Volkswagen Touareg s interním označením CR je v pořadí už třetí generace takto pojmenovaného velkého SUV německé značky, vyráběná od roku 2018. Na trh vstupovala jakožto vlajková loď evropské nabídky značky, po konci luxusního sedanu Phaeton.
Výrazná proměna
Zatímco u ostatních modelů Volkswagen je zvykem postupná evoluce designu, Touareg třetí generace svoji tvář výrazně změnil. Vycházel z konceptu Volkswagen T-Prime GTE z roku 2016. Místo konzervativních tvarů vsadil na výrazně chromovanou masku, na níž opticky navázaly hlavní světlomety. Ty jsou standardně LED, za příplatek pak Matrix LED, se zhasínáním jednotlivých modulů, aby vozidlo neoslňovalo ostatní účastníky silničního provozu. Toto řešení přídě bylo ostatně přizpůsobeno klíčovému trhu, Číně. Ostatně i proto se vůz veřejnosti poprvé prezentoval na pekingském autosalonu 2018.
Právě mohutná příď se podepsala také na prodloužení předního převisu, což spolu s prodloužením také zadního převisu pomohlo mezigeneračnímu natažení karoserie o výrazných 77 mm. Naopak rozvor se změnil o nepatrný milimetr, činí 2.894 mm. Výška mimochodem mezigeneračně klesla o sedm milimetrů. Plusem se stala vylepšená aerodynamika, se součinitelem aerodynamického odporu v závislosti na verzi s hodnotou 0,32.
Zcela novou cestou se vydal také interiér, rovněž vycházející z konceptu T-Prime GTE. Ten ve vrcholném provedení (tzv. Innovision Cockpit) vsadil na dva obří displeje, 12″ digitální přístrojový štít doplněný dokonce o 15″ dotykovou obrazovku multimediálního systému. Právě do ní se tak přesunulo ovládání většiny prvků vozu, včetně klimatizace nebo vyhřívání sedadel.
Volkswagen Touareg třetí generace na český trh vstupoval s jediným motorem, naftovým šestiválcem 3.0 TDI ve verzi s 210 kW. Už brzy jej však doplnilo slabší provedení 3.0 TDI se 170 kW, stejně jako benzinový šestiválec 3.0 TSI o výkonu 250 kW. V roce 2019 pak nabídku doplnil vrcholný turbodiesel, dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec 4.0 TDI s 310 kW.
Vyspělá technika
Standardem se stala u všech variant nejen osmistupňová automatická převodovka, ale také pohon všech kol. Využívá mezinápravový diferenciál, který dokáže rozdělit točivý moment mezi přední a zadní nápravu v širokém rozsahu. V závislosti na podmínkách může na přední kola směřovat až 70 % točivého momentu, respektive až 80 % na nápravu zadní. Schopnostem v terénu pomáhá také příplatkový vzduchový podvozek, jízdním vlastnostem zase natáčecí zadní náprava nebo aktivní stabilizátory.
Právě tato vyspělá technika je důsledkem použití vyspělé platformy MLB evo. Tu Touareg generace CR sdílí se soudobým Audi Q7 druhé generace (interně 4M) a od něj odvozeným modelem Q8. Stejný základ používají rovněž Porsche Cayenne (9Y0), Lamborghini Urus nebo Bentley Bentayga. Její použití mimochodem pomohlo mezigeneračně snížit hmotnost vozidla o více než 100 kg, a to díky širšímu užití hliníku a vysokopevnostních typů ocele.
Změny pro rok 2020
Rok 2020 pak kvůli emisním normám, respektive flotilovým emisím, znamenal výraznou proměnu nabídky. Skončil vrcholný osmiválec 4.0 TDI, stejně jako benzinová V6 3.0 TSI.
Místo toho však přišly dvě plug-in hybridní verze. Obě se spolehly na kombinaci benzinové třílitrové V6 (250 kW) s elektromotorem (100 kW), osmistupňovým automatem a lithium-iontovými bateriemi s využitelnou kapacitou 14,3 kW. Jenže zatímco Touareg eHybrid poskytl kombinovaný výkon 280 kW, u sportovně orientovaného Touaregu R to díky odlišnému sladění motorů bylo až 340 kW. Emisními úpravami pak prošel i turbodiesel 3.0 TDI, byť si uchoval výkonové deriváty se 170 kW a 210 kW.
Facelift v roce 2023
V květnu 2023 debutovala modernizovaná verze VW Touareg. Dočkala se stylistických úprav vpředu i vzadu. Konkrétně šlo o nové LED matrix světlomety vpředu, s vodorovným pásem zasahujícím do masky. Modernizovaný Touareg navíc jako první Volkswagen v Evropě používá na zádi nasvícené logo výrobce.
Zapracovalo se i na naladění podvozku. Auto dostalo nový střešní senzor, který rozezná střešní box na střeše – při jeho nasazení upraví nastavení elektroniky včetně ESP pro větší stabilitu vozu. Samotný podvozek má poskytovat větší komfort i vyšší agilitu.
Volkswagen Touareg třetí generace se stejně jako předchůdci vyrábí ve slovenské továrně automobilky v Bratislavě.
Volkswagen Touareg (CR): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4878 x 1984 x 1702 x 2894 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 810 litrů
- Výroba: 2018- (Bratislava, Slovensko)
Touareg jsem si vyzkoušel s dnes už bohužel nenabízeným osmiválcem 4.0 TDI, s nímž je to zkrátka boží auto. Je k neutahání, má sílu jak lokomotiva a s radostí se poslouchají jeho brumlavé tóny. Skvělé je i sladění s automatickou převodovkou, vadit tak může leda tak spíše průměrné odhlučnění. Se spotřebou ale mít problémy nebudu. V8 TDI je vlastně úporné, dá se s ním jezdit za 8 l/100 km, vyšším tempem za 10 l/100 km a když se rozhodnete využívat možností německých dálnic bez rychlostního omezení, pořád se spotřeba pohybuje kolem 15 l/100 km. Jak si myslím nejen já, tohle bude jednou klasika. Skvělé jsou i jízdní vlastnosti, vzduchový podvozek je naprosto komfortní. „Turek“ navíc při jízdě skvěle maskuje svoji velikost, tak je agilní, čemuž pomáhá třeba natáčení zadní nápravy. Na parkovišti nebo na úzké okresce se ale rozměry malého slona plně projeví. Díky nim je ale Touareg tak prostorný a má velikánský kufr. Vzadu to ale ve třech dospělých nicméně moc pohodlné není. Tak už to ale bohužel bývá. Sedačky jsou ale jinak pohodlné. A tak jsem si vlastně zvykal jen na tu obří televizi na středovém panelu, která se mně zkrátka moc nelíbí (je do celku zabudována poněkud lacině) a sázka na dotykové ovládání zkrátka není tak intuitivní. Kolem a kolem je ale Touareg V8 TDI skvělé auto a je velká škoda, že se kvůli emisím už neprodává.
Moc krásné auto 🙂