metru x 1450 x 2881 mm (SWB), 5120 x 1903 x 1450 x 3001 mm (LWB)
  • Objem zavazadlového prostoru: 500 litrů
  • Výroba: 2002-2016 (Drážďany, Německo)

Jeden myslel na “Volkswagen Phaeton (2002-2016)

  • Plno lidí vám řekne, že Phaeton musí mít hrozné servisní náklady a že i když teď stojí relativně pár korun, tak vás servis položí. Jako všude i zde funguje pravidlo o tom, že pokud nemáte na banány, nekupujte si opici. Ale není to tak hrozné. Samozřejmě, vzduchový podvozek je drahé servisovat. Ale jak často se to dělá? Je to oprava, která vás možná ani nepotká. Že výměna turba stojí 100 000 Kč? Jistě, pokud pojedete do autorizovaného servisu. Tam ale i výměna turba u Fabie stojí 40 000 Kč. Všechno má alternativy. A černý scénář, že odejte turbo během jízdy, při které odešly tlumiče a sjely se všechny kotouče se opravdu často nestává.

    Jízda ve Phaetonu má prostě svůj styl. Rádio hraje skvěle, ale v této generaci nepočítejte s USB, bluetooth, nebo třeba 3,5 jackem (s novými iPhony stejně k ničemu). Přehrávat budete CD jako v pravěku. Alespoň na ně máte měnič. A kvalita je pak fantastická. Vnější vlivy vás neruší – auto má dvojitá skla, která jsou odhlučněná a nerozbitná. Výdechy klimatizace jsou zavřené a neruší, jen když je opravdu potřeba, se tak otevřou a pak zase zmizí. Jinak vzduch proudí ze skrytých výdechů. Užíváte si klidnou, neagresivní jízdu plnou pohody. Tohle auto funguje jako lék na nervy.

    Více na: https://www.roadblog.cz/velicenstvo-volkswagen-phaeton/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *