Lancia čile pracuje na své budoucnosti, koncern Stellantis, jehož je dnes součástí, jí dal větší prostor, a tak italská značky po letech opět expanduje vlastní silou. Už nemá prodávat jediný model pouze na italském trhu, malý Ypsilon doplní i další modely, které budou dostupné také v dalších zemích. Firma přitom nyní potvrdila, že do výroby vrátí slavný model Lancia Delta.
„Všichni chceme Deltu a nemůže tak chybět v našich plánech. Vrátí se a bude to pravá Delta, vzrušující auto, manifest inovací a techniky,“ řekl na podzim 2021 v rozhovoru pro italské noviny Corriere della Sera generální ředitel značky Lancia Luca Napolitano. Ten zároveň potvrdil, že připravovaná novinka bude v duchu strategie značky elektromobil. Zprvu se mluvilo o tom, že nová Lancia Delta bude uvedena v roce 2026. Nakonec ale přijde až o dva roky později.
V době tohoto oznámení nebylo jasné, jak bude nová Delta vypadat. Jestliže původní Delta uvedená na konci sedmdesátých let byla typickým kompaktním hatchbackem, stejně jako nástupce z počátku devadesátých let, Delta z nového tisíciletí (v galerii) byla módním crossoverem. Taková koncepce je žádaná i dnes, a tak se očekávalo, že ji převezme i čtvrtá generace Delty. Jenže nakonec to tak nebude, vůz s délkou asi 4,4 metru se zařadí do kompaktního segmentu C a bude hatchback, jak Lancia oznámila v květnu 2022.
Nový styl
Lancia Delta pro rok 2028 je vyvíjena již podle nové strategie této značky. To znamená nejen elektrický pohon, na který hodlá Lancia přejít od roku 2026, ale také návrat k prémiovému charakteru, kterým se značka chlubila už v minulosti. Lancia se tak v rámci hierarchie Stellantisu řadí do skupiny prémiových značek, po boku DS a Alfy Romeo, s nimiž má úzce spolupracovat. Podle Napolitana má značka cílit na starší klientelu a na moderní evropské zákazníky. To je rozdíl proti dnešní Ypsilon, která silně cílila na ženskou klientelu.
Na design nové generace aut přitom dohlíží sám Jean-Pierre Ploué, evropský šéfdesignér koncernu Stellantis, který má k dispozici tým mladých designérů. Konkrétně se hovoří o čistém (italském) stylu bez kudrlinek, který má být italskou elegancí podle nové doby. Tím se chce odlišit od DS a Alfy Romeo. DS oproti tomu chce být francouzskou avantgardou, zatímco Alfa bude vzývat sportovní styl.
Novému stylistickému jazyku výrobce říká Lancia Pu+Ra Design, kombinovat má ryzost (pure) a radikálnost (radical). Automobil ozdobí nové logo, představené v listopadu 2022 v rámci tzv. Lancia Dne. Inspirací byl znak z roku 1957, prvně uvedený na tehdejším modelu Flaminia. Ve srovnání s mnohými jinými dnešními logy automobilek působí klasicky.
„Rádi popisujeme Lanciu jako značku „Progresivní klasiky“, kde „klasika“ znamená využití a respektování hodnoty našeho dědictví, zatímco „progresivní“ znamená naši schopnost dívat se do budoucnosti s ambicemi,“ komentuje chystaný styl generální ředitel Lancie Luca Napolitano. Konkrétně se chystané vozy mají inspirovat předními partiemi někdejší Delty a Aurelie, oblou siluetou Aurelie nebo sportovními kulatými koncovými světly 037 či Stratosu.
Co se týče přímo Lancie Delta, hovoří vedení značky o řezaných, svalnatých tvarech s geometrickými linkami. To naznačuje určitou inspiraci původní Deltou. Základem se pak má stát platforma STLA Medium koncernu Stellantis, určená pro středně velké vozy.
Lancia Delta pro rok 2028 každopádně není jediný chystaný model této značky. Ještě před ní dorazí nová generace modelu Ypsilon, chystaná pro rok 2024. Tu čekají zásadní změny. Jestliže dnes jde o druhé nejprodávanější auto v Itálii, do budoucna má být Ypsilon prémiovým městským autem, v duchu nové strategie značky. Podle zákulisních zpráv využije platformu CMP (nově přejmenovanou STLA Small) pro malá auta, která umožní zástavbu elektrického pohonu. V roce 2026, tedy v původně spekulovaném termínu pro Deltu, pak má dorazit 4,6 metru dlouhý crossover, s označením Aurelia.
(vydáno 7. října 2021 8:12, naposledy aktualizováno 28. listopadu 2022 18:27)