Volkswagen uvedl před 20 lety na trh model Phaeton, kterým se značka poprvé rozhodla vstoupit do světa luxusních sedanů. Phaeton pozvedl celou značku a připravil půdu pro další prémiové produkty, jakými jsou dnes modely Touareg nebo Arteon. Sám se však nástupce nikdy nedočkal, VW Phaeton skončil v roce 2016. Až nyní automobilka prozradila, že se na druhé generaci Phaetonu pracovalo.
Autu se interně říkalo Phaeton D2 a měl hodně blízko sériové výrobě. Prototyp modelu Phaeton D2 vzešel z interní soutěže mezi čtyřmi různými koncepty. Vítězný vůz navrhli designéři Marco Pavone a Tomasz Bachorski, kteří u Volkswagenu dodnes působí. Tehdy přesvědčili sportovně laděným tvarovým řešením nízké karoserie a velmi kvalitním designem interiéru. Následně byl pro rozhodovací proces v dozorčí radě vyroben koncepční vůz v podobě blízké sériové výrobě, jehož základem byla modulární platforma MLB (Modularer Längsbaukasten) pro automobily s motorem uloženým vpředu podélně. Tu dnes používá třeba Volkswagen Touareg.
Phaeton D2 předběhl dobu
Tomasz Bachorski, který tehdy nesl odpovědnost za interiér prémiového modelu, k tomu říká: „Také Phaeton D2 předběhl svou dobu. To je dnes patrné například na prvcích jeho výbavy. Mezi ně patřil ‚zakřivený displej‘, s nímž se počítalo pro nástupce Phaetonu a který nakonec přišel na trh v roce 2018 v modelu Touareg jako součást přístrojové desky ‚Innovision Cockpit‘.“
Také Jozef Kabaň, aktuální šéfdesignér značky Volkswagen, hledí dnes na Volkswagen Phaeton D2, který se sériově nikdy nevyráběl, s respektem: „Tento vůz působí stále velmi atraktivně, má krásné proporce a vyzařuje vnímatelnou hodnotu a vysokou kvalitu.“
A proč se Phaeton D2 nakonec nikdy nevyráběl? Představenstvo značky rozhodlo o zastavení výroby limuzíny ve prospěch důsledného zaměření na elektromobilitu. Rozhodnutí ale nepochybně ovlivnil i obecně klesající zájem o tento typ vozidel. Ostatně i Phaeton zažil výraznější prodejní úspěchy jen v Číně, byť jeho pozitivní vliv na image značky je nezpochybnitelný.