Lancia Delta 844 (2008-2014)

Lancia Delta s interním označením 844 je hatchback na pomezí nižší střednístřední třídy, který italská automobilka vyráběla mezi lety 2008 a 2014. Tehdy firma oživila slavné označení používané pro kompaktní model od konce sedmdesátých let, svým způsobem jde tak o třetí generaci Delty, byť s předchůdci toho má pramálo společného. V rámci spolupráce s Chryslerem se model nějaký čas prodával od roku 2011 na britském a irském trhu jako Chrysler Delta. Výroba auta skončila bez přímého nástupce.

V době premiéry se o Deltě třetí generace mluvilo jako o hatchbacku, dnes bychom ji však označili za crossover. Automobil totiž vsadil na vyšší stavbu karoserie. Design poprvé naznačil v roce 2006 koncept Lancia Delta HPE, proti němuž se sériové provedení změnilo jen v detailech. Prim hrají elegantní tvary, vpředu definovanými maskou chladiče ve tvaru erbu a vzadu originálními vertikálně orientovanými úzkými světly. Na styl Delty následně navázala i třetí generace hatchbacku Ypsilon (846).

Také interiér vsadil na luxus, dále zdůrazněný u verze Delta Executive. K dispozici byla i navigace, vyvinutá se společností Magneti Marelli. Vzdušnosti pomáhalo příplatkové panoramatické střešní okno, zabírající 80 % celkové plochy střechy. Zadní sedadla pak nabídla možnost sklopení opěradla v rozsahu 25°.

Široká nabídka motorů

V době premiéry Lancia Delta 844 vsadila hned na šest motorů, přičemž většina z nich v tomto modelu slavilo svoji premiéru. Jen přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.4 T-Jet (88 kW nebo 110 kW) byl známý už z dřívějška. Později ho doplnil ještě dvakrát přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.8 Di Twin Turbo Jet (147 kW). Vznětové motory zastoupily 1.6 MultiJet (88 kW), 2.0 Multijet (121 kW) a dvoustupňově přeplňovaný agregát 1.9 Twin Turbo Multijet (140 kW).

Základem se stala koncernová platforma Fiat C2 s pohonem předních kol, sdílená například se soudobým Fiatem Bravo (Typ 198). K dispozici byl systém TTC (Torque Transfer Control), neboli elektronická náhražka samosvorného diferenciálu přední nápravy, nebo elektronicky řízené tlumiče.

V průběhu let pak dochází k postupným inovacím. V roce 2011 v prodeji nahradil motor 1.4 MultiAir (103 kW) stávající 1.-4 T-Jet (110 kW), krátce nato došlo i k lehké modernizaci. Maska dostala nově pět horizontálních lamel, aby měla blíže tehdejším novinkám značky, které byly přeznačkované vozy amerického Chrysleru. Nabídku turbodieselů pak rozšířila základní verze 1,6 JTD Multijet (77 kW). V roce 2013 se pak jednotka 1.4 T-Jet (88 kW) dočkala tovární přestavby na LPG. Pro rok 2014 zase došlo k úpravě nárazníků nebo čalounění.

Výroba Lancie Delta nakonec byla ukončena v roce 2014, rok nato se ještě doprodávala na domácím italském trhu. Naopak na ten severoamerický, kam se měla vydat se znaky Chrysleru, nakonec nikdy oficiálně nevstoupila. Kvůli utlumení značky se vůz už nedočkal přímého nástupce.

Lancia Delta: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4520 x 1797 x 1499 x 2700 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 385 litrů
  • Výroba: 2008-2014 (Cassino, Itálie)

Ohodnoťte Lancii Delta (844) i vy, v komentářích pod článkem:

Lancia Delta

4

Design

4.5/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

3.5/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

Jeden myslel na “Lancia Delta 844 (2008-2014)

  • 22 října, 2020 (19:34)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Lancia Delta za své kariéry tolik nenadchla, přestala se vyrábět bez přímého nástupce, po letech ale dokáže zaujmout jako ojetina. Musí si ale najít svého zákazníka, který se zamiluje do jejího atraktivního designu, který svojí koncepcí „crossoveru“ předběhl dobu. Jinak je obecně přehlíženým vozem, což je velká škoda, protože výhod má Delta nespočet. Třeba navzdory pověsti Lancie slušnou spolehlivost.
    Zájem je především o turbodiesely, v jejichž případě lze rozhodně doporučit spolehlivý motor 1.6 MultiJet. Sice se kvůli emisní normě Euro 5 už neobešel bez filtru pevných částic, řešení ale bývá bezproblémové. Volte každopádně manuál, robotizovanou převodovku Selectronic znalci nedoporučují, slabinou bývají ventily na hydraulickém rozdělovači. Proto se rozhodně doporučuje měnit hydraulickou kapalinu alespoň po 60.000 km. Chce to ale tu originální, Tutela CS Speed od Selenia.
    Doporučit lze i 1.4 MultiAir, hlavně pro svůj jízdní projev. Právě systém MultiAir s plynule proměnným zdvihem sacích ventilů ale umí potrápit, hlavně solenoidy. Když auto v tahu škube nebo běží jen na některé válce, může jít právě o závadu MultiAiru. Pak se musí měnit všechny soleniody. Předejít se tomu dá pravidelnou výměnou oleje, klidně po 15.000 km nebo jednom roce.
    Po letech pak nevadí ani sdílení techniky s Fiatem Bravo, díky čemuž jsou relativně cenově dostupné náhradní díly. Podvozek je navíc odolný, výhodou je snadná rozebíratelnost. Plusem bývá také bohatá výbava, oceňován je i prostorný interiér nebo komfortní podvozek. Zklamat naopak může interiér, který působí navzdory charakteru značky poněkud lacině.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít