Historie

Volkswagen Phaeton mohl mít nástupce. Nyní se poprvé ukazuje

Volkswagen uvedl před 20 lety na trh model Phaeton, kterým se značka poprvé rozhodla vstoupit do světa luxusních sedanů. Phaeton pozvedl celou značku a připravil půdu pro další prémiové produkty, jakými jsou dnes modely Touareg nebo Arteon. Sám se však nástupce nikdy nedočkal, VW Phaeton skončil v roce 2016. Až nyní automobilka prozradila, že se na druhé generaci Phaetonu pracovalo.

Autu se interně říkalo Phaeton D2 a měl hodně blízko sériové výrobě. Prototyp modelu Phaeton D2 vzešel z interní soutěže mezi čtyřmi různými koncepty. Vítězný vůz navrhli designéři Marco Pavone a Tomasz Bachorski, kteří u Volkswagenu dodnes působí. Tehdy přesvědčili sportovně laděným tvarovým řešením nízké karoserie a velmi kvalitním designem interiéru. Následně byl pro rozhodovací proces v dozorčí radě vyroben koncepční vůz v podobě blízké sériové výrobě, jehož základem byla modulární platforma MLB (Modularer Längsbaukasten) pro automobily s motorem uloženým vpředu podélně. Tu dnes používá třeba Volkswagen Touareg.

Phaeton D2 předběhl dobu

Tomasz Bachorski, který tehdy nesl odpovědnost za interiér prémiového modelu, k tomu říká: „Také Phaeton D2 předběhl svou dobu. To je dnes patrné například na prvcích jeho výbavy. Mezi ně patřil ‚zakřivený displej‘, s nímž se počítalo pro nástupce Phaetonu a který nakonec přišel na trh v roce 2018 v modelu Touareg jako součást přístrojové desky ‚Innovision Cockpit‘.“

Také Jozef Kabaň, aktuální šéfdesignér značky Volkswagen, hledí dnes na Volkswagen Phaeton D2, který se sériově nikdy nevyráběl, s respektem: „Tento vůz působí stále velmi atraktivně, má krásné proporce a vyzařuje vnímatelnou hodnotu a vysokou kvalitu.“

A proč se Phaeton D2 nakonec nikdy nevyráběl? Představenstvo značky rozhodlo o zastavení výroby limuzíny ve prospěch důsledného zaměření na elektromobilitu. Rozhodnutí ale nepochybně ovlivnil i obecně klesající zájem o tento typ vozidel. Ostatně i Phaeton zažil výraznější prodejní úspěchy jen v Číně, byť jeho pozitivní vliv na image značky je nezpochybnitelný.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *