Jaguar XE je sedan střední třídy, který vstoupil do prodeje v roce 2015. Světu se představil na podzim 2014, na autosalonu v Paříži. Britský výrobce se s ním po letech vrátil do tohoto segmentu, v němž předtím neúspěšně působil modelem X-Type, využívajícím techniku soudobého Fordu Mondeo. To XE už použilo tradiční prémiovou techniku v podobě platformy D7a s motorem uloženým vpředu podélně, pohonem zadních kol (alternativně s pohonem všech kol). Auto s interním označením X760 je k dispozici výhradně jako sedan, roli kombi v nabídce Jaguaru má hrát SUV F-Pace.
Automobil navržený ještě týmem Iana Calluma vsadil na sportovní styl, ať už z hlediska designu, tak jízdních vlastností. To dále více zdůraznil facelift z roku 2019, který má ještě agresivnější vizáž, inspirovanou i prvky ze sporťáku F-Type. Vnitřek se zase stal luxusnějším, a to jak použitými materiály a zpracováním, tak výbavou. Zajímavostí je třeba digitální vnitřní zpětné zrcátko ClearSight promítající obraz ze zpětné kamery na obrazovku v prostoru obvyklého vnitřního zpětného zrcátka.
Bohužel se v rámci modernizace zbavil šestiválcových motorů, nabídka se omezila výhradně na čtyřválce, z rodiny Ingenium. Také převodovky se omezily na osmistupňový automat. Před modernizací ale vznikla i ostrá varianta XE SV Project 8 s kompresorem přeplňovaným vidlicovým osmiválcem o objemu pěti litrů.
Jaguar XE: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4678 x 1967 x 1425 x 2835 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 450 litrů
- Výroba: 2015- (Solihull/Castle Bromwich, Velká Británie)
Jaguar XE dokazuje, že v rámci segmentu zůstává osobitým automobilem, podobně jako Alfa Romeo Giulia. Stejně jako ona zdůrazňuje sportovní styl, a to ať už svými jízdními vlastnostmi nebo stylem, který je po faceliftu ještě povedenější než předtím. Na německou prémiovou konkurenci možná ztrácí svými asistenčními systémy, které zkrátka nefungují tak dokonale jako v Audi či BMW (adaptivní tempomat chytá vozy z vedlejšího pruhu), zato kontruje osobitostí, kterou si okamžitě zamilujete. Pěkně jezdí benzinová P300 i dieselové D180. Jen škoda chybějících šestiválců (po faceliftu) nebo omezeného prostoru uvnitř. Do zavazadelníku se pak kvůli malému víku hůře nakládá bagáž.
Jaguar XE se v roce 2019 dočkal faceliftu, kterým konečně dohnal německou konkurenci, na níž v některých ohledech dosud ztrácel. Řeč je hlavně o interiéru, který před modernizací působil až nemístně lacině. Po faceliftu ale XE konečně vsadilo na hodnotnější materiály, které konečně navozovaly luxusní pocit. Bohužel v otázce fungování asistenčních systémů nebo infotainmentu je na tom konkurence pořád lépe. Typický charakter parádně jezdícího automobilu nicméně zůstal zachován. Benzinový čtyřválec P300 možná nemá takový charakter jako kdysi šestiválec (ten z nabídky bohužel zmizel), síly má však na rozdávání a hlavně, pořád je to takový hravý raubíř, kterému i s pohonem všech kol občas hravě uklouznou zadní kola. Bohužel v dnešní době je zákazníků hledajících hravý luxusní sedan střední třídy stále méně.
Jaguar XE se narodil do špatné doby, skvěle jezdící prémiové sedany střední třídy se zkrátka dnes už nenosí – mizerné prodeje Alfy Romeo Giulia u nás i ve světě jsou toho důkazem. Skvěle vyladěné asistenční systémy nebo pokročilé multimediální systémy zkrátka zákazníky zajímají více. Stejně jako zcela jiná koncepce, spíše než sedany dnes lákají SUV.
Ano, adaptivní tempomat nebo asistent pro jízdu v pruzích funguje lépe u německé prémiové konkurence, stejně tak jejich navigace jsou vyspělejší nebo mají o něco lepší odhlučnění. Co se však týče jízdních schopností, Jaguaru XE není vůbec co vytýkat. V rámci faceliftu XE navíc hodně zapracovalo na svém interiéru, v němž konečně srovnalo krok s německými soupeři a najednou je tak na stejné kvalitativní úrovni jako aktuální BMW řady 3.
Jestliže tak nejste typický fleetový klient hledající maximum jízdních asistentů a důraz na pohodlí a pořád hledáte primárně skvěle jezdící prémiový sedan a hodíte za hlavu, že v některých detailech je německá konkurence pořád lepší, nemusíte hned mířit do showroomu Alfy pro Giulii, i Jaguar XE je volbou pro vás. Důkazem o jeho kvalitách je i fakt, že za volantem benzinového XE se čtyřkolkou jsem se bavil více jak v zadokolkovém BMW 330i.
Kupujte, dokud je! Bojíme se totiž, že kvality Jaguaru dnes už jen málokdo ocení a reálně hrozí, že nástupce se už nemusíme dočkat. Nebo bude mít jinou než tu zábavnou osobnost.
Více na: https://www.auto.cz/jaguar-xe-p300-221-kw-awd-skvely-sedan-ktery-se-narodil-ve-spatne-dobe-131946
Jaguar XE P300 AWD jsem několikrát srovnal s BMW 330i, které je jeho hlavním konkurentem. Když se na oba vozy podíváte typickým německým perfekcionistickým pohledem, BMW nabízí technickou dokonalost, k níž se bohužel váže určitá sterilita, před kterou Jaguar trochu ujíždí. Jaguar XE jasně ukazuje, že inženýrskou dokonalostí se mnichovskému sedanu konkuruje těžko, ale má v sobě něco, co už Němci moc neumí.
Jaguar XE je důkazem, že pokud chcete udělat lepší auto než Němci, musíte jej udělat osobitější, hravější a zábavnější. Ačkoli se mi líbí obě auta, nakonec bych upřednostnil Jaguar kvůli elegantnějšímu designu, větší exkluzivitě a kouzelnému charisma, se kterým si mě i přes některé chyby získal. Bavorák se mi opravdu líbil, ale postupně jsem na něj trochu zapomněl, zatímco na některé zážitky v Jaguar budu vzpomínat ještě dlouho. Skvostné sportovní sedany ještě nevymřely, ale je škoda, že po nich zákazníci moc netouží.
Více na: https://templeofspeed.cz/jaguar-xe-2-0-p300-awd-udelat-zabavnejsi-sedan-nez-nemci/