Audi A6 s interním označením C8 (nebo typ 4K) je pátá generace takto pojmenovaného modelu vyšší střední třídy německé značky z Ingolstadtu. Automobil se začal vyrábět v roce 2018, v nabídce nahradil předchozí generaci A6 (interně C7). Stejně jako předchůdci nabídlo karosářské verze sedan a kombi. Pro čínský trh pak vznikla prodloužená verze sedanu. Na stejném základu byl postaven také odvozený fastback A7 druhé generace (interně 4K8). Stejně jako předchozí generace i Audi A6 generace C8 doplnily sportovní modely, nazvané Audi S6, respektive vrcholné Audi RS 6. Rovněž opět nechybělo ani zvýšené kombi do terénu Audi A6 Allroad.
Design automobilu vznikal pod taktovkou Phillipe Römerse, respektive Helmuta Junga (Avant). Na jejich práci přitom dohlížel tehdy nový šéfdesignér Audi Marc Lichte. Cílem bylo zachovat základní rysy s původní A6, stylistické prvky však navazovaly na tehdy nejnovější modely značky, technicky spřízněnou A7 druhé generace a A8 čtvrté generace (D5). Oproti předchůdci tak vůz vsadil na dynamičtější křivky a atletičtější postoj. Mezigeneračně pak došlo k lehkému nárůstu rozměrů.
V létě 2019 pak následovalo již tradiční zvýšené kombi Audi A6 Allroad, 20 let po vůbec prvním Audi s označením Allroad. Kromě oplastované karoserii byl hlavní změnou podvozek, se světlou výškou 139 mm, což bylo až o 45 mm více než u výchozí varianty. Standardně byl vzduchový, díky čemuž lze zvyšovat jeho světlost. Terénním schopnostem dále pomohl asistent pro sjíždění kopců, sledování úhlu náklonu, samostatné přibrzďování jednotlivých kol nebo asistent udržujícího rychlost vozu i do 30 km/h. Při sjíždění prudkých kopců přijde vhod i schopnost samostatného přibrzďování jednotlivých kol. Volitelně bylo k dispozici také řízení všech kol.
Široké spektrum motorů
Na český trh Audi A6 generace C8 vstoupil v létě 2018, kdy zpočátku nabídlo výběr jen mezi dvěma třílitrovými vznětovými šestiválci, 45 TDI quattro s výkonem 170 kW a 50 TDI quattro s 210 kW. Oba byly standardně spárovány s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem. V následujících měsících je doplnil benzinový šestiválec 55 TFSI quattro s výkonem 250 kW a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Tu použil i dvoulitrový naftový čtyřválec 40 TDI s výkonem 150 kW a pohonem předních kol i jeho slabší varianta 35 TDI (120 kW). Jako naftový vrchol pak posloužil šestiválec 55 TDI quattro s 257 kW, zatímco benzinovým základem byl od konce roku 2018 čtyřválec 45 TFSI s výkonem 180 kW, který od roku 2020 posílil na 195 kW.
V roce 2019 pak v rámci rozmachu plug-in hybridů čtyř kruhů následoval model 55 TFSI e quattro. Ten zkombinoval benzinový čtyřválec 2.0 TFSI (185 kW) s elektrickým motorem o výkonu 105 kW, který je integrovaný do sedmistupňové převodovky S tronic. Lithium-iontové baterie umístěné v zadní části vozidla o kapacitě 14,1 kWh zajistily elektrický dojezd až 53 km dle metodiky WLTP. Model s pohonem všech kol poskytl kombinovaný výkon 270 kW. Turbodiesel 45 TDI pak tehdy posílil na 180 kW.
Od roku 2021 plug-in hybrid zvětšil své baterie na kapacitu 17,9 kWh a zvýšil výkon čtyřválce na 195 kW. Celkový výkon ale zůstal na 270 kW. Mezitím dorazila i slabší varianta 50 TFSI e quattro s kombinovaným výkonem 220 kW.
Sportovní verze
Už tradičními deriváty Audi A6 se staly i sportovní verze. V roce 2019 dorazilo Audi S6, které na evropských trzích v rámci nové strategie značky přezbrojilo na naftový pohon. Konkrétně pod kapotou pracoval agregát jako u verze 55 TDI quattro, v podobě mild-hybridního vznětového šestiválce o výkonu 257 kW (později kvůli emisím oslabeného na 253 kW). Naopak jinde ve světě se o pohon postaral šestiválec 2.9 TFSI, naladěný na 331 kW.
Tentýž rok následovalo i vrcholné Audi RS 6. To s výchozím autem sdílí pouze pár předních dveří, střechu a víko zavazadlového prostoru, jinak je design zcela jiný, včetně o 20 mm sníženého podvozku. Srdcem se stal čtyřlitrový vidlicový osmiválec s přeplňováním dvojicí turbodmychadel, spolupracující s 48voltovou palubní síti, který disponoval výkonem 441 kW.
V roce 2022 pak debutovalo posílené provedení Audi RS 6 Avant performance, jehož 4.0 TFSI biturbo díky větším turbodmychadlům s maximálním plnicím tlakem 2,6 baru dále posílilo na 463 kW. Odlišilo se také rychleji řadícím automatem nebo upravenou zvukovou izolací mezi motorovým prostorem a interiérem, pro nižší hmotnost i zajímavější zvuk. Váhu snižují i lehčí 22″ kola.
Audi A6 (C8): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4939 x 1886 x 1457 x 2924 mm (A6), 4939 x 1886 x 1490 x 2924 mm (A6 Avant)
- Objem zavazadlového prostoru: 530 litrů (A6), 565 litrů (A6 Avant)
- Výroba: 2018- (Neckarsulm, Německo)
Audi RS6 patří léta mezi ultimátní stroje, což bezesporu platí i pro současnou generaci. Jde o naprosto univerzální bestii, která je komfortní pri každodenním provozu a neuvěřitelně rychlá a účinná, když spěcháte, nebo když se zrovna chcete rychle svézt. Možná je to trochu nuda, jenže pořád jde o velké luxusní auto a nikoliv o supersport, a tak mu tu strohou účinnost odpustíte. Jen totiž žasnete, co auto zvládá a jak schopně jezdí. Chyb na něm najdete jen minimum. Mně osobně se více líbil předchůdce, to je ale jen osobní názor. Infotainment mi pak přijde přehlednější u konkurence. Taková dokonalost ale něco stojí, což cenovku dokáže vynést do neskutečných výšin, zvlášť když řada prvků je i tak za příplatek. Navíc ty (karbon-keramické brzdy, sportovní diferenciál) se vyplatí si pořídit, pokud chcete RS6 využívat naplno.
o.k
Audi A6 Allroad 55 TFSI quattro 2022
Audi A6 Allroad se odjakživa projevuje jako dokonalý univerzál. Poskytuje vysokou úroveň komfortu na dlouhých cestách, je neskutečně luxusní uvnitř a díky zvýšenému podvozku zvládá i lehčí terén. V éře módních SUV přitom ukazuje, že pro mnohé klienty je lepší volbou než vozy této dnes tolik populární kategorie.
Design je typické Audi. Na první pohled možná trochu obyčejný, zvlášť v některé uniformní barvě (černá, stříbrná), díky ostrým hranám a výraznému světelnému podpisu dnešního designérského směru Audi však vlastně šmrncovní a zároveň pro čtyři kruhy typicky nadčasový.
Interiér je pak jeden z mnoha důkazů, že Audi kabiny svých aut zkrátka umí. Kvalita použitých materiálů i úroveň jejich zpracování patří mezi to nejlepší i v rámci prémiové kategorie.
Koncepce s dvěma displeji na středovém panelu možná není tak intuitivní, jako by bylo typické ovládání tlačítky, já osobně jsem si ale na ni rychle zvykl. Na displeje sice musíte při ovládání hledět, ovládání nicméně usnadňují velké ikony nebo možnost nastavení haptické odezvy. Samotný infotainment je přehledný, obrazovky pak mají úžasný obraz díky detailnímu rozlišení. Hodně se mně pak líbí možnost psaní adresy do navigace prstem na displej.
Pozice za volantem nemá chybu, komfortní jsou také samotné sedačky. Vzadu je pak dostatek místa, což ani u vozů vyšší střední třídy není vždy samozřejmost. Kufr má pak úctyhodný objem, nakládání zavazadel usnadňuje třeba automaticky výsuvná roletka.
Počítejte nicméně s tím, že základní výbava je jen opravdu základ a při objednávce je možné volit spoustu zajímavých prvků, které však mohou cenu auta hodně navýšit. Za všechny zmiňme krásné kožené prvky interiéru, hliníkové obložení nebo praktické servomechanické dovírání dveří či head-up displej.
Typickou volbou pro Audi A6 jsou nadále vznětové motory, Allroad jsem ale tentokrát vyzkoušel s méně obvyklou volbou, v podobě verze 55 TFSI. Pod tímto označením se ukrývá třílitrový benzinový šestiválec o výkonu 250 kW.
To je úctyhodné číslo i s ohledem na to, že tu mluvíme o velkém luxusním kombíku vážícím bezmála dvě tuny. Akcelerace je více než opojná, přičemž se motor nezadýchá ani v dálničních rychlostech přesahujících povolený limit.
Jako benzinový šestiválec je motor logicky kultivovaný, o jeho práci pod kapotou prakticky nevíte. A když už se projeví při sportovní jízdě, tak příjemným ozvučením. Jeho výhodou je přitom fakt, že navzdory své síle vás k ničemu nenutí. V komfortním režimu je krotký a opravdový ďábel se z něj stane až ve sportovním módu. Každopádně počítejte s tím, že často pojedete rychleji, než si myslíte, díky kombinaci tohoto vysokého výkonu a perfektního odhlučnění.
Agregát je pak spárován se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ta někdy nebývá tak kvalitní volbou jako osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem, v tomto případě ale k její práci nemám výhrad. Řadí logicky a hladce, až jsem byl zprvu přesvědčen, že jde o klasický automat a nikoliv dvouspojku. Hladká je změna převodu i ve sportovním režimu.
Jedinou nevýhodou benzinového motoru je tak vcelku logicky jeho vysoká spotřeba. Na dálnici se tak v rámci povolených limitů nedostanete pod 9 l/100 km, “německé” 160km/h tempo znamená 13 l/100 km, při ještě rychlejším přesunu se snadno blížíte hranici 20 l/100 km. Ve městě se spotřeba hýbe od 9 do 13 l/100 km dle provozu, rychlejší přesun po okresce si vyžádá 11 l/100 km. To ve výsledku vzhledem k síle benzinového motoru i rozměrům a hmotnosti A6 Allroad nejsou špatné hodnoty, u benzinu očekávané. Přesto je nasnadě, že pro typické využití tohoto auta se spíše hodí vznětový motor.
O jízdních vlastnostech auta pak nemá smysl nějak pochybovat. Vzduchový podvozek zaručuje neskutečný komfort, navíc umí upravit světlost podle potřeby. Podvozek je přitom pohodlný i přestože testovaný kousek obouval velká 21” kola. Ta logicky na velkých nerovnostech slyšet jsou, ale jen lehce, díky příkladnému odfiltrování všech ruchů zvenčí.
Testovaný kus měl příplatková dvojitá skla, a tak v něm o motoru nebo o vnějším světě nebylo prakticky vědět. I ve 160 km/h je na palubě naprostý klid.
Pokud chcete sportovně střižené kombi, Audi S6 vás zřejmě nenadchne. Více jsem se pobavil možná i v Superbu III 2.0 TSI, avšak pokud hledáte praktický dálniční křižník, který je úsporný, dynamický a umí zatáčet, s S6 nešlápnete vedle. Bohužel už nemá kouzlo, charisma jako předešlé generace, je to jen rychlejší A6. Nedokáže nabídnout nic navíc, něco extra, co by vám rozbušilo srdce.